Byznys hrátky: Vysoká cena her není problém, tvrdí Valve

Kdo letos zazáří mezi výrobci her? * DSi v Evropě již brzy * E3 slibuje návrat ke staré slávě * Tvůrci Age of Empires založili dvě nová studia
Kapitoly článku

Otázka ceny her se přeceňuje, důležitá je služba zákazníkovi

Gabe Newell se u příležitosti DICE 2009 vyjádřil k otázce ceny PC her, když poodhalil některé ze zkušeností, jež Valve získalo prostřednictvím distribučního systému Steam. Podle Newella se výrazně vyplácí slevové akce, které vedou k rapidnímu nárůstu zájmu zákazníků. Na poslední z nabídek, díky níž bylo možné získat novinku Left 4 Dead za více než přijatelných 25 dolarů, trh zareagoval zvýšením poptávky o neuvěřitelných 3000 %. Vyplatily se také další akce o svátcích nebo při jiných příležitostech: snížení ceny her o 10 % doposud vedlo ke zvýšení prodejů o 35 %, pokud je sleva čtvrtinová, poptávka rostla o 245 %. Takto bychom mohli pokračovat: sleva 50 a 75 % znamenala navýšení zájmu hráčů o 320, respektive 1470 %.

V rozhovoru pro Gamasutra k tomu Newell podotýká: "Problém ceny je podle mého názoru matoucí. PC hráči jsou zvyklí utrácet tisíce za nákup počítačů, připojení k internetu a další. Jsou připraveni platit peníze také za hry. Jenže když přijde na pořízení hry, jsou v této oblasti piráti o míle před námi," říká. Podle Newella je řešením přistupovat ke hře podobně jako ke klasické službě: nabízet množství update a dalších rozšíření, díky nimž bude mít zákazník pocit, že za své peníze nedostává jen krabici s hrou, ale také její postupné vylepšování a opravu chyb.

Valve tento model úspěšně vyzkoušelo s loňskými Team Fortress 2, k nimž od té doby zveřejnilo přes 63 aktualizací. Trvalé vylepšování hry má mezi hráči velmi pozitivní ohlasy. Newell má jasno: "Podle našich zákazníků nesmíme být společností z herního, ale zábavního průmyslu." Souhlasíte? Motivuje vás vydávání dalších a dalších rozšíření hry k nákupu originálky?

Zdroj: GI.biz

Kdo letos zazáří mezi výrobci? Activision a Nintendo

Výsledky prvního průzkumu zahraničního portálu GamesIndustry.biz potvrdili to, co lze bez větší námahy vyčíst ze situace na trhu i úspěšnosti her; letošní rok bude opět patřit dvojici Activision a Nintendo. Tomuto názoru je alespoň nakloněno přes 300 odborníků z branže, podle nichž bude Nintendo nejúspěšnějším výrobcem herních konzolí v letošním roce (tento názor sdílí 54,4 % zúčastněných) a Activision Blizzard získá stejnou poctu mezi vydavateli (30,6 %). Další výsledky průzkumu následují a je jistě zajímavé sledovat, co si o vývoji herní branže myslí ti nejpovolanější – analytici, obchodníci i zástupci vydavatelů, tedy lidé, kteří touto otázku žijí každý den.

Nejúspěšnější výrobce konzolí v roce 2009

  • Nintendo: 54.4 %
  • Microsoft: 24.4 %
  • Sony: 16.2 %
  • Nevím: 4.9 %

Nejúspěšnější vydavatel v roce 2009

  • Activision Blizzard: 30.6 %
  • Nintendo: 20.7 %
  • Electronic Arts: 19.7 %
  • Ubisoft: 8.1 %
  • Capcom: 4.1 %
  • Ostatní: 9.8 %

Zdroj: GI.biz

E3 slibuje návrat ke staré slávě

Jen pouhým stínem své dřívější slávy je již po několik let losangeleská E3. Kdysi obrovská show, v níž vydavatelé utopili stovky milionů dolarů za prezentaci nových hitů, se v předchozích dvou letech proměnila v menší a cílenější akci pro odbornou veřejnost. Přesto nezaujala; a našla se řada významných osobností herního branže – v čele s Johnem Riccitiellem z EA a Alainem Correm z Ubisoftu – kteří ji označili za "ztrátu času".

