GTA 3 – recenze geniálního simulátoru života gangstera

Konečně jsme se dočkali! Na naše počítače se dostává třetí pokračování skvělé zábavné a originální hry Grand Theft Auto. Propracovaný model fungujícího města, několik soupeřících gangů, desítky úkolů – tak to je stručná charakteristika hry, která paralyzovala milióny fanoušků po celém světě. Nechcete zkusit jestli nezaujme i vás?

Platforma:  PC
Typ hry: akční
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 96 MB RAM, 700 MB na HDD, 16 MB 3D grafická karta
Doporučovaná konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 32 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 32 MB 3D grafická karta
Výrobce: Rockstar Games (http://www.rockstargames.com/)
Distributor: Take 2 Interactive (http://www.take2games.com)
Distribuce v ČR: Cenega (http://www.cenega.cz)

Jenom na Vltavě si můžete koupit hry společně s knihami a hudbou za výjimečnou cenu! Udělejte velký nákup za jedno poštovné!
Objednejte si Grand Theft Auto 3 ještě dnes za příznivou cenu!
Všechno to začalo docela nenápadně. Při mém převozu do vězení se kdosi postavil policejnímu vozu do cesty. Následně vypukla přestřelka, po jejímž konci zavládlo na silnici nepřirozené ticho. Společně s mým kámošem 8-Ballem (hodně blbá přezdívka, co?) jsme nelenili, využili jsme tohoto zázraku a pěkně potichoučku se z místa činu vypařili. Naštěstí 8-Ball znal docela klidné místo, kde jsme se zbavili těch křiklavě oranžových vězeňských hadrů a stali se zase svobodnými občany města Liberty City. Teda svobodnými, na začátek to chtělo nějaké peníze...

Hry pod hlavičkou GTA se vždy rapidně odlišovaly od ostatních. Narozdíl od většiny titulů, ve kterých se ujímáte svalnatého a utlačovaného hrdiny, který zachraňuje celý svět, se v GTA stanete typickým grázlíkem, jemuž nedělá problémy krást, zabíjet a jeho nejvyšší životní hodnotou je získat co nejvíce peněz. Samozřejmě díky tomu se hry chytili mnozí moralisté a snažili se hru nějakým způsobem utlačovat a zakazovat. Naštěstí se jim to nepovedlo a my se dnes můžeme těšit již z třetího dílu tohoto nadmíru zábavného kousku.

Bylo by chybou tvrdit, že hlavním tahákem GTA je právě jeho temný námět plný dealerů drog, prostitutek a dalších kriminálních živlů. Mohl bych vyjmenovat několik her, ve kterých jste se živili nelegální činností, zabíjeli bezbranné civilisty, ale jejich zábavnost ani v nejmenším nedosahuje kvalit GTA. Klíčem k úspěchu hry je úplně něco jiného. Je to jeho velká nelineárnost, díky které se můžete v rámci možností bavit, jak uznáte za vhodné.

Vozový park

Nejen automobily živ je obyčejný gangster v GTA 3. K tradiční přehlídce samohybů na čtyřech kolech se totiž přidaly i jeho vodní a vzdušní kolegové. Jelikož jsou jednotlivé čtvrtě vlastně ostrovy, je použití lehkých člunů elegantním prostředkem, jak se přesunovat z jedné oblasti do druhé. Co se týče letadel - sice musíte oželet velké boeingy, ale i přesto výlet malým letadýlkem nad krajinou není k zahození (teda pokud se jej naučíte ovládat:-). No a až budete opravdu hodně naštvaní, určitě nepohrdnete pořádným tankem.

Autoři vám jednoduše dají k dispozici město, obsadí jej lidmi, auty, několika nepřátelskými gangy a spoustou maličkostí, takže máte pocit, že toto město opravdu ŽIJE. A vy jste jeho součástí. Můžete se jen tak procházet, navštěvovat obchody, hledat po ulicích zbraně, bonusy (např. v podobě drog, které zpomalí rychlost hry) anebo se vydat na silnici a obstarat si nějaký pořádný vehikl. Gangster samozřejmě nebude přepočítávat své penízky a zkoumat nejvýhodnější nabídky místních automobilových prodejců, ale jednoduše si stoupne doprostřed vozovky a vyhodí z vlastního vozu prvního řidiče, který před ním zabrzdí. Až vás neustálé kradení cizích aut a bezcílné potloukání po městě omrzí (to se ale stane po hodně dlouhé době), přijde ta pravá chvíle pro plnění úkolů.

