Byznys hrátky: Lara Croft se změní. Vzorem je Batman

Microsoft i Sony chválí své prodeje; ale kde je pravda? * Krize nekrize, rok 2008 byl rekordní * Xbox 360 i nadále bez Blu-Ray mechaniky
Kapitoly článku

Lara Croft se změní. Vzorem je Batman

Přestože si Tomb Raider: Underworld vedl v recenzích velmi dobře, na klesajícím zájmu o prsatici Laru Croft to pranic nezměnilo. Přiznat to musel také vydavatel hry, anglický Eidos, podle něhož se hry doposud prodalo 1,5 milionů kopií. Je to méně, než společnost původně plánovala, zejména kvůli horšímu startu hry v Severní Americe. A především: přináší to s sebou také důsledky. Nejenže Eidos ponížil odhad svých příjmů za současný fiskální rok, ale na jeho oznámení zareagoval také trh, když akcie firmy poklesly o 25 %. K drobné nápravě došlo v posledních hodinách, když akcie zaznamenaly vzestup o 8 %.

Jisté je, že Eidos nebude postupnému úpadku série již dále přihlížet. Zástupci společnosti nejen pro server Joystiq prohlásili, že propustí 30 zaměstnanců vývojářského studia Crystal Dynamics, ale hodlají také dále změnit podobu série. Jak prohlásil finanční šéf společnosti Rober Brent v interview v deníku The Times, dojde k zásadním změnám přímo u Lary Croft. Cílem vývojářů má být hrdinka sympatická a schopná oslovit široké spektrum fanoušků, podobně jako se to povedlo obměněnému Batmanovi v podání Christopher Nolana a Christiana Balea.

Zdroj: GI.biz, Joystiq, The Times

Jak je to s krizí a herním průmyslem?

Poslední týdny neslyšíte o ničem jiném; a ani herní scéně se současná krize nevyhnula. Důkazem budiž velké množství zrušených produktů či zastavení vývoje ještě neohlášených her, krach nejednoho tvůrčího studia a v neposlední řadě i masivní propouštění u velkých firem, jakými jsou Microsoft, Sony, nebo Electronic Arts.

Jsou časy skutečně tak zlé? A utlumí se vzestup interaktivní zábavy? Podle společnosti Entertainment and Leisure Software Publishers Association (ELSPA) nikoliv. Jen v Británii se totiž za minulý rok utratili spotřebitelé za herní software o 23 % více. Rostly také další oblasti: o 14 % více prostředků bylo investováno do nákupu herního hardware a zaujme také zvýšený zájem o periferie, které rostly o 82 %.

Nejlepší období své historie má za sebou také největší obchodní síť, americký GameStop. Tomu se v období devítitýdenního svátečního úseku, trvajícího od 2. listopadu 2008 až do 3. ledna 2009, podařilo navýšit prodeje o % oproti stejnému období loňského roku. Hráči si dali záležet a ze svých prasátek vytřepali úctyhodných 2,85 miliardy dolarů.

Díky detailní zprávě můžeme být dokonce ještě konkrétnější. Za necelých 1,3 miliardy dolarů byly pořízeny nové hry, 680 milionů dolarů pak spolknul herní hardware, přičemž nezanedbatelných 543 milionů dolarů vydělal prodej tzv. her z druhé ruky. Zbylé peníze GameStop vydělal prodejem věcí z všeobjímající kategorie ostatní.

Jak se dalo očekávat, hardwarové prodeje vedly konzole ze stáje Microsoftu a Nintenda, které opět dokázaly, že se třetímu Playstationu za mořem nedaří tak dobře, jak by si lidé ze Sony přáli. Na vrcholu softwarového žebříčku se pak objevilo nejnovější pokračování válečné série Call of Duty, poslední díl Guitar Hero, či Gears of War 2. Pro úplnost ještě doplníme, že 26. prosinec byl třetím nejvýdělečnějším dnem v celé historii GameStopu.

Zdroj: BBC, GI.biz

Xboxu 360 se loni dařilo

Dítko Microsoftu – Xbox 360 přesáhlo počet 28 milionů prodaných kusů. Potvrdil to Aaron Greenberg z Microsoftu pro LA Times. "Toto byl nejlepší rok v historii Xboxu, nehledě na vývoj ekonomiky," říká. Xbox v loňském roce klesl pod magickou hranici 200 dolarů a Microsoftu se také podařilo udržet vysokou kvalitu herních produktů i dostatek exkluzivních výtvorů.

