Dojmy: Dante’s Inferno – běh s kosou za vnitřnostmi

O zpodobnění pekla se snažilo již mnoho her. Proč vypadá nová, brutálně krvavá akce od tvůrců Dead Space mezi svými konkurenty nejimpresivněji?

Na počátku 14. století byla Božská komedie. Literární dílo, které po staletí sloužilo jako bič všech češtinářů na nebohé studenty. Ti se museli nelítostně biflovat, kterak autor Dante Alighieri posílá sám sebe na pouť devíti kruhy pekla, aby zachránil svou milovanou Beatrici a dosáhl s ní spasení. Bylo jenart02.jpg otázkou času, kdy si mystické tématiky všimne schopná firma a přemění ji do herní formy, jak se o to snaží autoři strhujícího hororu Dead Space v dílně EA Redwood Shores.

Pekelný obraz

Na výstavě Gamescom obsadilo Dante’s Inferno jeden nenápadný stánek za zavřenými dveřmi, kde si hráči měli možnost projít jednu z úvodních částí – Limbo, předpeklí nabízející pohled na neuvěřitelně stylové ladění celé hry. Je zřejmé, že z Božské komedie si tvůrci berou pouze pekelné zasazení a pár hlavních postav, které transformují ve svůj obraz počítačových bijců. Hra se nesnaží o morální ponaučení nebo reflexi doby, jako knižní předloha.

Na designu se podílel Wayne Barlowe zodpovědný za vizuální nášup ve filmu Hellboy

Co však trhá oči z důlků, je pekelné prostředí plné beznaděje, obrovských podzemních jeskyní a ohavných monster, dík nimž Dante’s Inferno slibuje depresivní surfing po vlnách vnitřností a vyhřezlých orgánů obskurních démonů.

 

Na designu prostředí se podílel známý malíř Wayne Barlowe zodpovědný například za vizuální nášup ve filmech jako Blade 2 nebo Hellboy (doporučujeme autorovu homepage)

art01.jpg

Básník Dante se ve hře stává oplechovaným superhrdinou, který se coby rytíř vrací z křížové výpravy. Doma však nalézá životní lásku Beatrici v náručí Smrti. Jen tak tak jí stihne ukrást dvoumetrovou kosu a sleduje, jak smrtka jeho milou stahuje do hlubin pekla. Celou tuto pasáž si bude hráč moci prožít na vlastní kůži, stejně jako sestup do podzemí pekelnou bránou, kde začala hratelná ukázka.

dantesinferno09.jpgdantesinferno10.jpg
 

Dekadence bez mozku

Dante’s Inferno je lineární akcí, ve které jde o co nejrychlejší tisknutí tlačítek a nadělání paseky v houfech nepřátel srovnatelné snad jen s jízdou kombajnu po tribunách stadionu na koncertu U2. Nejsou zde odbočky od hlavní mise (prorubání se na konec), nemusí se přemýšlet; vše, co žene hru kupředu, jsou nápady scénáristů a jejich ohromná imaginace.

dantesinferno03.jpgdantesinferno04.jpg

Hned po vstupu do Limba hráč naráží na převozníka Chárona, s jehož pomocí se musí dostat na druhou stranu řeky mrtvých. Cháron je v případě Dante’s Inferno zpodobněn obživlou lodí, na jejíž přídi se pomalu rozhlíží obrovská převozníkova hlava, zatímco zdeformovaná páteř představuje palubu. Řev a na scénu přiskakují první pekelníci – satyři, nepokřtěné děti a obrovská bestie ovládaná jezdcem na jejích ramenou.

Žhnoucí lávový obr bude hráče provázet větší část hry

Jakmile hráč vyčistí všechen odpor, stisknutí jediného tlačítka spustí kombo, jímž Dante strhne jezdce z potvory a sám ji osedlá. Za volantem obra již není problém přikráčet k Cháronově hlavě, zanořit pařáty do jejích očních důlků a brutálně ji vyrvat z přídě lodi. Pobřeží pekla se blíží, první demonstrace krvavých orgií je vykonána.

dantesinferno07.jpgdantesinferno08.jpg

Rozmanitost a neustálé napětí jsou premisou hry. Autoři nechtějí do Dantova putování napěchovat kvanta generického obsahu. Naopak, každá pasáž a každý souboj s bossy, jimiž bude korunováno všech devět zhruba hodinových úrovní, by se měli vrýt do paměti. Například boj s králem Minoem, který v předpeklí rozhoduje, kdo se půjde rovnou smažit a kdo se může pokusit o spasení v Očistci. Bitku ostatně nejlépe dokumentuje druhá polovina videa níže.

dantesinferno05.jpgdantesinferno06.jpg

Pekelní titáni

V další fázi se Dante potřeboval dostat přes zelenkavou řeku Styx lemovanou rosolovitými mrtvolami. Jako na zavolanou u břehu plove kruhový prám, jenž se dá do pohybu přesně ve chvíli, kdy na něj hráč vstoupí. Jenže ejhle! Prám se zvedá z vody a ve skutečnosti se stává korunou na hlavě obrovského netvora Phlegya. Žhnoucí lávový obr bude hráče provázet větší část hry, přičemž v určitých chvílích bude možné podobné leviatany ovládat.

Každá pasáž se má vrýt do paměti

Například jako v momentě po opuštění paluby Chárona, kdy Dante na zádech osedlané bestie šplhá po mohutných kamenných pilířích, které se řítí pod vahou monstra. „Kolosálních postav k ovládání zde bude hned několik. Sám Phlegyas je jen třetí největší postavou ve hře,“ Komentují tvůrci, ač je obr již tak velký jako panelák.

VIDEO: 2149 'Dantes Inferno - ukázka hraní'

Napříč herním prostředím jsou velkoryse rozmístěny checkpointy. Autoři nechtějí, aby hráč každou pasáž opakoval donekonečna, i když trocha tréninku bude místy potřeba. Kupříkladu u zlézání pilířů bylo nutné přesně načasovat všechny skoky. „Tyhle části chceme ještě vybrousit. Hra je ve stádiu alfaverze, a podobně jako u Dead Space, bude to chtít ještě hodně ladění, než budeme s výsledkem spokojeni,“ ubezpečuje předvádějící z EA.

dantesinferno01.jpgdantesinferno02.jpg

Již nyní však hra uchvacuje epickými scenériemi navozujícími unikátní pocit beznaděje pekla, valí na Danteho nabroušenou kosu kvanta nechutných potvor a v brutálních zakončovacích kombech stříká na monitor jejich krev a sliz. A to ještě nebyla řeč o kouzlech a speciálních dovednostech, které mají přijít na scénu v druhém kruhu pekla. Inferno je jednoduché, ale impresivní.

Dostupné pro: X360, PS3, PSP
Žánr: Akce | third-person mlátička
Výrobce: EA Redwood Shores | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 12. února 2010
  • První dvě hodiny hry
  • Zajímavý příběh
  • Komba a kouzla
  • Špatná druhá část
  • Obyčejná grafika
  • Nedodělané, odfláknuté
  • Krátká hrací doba
  • Když kopii 1:1, tak pořádnou
Diskuze (4) Další článek: Velká výroční soutěž o PS3 Slim, batoh plný her, deskovky a další

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,