Začal jsem děkovat osudu, že mi seslal do cesty 8-Balla. Díky svým kontaktům v Liberty City mi pomohl s mými prvními krůčky ve městě. Dovedl mě k Luigimu, což je docela velký zvíře v místní mafiánský rodině. Luigi mi dal na úvod trapný úkol, a to dovézt mu jeho holku z baráku ani ne tři bloky od jeho baru. Docela mě to namíchlo, jak mě podceňuje, ale jelikož o mé služby jaksi jiný zájem nebyl, neremcal jsem a jeho holku mu dovezl. Sice trošku nadávala, že jsem k ní přijel v autě s vymlácenýma oknama, no ale uznejte - někde jsem řízení vyzkoušet musel. :-)

Úkoly (nebo chcete-li mise) jsou dostatečně rozmanité a nesetkáte se s neustále stejným typem (jak se to stalo například v nedávnem The Italian Job, který byl přecpaný misemi s časovým limitem). Jednou musíte vyzvednout důležitou zásilku a při předávání na vás vystartuje šest nabroušených chlápků z cizího gangu, jindy musíte rychle doručit auto svému majiteli bez škrábnutí, potřetí se zase stanete agresorem vy a musíte ze světa zprovodit pár nepřátel. Ke slovu se dostanou i kombinované úkoly plné nečekaných zvratů, ve kterých si po jejich dokončení pěkně zhluboka oddechnete "že už jste to konečně zvládli".

Nevím, kde všude brali autoři inspiraci, ale při hraní jsem měl opravdu pocit, že pracuji pro nějakou mafiánskou organizaci. Skoro nikdy nezačnete o misi přemýšlet jako o úkolu, který pro vás vymysleli zlomyslní level designeři. Všechno naopak vypadá přirozeně a zapadá do celkového pojetí města. Jak už je dobrým zvykem GTA, nikdo vás nenutí všechny úkoly splnit. Naopak pokud se vám něco nedaří nebo jen nemáte chuť, klidně můžete hledat práci jinde. Většinou v průběhu hry máte na výběr mezi třemi až čtyřmi uchazeči o vaše služby, takže si určitě vyberete. Když si uvědomíte, že k úspěšnému projití hrou stačí splnit jen část všech úkolů, máte hned o důvod víc, proč hrát GTA třeba i několikrát po sobě.

Mimo hlavní dějovou linií narazíte na spoustu vedlejších a pro vývoj příběhu naprosto nepodstatných vedlejších úkolů. Když si například seženete vozítko taxislužby, můžete se živit převážením lidí z místa na místo jako ve stařičkém Quarantine. To by zase nebylo až tak převratné, ale když si uvědomíte, že podobné možnosti skýtá i sanitka (převážíte nemocné), policejní vůz (honíte zločince) a třeba hasičský náklaďák (hasíte požáry), nabývá životnost GTA 3 takřka obludných rozměrů. A to jsem ještě zapomněl na různé vedlejší mise, když omylem zvednete sluchátko v telefonní budce apod.

Jak tak čas plynul, stoupal jsem v mafiánském žebříčku výš a výš. Dostával jsem čím dál těžší úkoly a mnohokrát mi smrt dýchala nepříjemně na záda. Ale všechno jsem s úspěchem ustál, a tak se mi "otec rodiny" Salvatore Leone svěřil se svým životním snem - zlikvidovat nepřátelský gang vyhozením jejich lodě-základny samozřejmě až po okraj naplněné nelegálním zbožím. Naštěstí  mi k tomuto úkolu přidělil i mého starého známého 8-Balla, kterého jsem neviděl od mého prvního džobu ve městě. 8-Ball je, jak jsem se dozvěděl, expert na výbušniny, a tak stačilo "jen" odklidit z cesty pár nabroušených chlápků a zbytek už zvládl 8-Ball sám. K úkolu jsem vyfasoval ještě novotou zářící odstřelovačku a po menším tréninku (no jo, zase to odneslo pár civilistů :-) jsem tiše zlikvidoval přes deset nepřátelských chlápků. 8-Ball se taky činil, jak jsem mohl posoudit z obrovského výbuchu a tlakové vlny, která mě odhodila pět metrů zpátky. Loď se začala pomalu (ala Titanic:-) potápět a já věděl, že se moje konto opět rozrůstá o pěkných pár desítek tisíc.

