CryEngine 2 vs. CryEngine 3 – kdo s koho a pro koho?

Podíváme se, co nového přináší CryEngine 3 oproti svému předchůdci. Jedná se sice o drobná vylepšení, ale nejvíce je ocení uživatelé konzolí.

Když v listopadu 2007 spatřila světlo světa 3D akce Crysis, vznikly tři tábory hráčů, které diskutovaly nad jejím technickým perfekcionismem. Jeden tábor zjistil, že jejich do té doby super výkonné stroje zase nejsou až tak výkonné. Druhý tábor překvapivě zjistil, že grafika není vždy zárukou kvality a třetí skupina lidí na fórech machrovala, že jim hra v menu běží aspoň 20 snímků za vteřinu. Všichni se ale shodli na jednom: CryENGINE 2 pohánějící Crysis je tím nejdokonalejším nástrojem na poli herních enginů.

VIDEO: 1356 'CryEngine 3 - technologická ukázka'

Všechny ty polybump 2 efekty, dynamické hrátky světel a měkkých stínů, ambient occlusion mapping, motion blur, depth-of-field, pokročilé shadery a další z mnoha 'supa-důpa' nových funkcí něco stály. Stály nás nejenom mnoho nervů při nastavování ideálního poměru kvalita/výkon, ale některé také dost peněz. Dokonce se mezi námi našli hráči, kteří jenom kvůli Crysis ze svých peněženek vytáhli i 20 tisíc, aby si mohli tuhle podívanou užít se vší parádou. Já si ji neužíval. Ne že bych nemohl Crysis rozchodit, to ne, ale nemám rád, když si nemohu hru vychutnat v takové kvalitě, jakou nabízí. Raději si počkám pár let, až na to budu mít pořádný stroj.

Možná ten čas už nastal, možná ne. Každopádně doporučená konfigurace mi jasně dává najevo, že mému notebooku už zase (po roce!) dochází dech. A pokračování Crysis Warhead je ještě přísnější, protože využívá silně modifikovanou verzi enginu. Když vezmu vývojáře z Cryteku za slovo a řeknu, že tuhle náročnou a skvěle vypadající podívanou si mohli zatím dopřát jen majitelé PC, dostaneme se k jádru pudla. Konečně si Crytek uvědomil, že trh s PC hrami opravdu není tím, co drží herní byznys nad vodou a z čeho by se dal takříkajíc vyrejžovat majlant. A tak již dva roky pracuje na nové technologii, která by tu dostupnou, PCčkovou, portovala na konzole. CryENGINE 3 se na první pohled jeví jako nástupce svého staršího bratříčka. Jenže to označení další verze enginu je stejně matoucí, jako označení nových modelů grafických karet od ATI či Nvidie. Každý logicky uvažující člověk od nové verze čeká nové funkce, nové efekty, prostě něco, co tu předchozí verzi překoná. Stejně jako od nového modelu automobilu očekáváme nový design, lepší jízdní vlastnosti a dokonalejší výbavu.

Jenže v případě CryENGINE 3 to vypadá na pouhopouhý 'facelift' a možná ani to ne. O tom, že jsou konzole v hrubém výkonu o třídu až dvě za dnešními PCčky, není pochyb. Nový engine od Cryteku tak má zalepit tu propastnou díru mezi next-gen grafikou na PC a rádoby next-gen grafikou na konzolích. Opravdu je tomu tak a nic jiného než optimalizovaný CryENGINE 2 nová generace nejspíš nepřinese. Zaměření na konzole, MMO tituly, opravdový next-gen požitek v DX9/10 a vylepšený Sandbox editor třetí generace nabízející WYSIWYP nástroje je tím, co CryENGINE 3 nabídne. Pro nás PCčkáře to nebude zlomový engine, ale na konzolích se bude jednat o první opravdový next-gen. Nemusím připomínat, že tento engine není pouhým grafickým nástrojem, ale že se stará o dynamickou hudbu, prostorové zvukové efekty, pokročilou fyziku a především umělou inteligenci, která potřebuje vylepšit daleko více než grafická stránka dnešních her.

Někdo je z nového enginu zklamaný, někdo je na Crytek vyloženě naštvaný a jiný mu naopak tleská. Já stojím někde uprostřed a vadí mi především jeho název, který je matoucí. Jedná se sice o novou technologii, ale pro PC hráče nepředstavuje prakticky žádný posun vpřed. Na jednu stranu to je fajn, protože nebudete muset snižovat detaily k bodu mrazu a vaše stroje tento engine zvládnou dobře. Na druhou stranu nazvat pouhou revizi CryENGINU 2 verzí 3.0 mi přijde jako prachsprostý marketingový trik. Však se podívejte na promo video, které na rozdíl od videí na předchozí generaci CryENGINŮ neobsahuje typické popisky všemožných nových efektů a funkcí. Nejspíš proto, že žádné nejsou. Technologie z Crysis a Crysis Warhead je totiž tak nadčasová, že žádné zásadní úpravy nepotřebuje. Úkolem třetího CryENGINU je převést či portovat stávající technologii na konzole tak, aby neztratila na kráse a zároveň, aby byla dostatečně optimalizovaná. Osobně jsem hodně zvědavý na to, zdali vylepšený Sandbox editor skutečně přinese vývojářům toliko potřebné nástroje k vytváření skvěle vypadajících AAA titulů za rozumnou cenu a v krátkém časovém úseku. Nic víc totiž od CryENGINE 3 ani neočekávám.

Diskuze (5) Další článek: Byznys hrátky: Podíl online her roste

Témata článku: , , , , , ,