Dvojrecenze: Race Driver GRID – skvěle se hraje i vypadá

Překvapení? Skvost? Skvělá hra? Těžko se hledají správná slova. GRID chytil celou redakci. Stačí to jako pozvánka na dvojrecenzi?

Pokud vás letošní neúroda závodních her unudila k dřepění před televizí (fotbalové EURO se povoluje), možná právě nyní přišel čas vytáhnout zaprášené řidičské rukavice a opustit svoje poctivě vysezené místečko v pohovce. Ten důvod má krátké, ale o to výstižnější jméno. GRID letos poprvé zcela naplní vizi původních Race Driverů o spojení arkádové hratelnosti se skutečným závodním světem, v němž bude mít každý z nás pocit, že může být legendou mezi profesionálními závodníky. GRID je chytlavý, zábavný a skvěle vypadá – a vlastně vůbec nevadí, že je arkádou až za uši.

Hezky se na to kouká

Začneme tím, čím bychom měli končit – a čeho si vlastně každý z vás všimne na první pohled. GRID drží tempo grafického zdokonalování závodů od Codemasters a i když se nemůže zcela rovnat Burnout Paradise (redakční názory se různí, ale BP po těsném hlasování vede), takřka v každém ohledu působí ještě lépe než předchozí DiRT se stejným enginem. Stačí si už prohlédnout škody, které způsobí každý kontakt se soupeřem nebo s bariérou; žádné celistvé promáčkliny, ale nesouvisle pomačkané plechy, časté škrábance – vše (skoro) jako ve skutečnosti.

gridx360_01.jpggridx360_02.jpg

Samozřejmě se budete rádi koukat i na zbytek toho, co dělá závodní hry na pohled atraktivní; grafické efekty, nablýskaná auta, do detailů propracované závodní okruhy nebo perfektní menu

Samozřejmě se budete rádi koukat i na zbytek toho, co dělá závodní hry na pohled atraktivní; grafické efekty (prach, kouř od pneumatik), nablýskaná auta (na nichž se odráží okolí), do detailů propracované závodní okruhy nebo perfektní menu, které je plné skvělých vychytávek (např. řada statistik při loadování nebo údaje o tom, kolik km/vítězství/bůh-ví-čeho vám schází k získání dalšího achievementu). Škoda jen, že tuhle grafickou nádheru často odnese sama hratelnost kvůli výrazně klesajícímu framerate. Rozdíl nejvíc poznáte při závodech jeden na jednoho a poté při klání více než desítky vozů – je velký.

První za každou cenu

GRID vás nutí vyhrát každý závod; kvůli peněžním výhrám, kvůli příspěvkům od sponzorů i kvůli pocitu z vítězství. Bourá přitom jednu ze zvyklostí, podle níž se každá větší jezdecká chyba automaticky rovná restartu. Tzv. flashbacky zde umožňují hráči vrátit se o několik sekund zpět ve vývoji závodu a místo, v němž při předchozím projetí chyboval, tentokrát s větší dávkou opatrnosti zvládnout na jedničku. Flashbacky se velmi nápadně (co do funkčnosti i pojetí) podobají pískům času ze stejnojmenného Prince of Persia: a stejně jako v něm, i zde odbourávají nutnost opakovat obtížné pasáže (rozuměj závody) donekonečna.

gridx360_03.jpggridx360_04.jpg

Hra vám umožňuje flashbacky aktivovat prostřednictvím replaye, kde si můžete v rámci převíjení záznamu sami zvolit ideální chvíli, v níž se chopíte volantu. Vše je rychlé a intuitivní, nikoliv ale bez následků.

Závodíte proto, že vás to baví a vítězíte, protože jste dostatečně dobří

Nejenže je vám k dispozici pouze omezený počet flashbacků na jeden závod (4 na obtížnost Normal, 3 na Serious), ale zároveň se jejich užitím okrádáte o finanční bonus při závěrečném vyúčtování závodů. Ze začátku mohou tyto desetitisíce chybět; s postupujícím časem jde už pouze o drobné.

Kolem světa – nebo zůstaneme doma v Evropě?

Stejně jako jeho předchůdci je také GRID směsicí nejrůznějších závodních disciplín, které vám předkládá v podobě singleplayerové kampaně. Na rozdíl od dřívějších rádoby pokusů o příběh (či dokonce nesmyslný sentimentální podtext), který měl dát vašemu kroužení po oválech "smysl", si tvůrci tentokráte na nic nehrají – závodíte proto, že vás to baví a vítězíte, protože jste dostatečně dobří. Rozdíly od předchozích ročníků proto nepřichází s pojetím kariéry, kde postupně bojujete každou sezónu a propracováváte se na pomyslný vrchol, ale v nabídce závodních módů, které se tentokrát vydaly riskantním směrem. Místo zavedených disciplín přichází driftování a souboje jeden na jednoho (Japonsko), závody cestovních vozů a formulí v úzkých ulicích měst nebo demolition derby (USA), a konečně také obligátní závody cestovních vozů nebo série Le Mans (Evropa).

gridx360_05.jpggridx360_06.jpg

Závorkové rozdělení mezi Japonsko, USA a Evropu není náhodné: pomyslný "pavouk" závodů se skutečně dělí mezi tato tři teritoria, v nichž jste nuceni separátně bojovat o reputaci, peníze i jednotlivé závodní licence pro odemknutí dalších závodů. Tenhle spravedlivý systém nenutí hráče bojovat se závodními módy, které mu jednoduše nesedí. Ani demolition derby, ani driftování jsem si v prvních hodinách hry neužíval, ale stále jsem měl možnost věnovat se evropským kláním. Hra vám nijak nebrání v této volbě a je to jedině dobře; konečně někdo pochopil, že vodit nás za ručičku a říkat, kde a kdy máme závodit, není to, co od závodní hry očekáváme,

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Závodní | Závodní arkáda
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
  • Široká nabídka závodů
  • Detailně zpracované okruhy i vozy
  • Systém flashbacků
  • Řada zajímavých vychytávek mimo tratě
  • Výborná grafika
  • Nízké množství tratí i vozů
  • Po čase stereotypní kampaň
  • Pár méně zábavných závodů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,