Už v GTA 2 se objevilo na jednom místě několik proti sobě stojících gangů. GTA 3 v tomto směru úspěšně pokračuje, i když systém není tak propracovaný. Ve dvojce platilo, že jste si mohli vybrat, za koho budete prolévat krev, což dnes platí také, avšak jen v omezené míře. Stejně jako v předchozích dílech panuje mezi gangy vzájemná nevraživost, takže při průjezdu nepřátelského teritoria vás většinou uvítá sprška kulek.

Ve hře narazíte na rozmanitý arzenál zbraní. Kromě nezbytných tvrdých pěstí a baseballové pálky se žádný pořádný grázlík neobejde bez UZI, pravého nefalšovaného kalašnikova či přesné odstřelovačky. To ale není vše. Nechybí ani granáty, bazuky, klasické pistole, brokovnice či plamenomet. Pokud jedete v autě můžete kromě klasického likvidování nepřátel pod koly svého vozu střílet i s UZI. Bohužel díky docela komplikovanému ovládání si automobilových přestřelek moc neužijete, ale je to lepší než nic.

Jestli jste už četli nějaké preview hry, tak určitě víte, že město Liberty City, kde se hra odehrává, se rozkládá na třech ostrovech, které postupně objevujete. Začínáte v chudinské čtvrti Portland a pokud budete dobří, dostanete se za několik desítek hodin až mezi milionářskou elitu na ostrově Shoreside Vale. Háček je v tom, že s postupem do nové čtvrti neztratíte možnost navštívit ty předešlé. Neříkal bych tomu možnost, ale spíše nutnost, protože mnohé úkoly vás na stará známá místa zavedou.

Každá ze čtvrtí je naprosto soběstačná, a tudíž i dostatečně rozsáhlá. Než důkladně prozkoumáte každou píď mapy, naleznete důležité budovy (policie, nemocnice apod.) uplyne pěkných pár hodin. Specialitou GTA 3 je absence mapy, takže musíte všude jezdit zpaměti, jen občas vám milosrdně na minimapě počítač vyznačí, kam máte jet. Díky tomu musíte všechno dobře prozkoumat a k nezaplacení jsou dobré orientační schopnosti, protože hledat garáž na výměnu SPZky, když máte v patách šest policejních hlídek, bývá se stoprocentní pravidelností smrtelné.

Variabilita automobilů je na velice vysoké úrovni, navíc každá oblast má své specifika, a tak se postupně setkáte s několika desítkami (možná stovkou) vozů. GTA 3 se určitě nestane nejreálnější hrou roku 2002, spíše naopak. Ale rozhodně to není na škodu věci. I přes celkovou akčnost ovládání rozhodně poznáte rozdíl mezi jízdou v superrychlém bouráku a těžké dodávce. A když zaprší (a to se stává často) chování všech aut se také docela změní, takže zase tak jednoduché to není.

Kromě nezbytného deště a slunečného počasí se tvůrci viditelně vyžívají v mlze, která čas od času zahalí Liberty City. Doslova mlha s velkým M, protože opravdu není vidět skoro na krok. Mimo střídání počasí nabízí GTA 3 rovněž i plynulý přechod mezi dnem a nocí, kdy platí jednoduchá rovnice 24 hodin v Liberty City = 24 minut v reálném světě.

