PC | X360 | PS3 | RPG | Konzole

Gothic IV: Arcania – nový začátek?

Zabugovaný Gothic 3 nejspíše zastavil spolupráci mezi JoWoodem a studiem Piranha Bytes. A co víc, možná i konec starého-dobrého Gothica.

Série Gothic již nebude sérií, jakou bývala, to je nadmíru jasné! Z velké části za to může JoWood, vydavatel, jenž uspěchal vydání třetího dílu takový způsobem, že se na pulty obchodů dostala téměř nehratelné hra. JoWood se posléze distancoval od Piranha Bytes a na GC 2007 potvrdil vývoj čtvrtého pokračování s tím, že jej budou mít na svědomí kluci ze studia Spellbound (zapátrejte si v paměti, jakou hru to vlastně stvořili).

gothic-4-arcania-1554.jpggothic-4-arcania-1555.jpg

Nevzpomněli, že? Spellbound má na svém – dle mého názoru poměrně chabém – vývojářském kontě tituly jako Desperados a Chicago 1930, z čehož lze vyvodit závěr, že ještě žádné zkušenosti, co se samozřejmě RPG žánru týče, nenasbírali. Máme ovšem rádi překvapení…

Zaměření na USA

O čtvrtém Gothicovi se toho v poslední době napovídalo hodně. Mnoho hráčů pochybuje, že Spellbound stvoří obstojné „gothické“ pokračování; těsně před vypuštěním prvních informací bylo, zjevně nechtěně, vypuštěno hned několik obrázků a rovněž se diskutovalo o názvu. První zněl Gothic IV: Genesis, jenž se držel až donedávna, kdy JoWood narukoval se jménem Gothic IV: Arcania, přičemž v Americe by hra měla důstojně nést název Arcania: A Gothic Tale. Ptáte se proč se hra bude v Americe jmenovat jinak? Američané totiž nemají sérii Gothic zrovna v lásce, poněvadž je na ně hardcore obtížnost až příliš těžká. JoWood chce ovšem prorazit i na americký trh, a tak Spellbound dostal nelehký úkol, stvořit dvě odlišné verze.

gothic-4-arcania-1556.jpggothic-4-arcania-1557.jpg

Šalamounské, že? Teď ovšem k tomu, jak se budou ony dvě verze lišit. Hlavní změna se týká vzhledu, jenž má být v případě evropské verze temnější, zkrátka jako všechny tři předchozí díly. To Americké publikum si proklepne pohádkový svět, který byl k vidění již například v Oblivionu.

Američané nemají Gothic zrovna v lásce, poněvadž je na ně série až příliš těžká

Americká verze bude vůbec hodně podobná Oblivionu, jelikož v něm byli hráči vedeni za ručičku (minimapa, na které byly zaznačeny všechny questy), což je pro Američany to pravé-ořechové. A jak to bude vlastně fungovat? Při instalaci si vyberete jednu ze dvou verzí, přičemž už nebude cesta zpět. Poté už totiž nelze nic změnit. Věcná škoda.

art.jpg

Inspirace v Oblivionu ovšem není pro tvůrce ze Spellboundu klíčová, neboť je pro ně větším vzorem World of Warcraft - na herní obrazovce nebude už jen zdraví, mana a výdrž, nýbrž i místo pro praktiky v boji (napravo), dovednosti (nalevo), přičemž uprostřed hráč nalezne klasické, již zmiňované, zdraví, stav many a výdrže. Občas se v tom nicméně bude muset vyznat čert.

Deset let poté

V Myrtaně uběhlo deset let a na trůn usedl nový král – náš starý-známý bezejmenný hrdina z minulých dílů. Pro ty z vás, kteří byli s to se probojovat (v některých případech spíše „probugovat“) až do závěru trojky, to jistě není žádná novinka. Innos – bůh ohně – to totiž předpověděl. Nicméně po odchodu Rhobara II. se z království Myrtany stala nicnedělající země. Bezejmenný hrdina se tedy (dalo by se říct z nudy) rozhodl poctít jižní ostrovy velkou invazí svých vojsk za účelem sjednocení zemí, aby lid viděl, že alespoň něco dělá.

gothic-4-arcania-1558.jpggothic-4-arcania-1559.jpg

Reakce králových přátel (v tomto případě již spíše nepřátel) byla ovšem očekávaná. Největší chyba ovšem tkvěla na úplně jiném bodě – král si takto znepřátelil své doposud věrné tzv. „Čarodějnice osudu“. O jejich původu toho je sice poskrovnu, více informací se totiž odtajní až v datadisku pro trojku, ovšem právě ony naverbují do boje proti králi nového hrdinu. Rybáře, který se bude moci rozhodnout, zda se sveze na stranu, po které kráčí samotný král, či naopak po cestě proti němu. Rovněž se může na všechny vykašlat a jít si svou vlastní cestou – například lovit a prodávat ryby.

Kouzlení

Jestliže nevěřícně kroutíte hlavou nad tím, že osud lidstva má opět zachránit úplná nicka, není tomu tak. Čarodějnice osudu si vybrali „obyčejného“ rybáře z důvodu, že disponuje silnými magickými schopnostmi. Dokáže totiž kdykoliv změnit oblohu (rozumějte počasí). Vysvětleme si to na příkladu – v divočině narazíme na tuhého protivníka, se kterým nemá cenu bojovat, protože by nás okamžitě porazil. V tu chvíli zrovna praží slunce a nic nenasvědčuje tomu, že nastane déšť, ovšem my přivoláme hromy a blesky a náš protivník se poběží schovat do vyhřáté chatky. Pro nás to znamená lišácké obejití boje, který bychom nikdy nemohli vyhrát.

art2.jpg

Pakliže jste hráli jeden z předchozích dílů, víte, že Gothic je charakteristickým tím, že si za celou dobu hraní osaháte jen málo brnění a zbraní. V případě čtverky bude ovšem vše jinak, neboť Spellbound do hry zahrne zcela nový aspekt, a sice ten, že zbraně a brnění půjdou upravovat k obrazu svému – nelíbí se vám čepel? Proč ji nezměnit za pozlacenou? Nevyhovuje vám ostří? Tak proč byste si jej nemohli obrousit, případně úplně vyměnit? Fantazii se meze nekladou, ačkoliv si myslím, že většina fanoušků nebude spokojena – nebude to totiž starý Gothic.

gothic-4-arcania-1560.jpggothic-4-arcania-1562.jpg

Taktéž by mě zajímalo, jak si tvůrci poradí s vyvážeností, jelikož se jednalo o velký zápor Gothica 3 – koho by také nenaštval fakt, že právě srovnal se zemí vesnici plnou skřetů a později ho udolalo pouhé divoké prase? Celkově vzato ve mně hra ovšem nevzbuzuje žádné velké pocity – mé dojmy jsou totiž pro zatím smíšené, jelikož mi nevyhovuje, že se o vývoj starají naprosto nezkušení chlapíci ze Spellboundu. Snad do data vydání vypustí ještě nějaké obrázky/informace/videa. Do té doby nashledanou.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG
Výrobce: Spellbound
Začátek prodeje: 12. října 2010
  • Grafická stránka
  • Spousta bugů
  • Zbytečné zjednodušování
  • Nudné questy
  • Stupidní dialogy
Diskuze (8) Další článek: Galerie: Too Human

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,