Jak tento týden potvrdil Dan Hewitt z pořádající agentury ESA, letošní ročník by měl zohlednit feedback z posledních dvou akcí, stejně jako kritiku obou modelů, jimiž si E3 prošla. Co by to mělo znamenat? Cílem akce je nově zaměřit se na herní novinky, které se objeví na pultech obchodů v silné vánoční sezóně. Tomu by měl napomoci nový termín 2. - 4. června.

Již dříve avizovaný návrat do losangeleského Convention Center by měl být dále spojen se zvýšeným zájmem mainstreamových médií na úkor klasických herních magazínů. Hewitt v rozhovoru zároveň ujistil, že přestože akce letos nabobtná po stránce počtu vystavovatelů i návštěvníků, neznamená to astronomické navýšení výdajů – tedy nepříjemný směr, kterým si výstava prošla v minulosti. Nepotvrdily se ani spekulace o kompletním zákazu E3 babes, tedy sličných a spoře oděných dívek. Hewitt k tomuto vzkazuje: „Pokud je vydavatelé budou chtít, budou i na E3.“

Zdroj: GI.biz

DSi v Evropě již v dubnu!

Po Japonsku se brzy dočká také USA a Evropská unie. Podle prohlášení Nintendo of Europe začne prodej nového handheldu již 3. dubna letošního roku při ceně 149.99 libry, což je při dnešním kurzu anglické měny přibližně 5000 Kč. Je nicméně pravděpodobné, že cena v ČR tuto částku překročí; prodej DSi by mohl začít na částce o zhruba tisíc korun vyšší.

Co víme o samotném handheldu? DSi bude menší, tenčí a lehčí než DS Lite. Má větší a kontrastnější displeje, ale největší novinkou je jistě zabudovaný slot na SD karty, vnitřní flash paměť a dvě kamery. Díky těmto rozšířením se z DSi stává multimediální nástroj a vy si tak budete moci nahrávat zvukové záznamy, fotit, fotky následně upravovat a především budete mít instantní přístup na internet díky vylepšené verzi Opery pro DS. Dostane se vám možnosti využívat i nový DSi Shop – ten nabídne tzv. DSi Ware a aplikace, které rozšíří multimediální funkce DSi. Těšit se v neposlední řadě můžeme i na hry určené pouze pro tuto verzi DS, které mohou využívat kamer, popřípadě zápisu na SD kartu.

Zdroj: Videogamer

Codemasters bojuje za jméno Jason

Způsob propagace her se sice studio od studia liší, avšak v drtivé většině případů se drží odzkoušených postupů. Čas od času se ale objeví někdo, kdo na to jde jinak, což má většinou za následek nemalé pozdvižení – nebo také pobavení. Důkazem budiž promo akce společnosti Electronic Arts, která v Londýně rozdávala zdarma benzín za účelem propagace Mercenaries 2.

Do kategorie netradičních ale spadá zejména poslední krok anglických Codemasters. Společnost minulý týden oznámila, že poskytne roční zásobu svých her každému britskému rodiči, který se rozhodne pojmenovat své dítě Jason. Ona roční dodávka her přitom bude zahrnovat i očekávané RPG Rise of the Argonauts, které bylo – společně se zjištěním, že toto tradiční jméno vypadlo z první padesátky nejpoužívanějších jmen v Anglii – impulsem pro opravdu netradiční marketingový tah.

Zdroj: 1UP, Joystiq

Lidé z Ensemble zakládají dvě nová studia

Již dříve avizovaný vznik nového studia, které má nahradit zrušené Ensemble, se nakonec odehrál jinak, než jsme čekali; a z jednoho nového vývojářského týmu máme rázem dva. Prvním z nově zformovaných studií je Robot Entertainment, mezi jehož členy se zařadil Tony Goodman, zakladatel původních Ensemble Studios z roku 1995. Přestože firma neohlásila žádný nový projekt, její zástupci se již dohodli na spolupráci s Microsoftem, jejímž prvním konkrétním výsledkem je zajištění podpory aktuálně dokončeného RTS Halo Wars.

Druhým novým týmem je Bonfire Studios, složené z 35 dřívějších zaměstnanců Ensemble. Po oficiálním ohlášení své existence sice jeho zástupci oznámili práce na zbrusu nové herní značce, žádné bližší údaje ke hře jako takové ale nezveřejnili.

Zdroj: 1UP, GI.biz

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,