GC: Dragon Age: Origins – ke kořenům RPG

Baldur’s Gate i dnes vládne žebříčkům her na hrdiny. Její přímý nástupce oprašuje letitý arzenál - epický příběh, herní svobodu a krvavé souboje.
Kapitoly článku

dragon.gifV prosinci uplyne devět let od doby, kdy se hráči poprvé ponořili do fantastického světa Forgotten Realms v kolosálním dobrodružství Baldur’s Gate. Stejně jako hlavní hrdina tehdejšího příběhu mlátil páchnoucí skřety válečným kladivem +1, udeřila hra do srdcí každého milovníka ostře řezaných RPG. Titul bodoval izometrickým pohledem na nádhernou krajinu, jež se rozrůstala na svého času mohutných 4 CD, bezchybně převedl na počítače pravidla papírového Advanced Dungeons & Dragons a zpopularizoval také taktické zapauzování soubojů mezerníkem.

 

Od produkčního týmu Bioware to byl pozoruhodný výkon na to, že šlo o jejich první velký počin v žánru.

dragonage05.jpg

Tvůrci však měli od roku 1998 tendenci vždy zahodit aktuálně úspěšné herní téma a jít dál, začít nanovo. Přišly trojrozměrné Neverwinter Nights, efektní Knights of the Old Republic a evoluční řadu zakončil nedávný Mass Effect se svou filmovou výpravou, inovativními rozhovory a poctivým sci-fi zasazením. Nyní nastává v historii Bioware zlom.

Producent Bioware Dan Tudge se během velkorysé, takřka hodinové předváděčky neubránil neustálému přirovnávání k Baldur’s Gate

Vracejí se ke kořenům, restaurují pravidla a vizáž Baldur’s Gate a jen aby byli poplatní době, používají moderní prvky jako epické střihové sekvence nebo monumentální scény, které jako by si odskočiliy z Pána prstenů.

Útok nemrtvého nebo návrat krále?

Dragon Age vypadá jako RPG z jejich zlaté doby doby před přelomem tisíciletí, kdy součástí každého byl izometrický pohled, kilometry dialogů v příběhové části, která se rovnoměrně dělila o herní dobu se souboji během výprav do divočiny a smrdutých pevností. Producent Bioware Dan Tudge se během velkorysé, takřka hodinové předváděčky neubránil neustálému přirovnávání k Baldur’s Gate. Důvod je zřejmý, duše legendy se vrací, což indikují i ikony hlavního menu, které byly po devíti letech beze změny exhumovány.

dragonage04.jpg dragonage06.jpg

Dokáže ale vykopaná mumie zaujmout? Snaží se o to v první řadě příběhem, jenž již nečerpá z licencovaných světů a vytváří zcela nové podhoubí pro střet hrdinných králů s bestiemi temnot. Hráč není žádný nováček, hned na počátku stojí před závěrečnou zkouškou, po které se stane Šedým ochráncem (v originále Grey Warden).

VIDEO: 190 'Dragon Age: Origins - ukázka soubojů'

Ti chrání prostý lid před útoky krvelačných potvor, ovšem v poslední době začínají být vytíženější než uklízečky na hlavním nádraží. Útoků na vesnice přibývá, k lesním šelmám se přidávají démoni a není to tak dlouho, co se všechny zrůdy o dostatečném počtu zubů spojily pod praporem Nákazy (The Blight). Civilizovaná království jsou nucena spojit své armády, nicméně kdo je povede a jaká síla žene Nákazu v obrovských legiích proti zbytku světa?

Tichý, ale odvážný

Ukázka začala v opevnění kolem Ostagarských ruin. Za jejich zdmi se připravuje fereldanská armáda k masivnímu nočnímu střetu s Nákazou, přičemž velitelem je sám král Cailan. Ten během rozhovorů působí statečně, nicméně mladicky zbrkle, když si je navzdory radám Šedých ochránců bezmezně jistý úspěchem svého plánu bitvy. Mezi rádci je i snědý Duncan, stařešina, jenž hraje zároveň roli hráčova mentora a učitele. Jeho posledním úkolem před tím, než se z hráče stane právoplatný Ochránce, je podstoupit závěrečnou zkoušku do večera, kdy se bude prolévat krev.

dragonage09.jpg dragonage10.jpg

Příběh je vyprávěn jednak prostřednictvím enginových animací, ve větší míře ale formou rozhovorů. Postavy se při nich chovají přirozeně, procházejí se po scéně v rozmáchlých gestech a vše vypadá příjemně filmově až do momentu, kdy se ke slovu dostane hráč. Lidé v Bioware upustili od netradiční volby témat odpovědí z Mass Effect, kdy hráč pouze zvolil rámcovou povahu odpovědi typu kladná/záporná/neutrální.

V praxi vypadají rozhovory kostrbatě – monolog NPC, ticho, monolog NPC, ticho

Zde se již postaru volí celé věty, které jsou do písmene vypsány v dolní části obrazovky. Jenže po kliknutí nastane ticho, hráčova postava se nerozpovídá zvoleným textem a následuje rovnou odpověď NPC. Postup je to jistě rychlejší, proč poslouchat znovu větu, jíž už hráč tak jako tak přečetl? V praxi však vypadají rozhovory v ohledu k jejich zamýšlené efektnosti kostrbatě – monolog NPC, ticho, monolog NPC, štěkot probíhajícího psa, ticho.

dragonage16.jpg

Jakkoliv nemluvný hráč je, jeho volby ovlivňují vývoj příběhu od samotného počátku hry. Například na volbě rasy a pohlaví nezáleží pouze jak hrdinu ta která cizí postava osloví, ale jak se k němu bude chovat, (ne)respektovat jej a jaké dialogy mu s následným dopadem na zápletku nabídne. To se týká celého světa Dragon Age, nejen vybraných NPC. Například elfové – tvůrci se bouří proti zažitému standardu noblesních nadlidí a zde je pasují do role spodiny. Lidé s nimi zachází jako s černošským obyvatelstvem za koloniálních dob, přičemž kdyby elfové skutečně existovali, všudypřítomný útlak pobouří každého ochránce lidských práv (pokud již organizace na ochranu práv elfů neexistuje).

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG
Výrobce: Bioware | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. listopadu 2009 (PC, X360), 20. listopadu 2009 (PS3)
  • Podařený RPG systém
  • Zajímavý svět
  • Živoucí postavy v partě
  • Obrovská herní doba
  • Chytalavé boje
  • Nevyvážená obtížnost
  • Kamera
  • Občas AI parťáků

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,