Jak je na tom konkurent Xboxu, PS3? Prodalo se ho okolo 20 milionů celosvětově. Xbox si v prodejních číslech tedy drží náskok a i poslední čtvrtletí o tom jasně vypovídá. "Zvyšujeme náskok před PS3 a to je dobře," prohlašuje Greenberg. Zmiňuje také hry Gears of War 2 a Left 4 Dead, které výrazně pomohly prodejům konzole. Jako další faktor úspěchu také označuje Xbox Live, který podle jeho slov má 17 milionů uživatelů, kteří si pravidelně platí Gold Membership.

Zdroj: Eurogamer

PS3 šla o vánocích na odbyt

Sony Computer Entertainment America vydala čísla, která tvrdí, že v období svátků prodeje PS3 narostly o skvělých 130 %. "Zaznamenali jsme velmi dobré období Vánoc a pokračovali v trendu růstu prodejů,“ vysvětluje Ian Jackson, více prezident SCEA. Podle Jacksona PS3 v loňském roce kralovala svým line-upem, když její hry kvalitou převyšovaly konkurenční produkty ostatních platforem. Jackson dále dodává: "Podle nejnovějších interních dat se prodeje třetího Playstationu v období od Černého pátku přes celou vánoční sezónu zvýšily o více jak 130% a celkově se loni zvedly prodeje PS3 o 40%. Doufáme, že trend růstu bude pokračovat i letos."

Podle statistik CNETu se prodeje PS3 propadly o 18,8 % za prosinec 2008 oproti stejnému období roku 2007. Prodeje X360 se zvedly o 8,6 % a obrovský nárůst v prosinci zažila konzole Nintendo Wii, když se prodávala o celých 108 % lépe než v roce 2007. Sony toto vše ale považuje pouze za anomálii a nechce se k těmto číslům nijak konkrétně vyjadřovat.

Zdroj: Eurogamer

Sony šetří, slučuje tvůrčí studia

Společnost Sony vzala slibovanou restrukturalizaci očividně vážně, neboť se na povrch dostala informace o sloučení dvou britských studií. Liverpoolská tvůrčí pobočka jmenované firma tak ve svých řadách přivítala programátory ze studia Evolution, které spadlo pod křídla Sony již v roce 2007 a na kontě má zejména úspěšnou závodní sérii Motorstorm. Michael Denny, senior vice president Worldwide Studios Europe, pak v rozhovoru pro zahraniční portál Games Industry.biz prozradil, že obě studia, ač působící navenek jednotně, budou i nadále pracovat na svých sériích, stejně jako se budou snažit přijít s něčím novým a originálním. Víc však k jejich budoucnosti neprozradil. Snad jen, že sestěhování obou týmu dohromady proběhne v několika málo následujících týdnech.

Zdroj: Games Industry

Xbox 360 i nadále bez Blu-Ray mechaniky

Ačkoliv souboj mezi Blu-Ray a HD-DVD skončil vítězně pro společnost Sony, které se podařilo s "Modrým paprskem" vyštípat konkurenční Microsoft, odvěký rival to odmítá vzdát. V rozhovoru pro zahraniční server TechFlash tak Robbie Bach znovu potvrdil, že ani v nejmenším neuvažují o rozšíření Xboxů o Blu-Ray mechaniku, která je aktuálně součástí třetího Playstationu.

Pro natěšené majitele microsoftí konzole špatná zpráva, avšak docela pochopitelná. Jak ostatně Bach uvedl, jejich snahou je, a vždy bylo, aby byl Xbox 360 především herním, nikoliv multimediálním zařízením. A nalejme si čistého vína: na Blu-Ray zatím hry nevychází a pro X360 by s největší pravděpodobností stejně nevycházely.

"Skutečně se nejedná o zařízení, po němž by prahnuly davy lidí," prozradil Robbie Bach a ihned dodal. "Vážně. Na seznamu toho, co lidé v souvislosti s Xboxem chtějí a očekávají, je Blu-Ray mechanika až skoro na konci. Další překážkou je i skutečnost, že na Blu-Ray nevycházejí žádné hry, které jsou doménou X360."

"A vydavatelé by to nejspíš ani neriskovali. Museli by totiž čelit skutečnosti, že více jak 28 milionů vyexpedovaných Xboxů touto mechanikou nedisponuje, od čehož by se odvíjely dost možná nelichotivé prodejní výsledky. Nezanedbatelnou proměnnou je samozřejmě i cena, která je zatím mimo možnosti některých hráčů. A nikdo jistě netouží po tom, aby cena naší konzole začala růst."

Zdroj: TechFlash

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,