Mapa

I když absence mapy patří mezi základní rysy série GTA, vždy se najdou mnozí nadšenci, kteří ji doslova "na koleně" vytvoří. Jednu takovou jsme pro vás sehnali. Na této mapě najdete skoro všechna důležité místa Liberty City. Chce to jen trochu trpělivosti, celý obrázek má 400 kB.

K celkově výbornému dojmu ze hry přispívá i grafika. Sice auta rozhodně nejsou vykreslena největším počtem polygonů v herních dějinách (díky množství vozů byste k hraní takové hry potřebovali asi procesor s 100GHz), ale vypadají opravdu velice dobře. Při nesčetných srážkách se kapota různě poškodí, přední sklo vypadne nebo se otevřou zadní dveře, které pak efektně urazíte o nejbližší patník. Autoři si dali na hře pořádně záležet, což je vidět na spoustě zpracovaných detailů. Kupříkladu při couvání se řidič otočí a kouká dozadu. Při couvání můžete zároveň sledovat velice kvalitní práci kamery, která se automaticky přepne na pohled dozadu. Při jízdě v tunelu se přiblíží, pokud je auto moc velké, tak se přepne do "nárazníkového" pohledu atd.

Přesto má GTA 3 chybu, a tou jsou bohužel vysoké hardwarové nároky. Schválně jsem testoval hru na dvou počítačích a na P700MHz s GeForce 2 MX (tedy údajně doporučované konfiguraci) jsem při automobilových honičkách mohl sledovat scénu typu "jedu těsně za autem - dvousekundová prodleva - auto zatáčí - prodleva - já zatáčím - prodleva - auto pryč a já nabouraný ve zdi". Jestli si chcete hraní opravdu užít, doporučoval bych alespoň procesor 1GHz s nějakou pořádně našlapanou GeForce 3. Samozřejmě, dá se hrát i na slabších strojích, ale minimální konfiguraci bych vám rozhodně nedoporučoval.

Originální myšlenku využili autoři také při tvorbě hudebního doprovodu. V tomto směru jste plně závislí na autorádiu, při chůzi máte smůlu. Na výběr máte neuvěřitelných devět různorodých rádiových stanic, mezi kterými si vybere skoro každý. Na výběr je třeba klasická hudba, staré hity, techno apod.. A až vás tato hudba omrzí, stačí přenést si své oblíbené písničky do formátu MP3 a můžete si vychutnávat jízdu v autě s vaší oblíbenou skupinou.

• fungující město
  • neuvěřitelné množství misí
  • spousta vedlejších úkolů
  • grafika
  • mraky detailů
  • možnost vložení skladeb v MP3
  • velké HW nároky
  • několik nepodstatných chybiček
  • gangster neumí plavat

Vyrazil  jsem na liduprázdnou ulici. Liduprázdná ale byla jen okamžik - zdálky jsem uslyšel sirény policejních vozů a hned jsem věděl, že je zle. Risknul jsem jízdu po hlavní magistrále, ale dva policejní vozy ve zpětném zrcátku mi potvrdily, že to nebyl nejlepší nápad. Z postranní uličky se navíc vynořilo třetí auto strážců zákona a narazilo do mě tak, že jsem udělal na místě hodiny. Policajti ze zbylých dvou aut mě začali ostřelovat až začala moje kára hořet. Vystoupil jsem z ní a utíkal k nejbližšímu civilnímu vozu a vyhodil z něj zmateného chlápka. Sešlápl jsem plyn až na podlahu, prorazil policejní zátarasy a vydal se k místu, kde jsem tušil spásnou garáž. Chybělo mi posledních 200 metrů, když mě zpozorovala policejní helikoptéra. Nápor kulek z kulometu však moje auto už vydrželo a já konečně vjel do garáže. Zase další úspěšná mise. Tuhle práci prostě miluju!.

GTA 3 je prostě skvělá, zábavná hra, která vám opravdu vydrží dlouho. Ač byla moje očekávání vysoká, myslím si, že je GTA 3 do puntíku splnilo. Škoda jen, že na hraní potřebujete v našich končinách opravdu nadprůměrný stroj. Bohužel - každá sranda něco stojí, ale kvůli GTA si váš počítač upgrade určitě zaslouží.

Grafika: 8/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 10/10