PC | Téma | Linux

OnLive – konec upgrade PC

Pokud vás unavuje věčná nutnost vylepšovat počítač, aby stačil moderním hrám, OnLive je právě pro vás. Představí vám hraní nejnáročnějších titulů snad i na kalkulačce.

Představte si herní počítač. Děsivě drahou mašinku, která už v době nákupu nejnovější komponenty je pomalu zastaralá. A teď ji zkuste rozdělit na několik částí, kdy u vás budou pouze ovladače a výstupy, zatímco vlastní bedna se skrývá někde v dálce. Posuňte tuto myšlenku do extrému, kdy se o zmíněnou bednu nemusíte vůbec starat, ale vesele si leží někde v serverovně a opečovávají ji za vás jiní. Vy si prostě jen vyberete hru, kterou je vám libo spustit, nic neinstalujete, rovnou hrajete. A nějak takhle by mělo fungovat OnLive.

VIDEO: 1355 'OnLive - představení herní služby'

Všechno, co budete potřebovat ke zprovoznění této služby, pokud k němu u nás někdy dojde, bude nějaký počítač s příslušenstvím (a to ne nutně), klidně i slabý, výkonné připojení k internetu a kreditní kartu schopnou platit přes tuto síť. Připojíte se tak na vzdálený server, kde je pro vás již nainstalována záplava her. Stačí si jen vybrat, zaplatit a titul spustit. Po síti pak k vám budou proudit ne herní data, ale přímo již zpracované video a audio, zatímco od vás poběží údaje z ovladačů.

Upgrade vás nezajímá

Už žádná starost s kupováním her, instalací, všerůznými ochranami a slabým hardware. O to všechno se budou starat technici OnLive, údajně za cenu srovnatelnou pouze s pořízením hry. Na vás je pouze pořízení nějakého výstupního zařízení, čímž může být klidně slaboučký netbook, normální počítač, nebo třeba i speciální mikrokonzole.

Stačí si jen vybrat, zaplatit a hru spustit

Tento kousek je v podstatě pouze převaděč signálu použitelný pro vaši televizi, k němuž prostřednictvím USB portů a bezdrátového připojení přidáte vhodné herní ovladače dle vašeho výběru. Zajímavá má prý být i cena mikrokonzole, která by měla být nižší, než u současných konzolí, nebo dokonce zdarma při nějakém kontraktu na používání služby.

Photo_OnLive_MicroConsole_back.jpg

Zní to všechno příliš pěkně, jak ale celá technologie funguje? Přenos vašich akcí k serverům není potřeba nijak komentovat, na serverech pak poběží pro každého zákazníka jím spuštěná hra. Server zajistí zpracování vstupů (prý bez ohledu na použitý ovladač), zastane roli celého vašeho počítače až po grafickou kartu. Pak video zakóduje patentovaným formátem, přidá zvuk, a pošle vám k zobrazení na monitoru. Pro hraní v rozlišení 720p při 60 fps je tak třeba linka s rychlostí minimálně 1,5 Mbit, zatímco full-HD si má vystačit s rychlostí trojnásobnou.

Co je to terminál

Použitý princip OnLive je starší, než si možná myslíte. Takzvané počítačové terminály existují již okolo půl století, kdy se používaly pro přístup k velkým sálovým počítačům a umožňovaly pouze vstup a výstup. V současné době se pak pojem terminál používá spíše pro tenký klient (terminál s nějakou další funkcionalitou), nebo emulátory terminálu – různé programy terminál připomínající, zejména v systémech UNIX/Linux.

Vyvstává logická otázka, zda celý přenos nebude tak časově náročný, že by docházelo k příliš velkým zpožděním. Podle tvůrců OnLive by měli být schopni zajistit odezvu do 1 ms pro uživatele v blízkosti každé ze základen služby, připojení bez znatelné prodlevy pro všechny do vzdálenosti jednoho tisíce mil od serveru. Zda se jim to však podaří i při ostrém provozu, je zatím ve hvězdách. V současné době probíhají uzavřené testy, v létě by mělo dojít ke zkušebnímu provozu v USA, časem by se měla technologie rozšířit po celém světě.

OnLive pro všechny?

Celá tahle snaha by však přišla vniveč, pokud by nebyla podporována významnými tvůrci a distributory her. Třešničkou na dortu je ale oznámení podpory ze strany mnoha společností, třeba i EA, THQ, Codemasters, Ubisoft, Atari, Warner Bros., Take-Two a Epic Games.

Hraní na serveru má ještě jednu nezanedbatelnou výhodu – minimalizuje se možnost podvádění

Důvod je na první pohled zřejmý – takováto služba je vysoce odolná proti všem formám pirátství, takže její používání znamená pro vývojáře jisté zisky. K dispozici je prý dokonce i programátorské rozhraní na převod her pro tuto službu, v testování jsou i tituly jako třeba Crysis, F.E.A.R. 2, nebo Burnout Paradise.

Screen Grab_OnLive_Game_Details.jpgScreen_Grab_OnLive_Brag_Clips .jpg

Hraní na serveru má ještě jednu nezanedbatelnou výhodu – minimalizuje se možnost podvádění, takže je možné bez problémů pořádat různé turnaje. Napomáhá tomu i přímo použitá technologie, kdy je logicky možno výstupní video posílat nejen hráči samotnému, ale i dalším uživatelům. Takto v podstatě bezpracně mohou vznikat přímé přenosy jednotlivých virtuálních klání, což fanoušci nejspíš ocení. Samozřejmostí pak má být i komunitní síť, která má prý jak cenou, tak i kvalitami, odpovídat Xbox Live! Navíc zde můžete vystavovat i svá videa z hraní, nebo aspoň jejich části do délky 15 s.

Screen_Grab_OnLive_Games_Showcase.jpgScreen_Grab_OnLive_Sun.jpg

Technologie OnLive vypadá zajímavě. Hlavní otázkou však zůstávají ceny, za něž bude možno hry hrát, stejně jako způsob platby za jednotlivé hry. Výrazný rozdíl by byl v případě, že by hráč platil pouze za čas reálně strávený ve hře, takovýto systém by mohl být trefa do černého. