Galactic Assault: Prisoner of Power – ať polnice troubí

Tanky na E4, pěchota na B5 a dělostřelecká podpora z pozice A6. Válka se pro velitele nikdy nemění – jde jen o šachy s živými figurkami.
Kapitoly článku
  • Namažeme pásy svých tanků jejich krví!
  • Anebo ne...

V poslední době se stále více a více setkáváme s hrami podle knih a filmů. Adaptace příběhů stříbrného plátna i zažloutlých pergamenů se potápí spíše do hladin průměrnosti a autoři her povětšinou jen těží ze známého jména a značky. Výjimkou poslední doby se stal snad jedině Zaklínač a velmi volně inspirovaný S.T.A.L.K.E.R. Ne náhodou zmiňuji hru, za jejíž předlohou stojí Arkadij a Boris Strugačtí. Galactic Assault vychází rovněž z příběhu těchto dvou ruských velikánů, protentokrát se jedná o novelu Obydlený Ostrov.

galactic_assault_artwork.jpg

Ti, kdož se těší na zašmodrchanou zápletku plnou nečekaných zvratů, ale zapláčí nad výdělkem. Ukazuje se, že tahová strategie doopravdy není vhodným médiem pro vyprávění příběhu a celá zápletka inspirovaná románem se omezuje na pouhé „My jsme ti hodní, oni ti zlí, znič je.“

Po poražení znepřáteleného národa automaticky přezbrojíte na jeho jednotky

V průběhu hraní vám sice dochází, že se nejspíše jmenujete Max a na ostrově probíhá válka, do níž se postupně zapojují čtyři různé frakce jejichž jednotek se postupně ujmete, ale to je samo o sobě dost málo.

galactic_assault_01.jpggalactic_assault_02.jpg

Problém je ten, že prakticky netušíte, proč po poražení znepřáteleného národa automaticky přezbrojíte na jeho jednotky. Ano, lze to pochopit, pokud jsou výrazně lepší, ale nechápu, proč jsem v druhé kampani musel nahradit polovinu svých tanků slabším typem. Asi si vrchní velitelé řekli, že válka by byla moc jednoduchá, a tak mi opět museli do ruky vrazit nějakou nevýhodu. No co, hráč už si nějak poradí a bez výzvy by to nebylo ono, jenže nepochopitelný princip prostě zamrzí.

Vpřed, zpátky ni krok!

Co však autorům jde, je válka se vším všudy. I z onoho pomyslného stanu daleko za frontovou linií slyšíte burácení děl a když pomalu zjišťujete, že jedna z vašich jednotek je ztracena, vztekle mlátíte pěstí do stolu. Pokud necítíte za padlé vojáky, tak vás minimálně rozezlí ztráta důležité palebné síly. A ještě více naštve, pokud byla jednotka zkušená – staří veteráni vydají, jak je u strategií obvyklé, za dvě jednotky zelenáčů. Povýšené jednotky se tak přenášejí mezi misemi a jejich obětování si hodně rozmyslíte, protože si tímto krokem můžete hodně ztížit následující úkoly.

galactic_assault_03.jpggalactic_assault_04.jpg

Bohužel vás však lidé z Wargaming.net občas nutí postupovat skrz nepřátelské masy s poměrně velkým spěchem. Ve hře jsou bohužel přítomny tahově omezené mise, jež občas nedávají jinou možnost, než se vyloženě probít a nechat si pálit od ustupujících protivníků do zad.

I z pomyslného stanu daleko za frontovou linií slyšíte burácení děl

Mise omezené časem samozřejmě uznávám, ale zrovna v případě Galactic Assault jsou limity většinou docela šibeniční a není tak výjimkou hrát danou misi několikrát. Při dalším hraní si totiž pamatujete základní rozestavení sil protivníka a jste schopni jej rychleji zdecimovat.

Nevím, možná jsem jen neschopný břídil, ale obtížnost těchto misí mi přišla nastavená až směšně vysoko. Jiné mise mi však sebemenší problém nepůsobily a tudíž se přikláním k variantě, že autoři při opakovaném betatestingu pouze přestřelili. Jeden malý škraloup však nedokáže zničit pečlivě odladěný systém strategických soubojů. Tomu rychle přijdete na kloub a nebude vám dělat problémy hru ovládat, ale abyste se stali skutečnými mistry, budete muset projít mnoha a mnoha bitvami.

Nic nepodcenit

Občas si skutečně budete připadat jako armádní generálové. Nepřátelé se například mohou skrýt v takzvaném válečném oparu. Logicky tedy neznáte jejich pozici, a tak musíte před útokem provést důkladný průzkum, abyste vůbec měli nějakou šanci. Ani v případě, že přesně víte, do čeho jdete, nemáte zdaleka vyhráno. Nepřátele při napadení jen tupě nestojí, ale rovněž opětují palbu, nezřídka jsou i podpořeny vzdálenějšími dělostřelci. Každá operace tak musí být předem naplánována ve snaze minimalizovat vlastní ztráty.

galactic_assault_05.jpggalactic_assault_06.jpg

Významným činitelem ve válce je také morálka, u níž se rozlišuje několik stupňů a všechny mají docela velký vliv na bojovou připravenost. Při drastickém snížení počtu jednotek je daný oddíl v tak velké mizérii, že dokonce přestává opětovat palbu. V obranných misích tak není nutné zaměřovat se na ničení nepřátel, ale jen na jejich cílenou decimaci a demoralizaci, jež má za následek hromadný ústup. Pokud však má protivník své jednotky kde doplnit, rozjíždí se další kolo útoku a vy musíte přehodnotit priority.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | tahová strategie
Výrobce: Wargaming | Webové stránky hry
  • Taktické možnosti
  • Čtyři hratelné strany
  • Množství scénářů
  • Občas obtížnost
  • Nevyužitý příběh
  • Zdlouhavé tahy nepřítele
Kapitoly článku
  • Namažeme pásy svých tanků jejich krví!
  • Anebo ne...

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,