Dojmy: SBK X – motorky otvírají svou náruč

„To byla zase nuda, kam se to hrabe na motorky,“ čtu v diskuzi pod každým článkem ze závodů F1. Přesedlal jsem na (virtuální) superbike a zde jsou dojmy.

„Všichni to mají: Kontrola trakce, kontrola proti zvednutí motorky na zadní, pitomá 'škrábej-se-na-zadku-při-závodění' kontrola; nezáleží na tom, čeho se ta kontrola týká, vždycky přijdou s nějakou novinkou. Naše rychlost v zatáčkách už je teď právě tak astronomická, že bez kontroly trakce bys frajere skončil na oběžné dráze každý závod,“ prohlásil dvojnásobný superbikový šampion Colin Edwards. Monstra s objemem až 1200 cc zkrátka uzdu potřebují.

sbkx01.jpg

Demo nabízí několik úrovní simulace, nováčci ocení klasický arkádový mód, kdy jim motorka bude v zatáčkách perfektně držet a ještě na trati uvidí vodicí čáru, napovídající navíc kdy brzdit. Pakliže ale hra v menu obsahuje možnosti jako „Simulovat přenášení váhy jezdce?“ nebo „Zapnout poškození?“, bylo by kardinální chybou přistupovat k ní jako k arkádě.

Pokud byste tedy byli v zatáčce moc širocí, zas tak moc se neděje

Nechybí změny počasí ani během závodu stále výraznější pogumování trati, jež má měnit jízdní vlastnosti. A čím by mohly superbiky zaujmout hráče znuděné proháněním se ve virtuálních plechovkách (automobilech)?

1)    Předjíždění

Ano, jásejme. Demo nabízí spoustu možností, jak si nastavit závod tak (například nastavením pořadí na roštu a schopností protivníků), aby znamenal skutečnou výzvu pro závodníka, a ne otrocky kroužícího řidiče autobusu. I samotný portugalský okruh se k horlivým závodníkům chová příznivě – zatáčky povětšinou disponují širokými vyasfaltovanými únikovými zónami. Pokud byste tedy byli v zatáčce moc širocí, zas tak moc se neděje. Jen pozor na dávkování plynu, pokud budete zuřivě držet „plný“, motorka se více či méně (dle zvoleného nastavení hry) nebezpečně roztančí.

sbkx02.jpg sbkx03.jpg

Zas na druhou stranu, ten adrenalin, kdy se snažíte být ve výjezdu rychlejší než soupeř a nejste si jistí, jestli se udržíte na nestabilním stroji, stojí za to. Podobných momentů můžete zažít dost, na trati je kromě vás ještě dalších šestadvacet jezdců. V multiplayeru závodíte s patnáckou soupeřů.

2)    Pády na hubu

Lákadlo pro všechny sadisty (čili pro všechny hráče videoher? (nebuď trapnej)). Přesně v těchto okamžicích, kdy roztančený motocykl vyhodí jezdce ze sedla pod kola ostatních závodníků, by mohl fungovat nějaký děsně propracovaný fyzikální engine. Běžnému člověku postačí fakt, že
 udržení se v sedle motorky znamená jistou výzvu, hlavně při předjížděcích manévrech. Možná ale trochu zamrzí překvapivá odolnost strojů vůči kolizím, respektive popostrčením.

Možná ale trochu zamrzí překvapivá odolnost strojů vůči kolizím

Zapomeňte na drobné šťouchance předním kolem, kterým snadno pošlete soupeře k zemi. (Ano, je to svinstvo. Proto je to zábavné.) Model poškození naopak dokáže být nekompromisní: motorka sice vizuálně schytá maximálně pár škrábanců, četné pády se ale projevují na kondici brzd či převodovky. Dojde-li k velkému opotřebení, končíte. Po větší kolizi následuje střih a návrat na trať. S několikavteřinovou ztrátou.

3)    Krásné stroje

Pro výrobce motorek znamenají závody superbiků parádní příležitost k reklamě. „V neděli vyhrát, v pondělí prodat,“ mohou si říkat. Na trati totiž lze vidět modely, které se od těch vystavených v motosalonech příliš neliší. V demu SBK X jsem ale velký rozdíl v chování litrové Aprilie RSV4 a slabší Yamahy YZF-R6 nezpozoroval.

sbkx04.jpg sbkx05.jpg

Tvůrci hry se zaštiťují tím, že demo nereprezentuje kvality finálního produktu. Zatím to ale i tak vypadá, že superbiky by mohly znamenat pro všechny herní závodníky příjemný odpočinek od dvoustopých vehiklů.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Závodní
Výrobce: Black Bean Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. červen 2010
Diskuze (14) Další článek: Nový týden: divoký západ i zelený noktovizor

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,