PC | Téma | Akce

Left 4 Dead pod mikroskopem

Left 4 Dead je jedna z nejlepších stříleček dnešní doby. Po několikerém dohrání jsme ji opět podrobili zkoumání všech detailů a použitých triků.
Kapitoly článku

Left 4 Dead využívá zcela unikátní systém "řízení" hry - The Director. Přímo za chodu hry upravuje AI, rozestavění předmětů, pozici nepřátel a dokonce i grafické efekty. V prvním díle této série se zaměříme právě na grafické efekty, které dělají z hraní L4D filmový zážitek.

L4D_all_05.jpg

Vývojáři chtěli v L4D dosáhnout specifického vzhledu, který by měl nádech hollywoodského hororu. K tomu adaptovali několik grafických efektů - color correction, film grain, vignette a local contrast. Nyní se na ně podíváme z blízka.

1. Color correction ("korekce barev")

Touto funkcí upravili v některých oblastech barevné podání, a to tak, že ubrali na barevnosti. Tím je dosaženo ostřejšího obrazu a bledějšího odstínu. Zároveň však dali vyniknout důležitým prvkům ve hře, jako jsou batůžky s lékárnou na zádech, krev a úniková místa.

L4D_color_01.jpg

2. Film grain ("filmový šum")

Je to hororová akce plná napětí a temných míst. K dosažení ještě hrozivějšího vzhledu je ve hře použit filmový šum, známý z hororů. Jak je všeobecně známo, tam kde je málo světla, se špatně fotí nebo natáčí. Respektive se objevují artefakty z nedostatku světla procházejícího skrze objektiv. Stejně tak se chová i lidské oko. Pokud na sítnici nedopadá dostatek světla, nemáme šanci vidět ostře. Kromě toho, že to hře přidá na filmovosti, přidává to i hloubku do temných zákoutí. Jak známo z jiných her, filmový šum po celou dobu hry není to pravé ořechové. Proto L4D přišlo s adaptivním postupem, kdy se filmový šum objevuje nejvíce v tmavých koutech. Naopak tam, kde je světlo, není téměř vidět nebo úplně zmizí. Je to logické a funguje to skvěle.

L4D_grain_02.jpg

3. Vignette ("orámování")

Toto je opravdu zajímavý filmový efekt, který se používal u laciných filmů. Jedná se o jakýsi "tmavý rámeček" kolem obrazu. V L4D ovšem tento rám použili pouze na horní část obrazovky, aby se hráč necítil omezován výhledem jako v nějaké kukani. Tento tmavý pruh má za úkol soustředit hráčovu pozornost do středu obrazovky, tam kde je akce, a navíc ještě více ztemňuje atmosféru. Je to detail, ale geniální.

L4D_vignette_03.jpg

4. Local contrast ("lokální kontrast")

Záměrně jsem nepoužil výraz "místní", protože by byl zavádějící. Lokální kontrast je funkce využívající se při retušování fotografií. V L4D je tohoto zvýraznění kontrastu použito v místech a v situacích, které obsahují množství detailů. Tento efekt navíc prohlubuje celou scénu, dodává jí detail a hráč má tak pocit bezprostřední účasti ve hře.

L4D_contrast_04.jpg

Všechny tyto čtyři efekty se během hry různě prolínají a doplňují v závislosti na okolním dění, na vašem zdraví a intenzitě akce. Krásně je to vidět např. když vás kolega zvedá ze země. Tmavý pruh se zvýrazní, barva jakoby vybledne a hráč má pocit, že ztratil hodně krve. Je to krátkodobý efekt, ale jasně vám dá najevo, že jste málem umřeli. Další příklad, tentokrát s využitím "lokálního kontrastu". Když si vezmete prášky proti bolesti, tak se okolní prostředí výrazně zostří. To je dáno tím, že tyto prášky mají dočasný efekt, a na chvíli tak dávají zapomenout na bolest. Vaše smysly se tak jakoby znovu nastartují, naboostují, je to jako dávka adrenalinu. Podobných příkladů je v L4D celá řada. Filmové efekty jsou jen jednou z vychytávek, jak se v L4D dosahuje ponuré a adrenalinové atmosféry.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Akce | Survival horor
Výrobce: Turtle Rock Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 18. listopadu 2008
  • Atmosféra hororového filmu
  • Reagující AI
  • The Director
  • Replayabilita kampaní
  • Nezapomenutelný koop
  • Vyvážený Versus mód
  • Rychlá akce
  • Jenom čtyři kampaně (zatím)
  • Problémy s pingem
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,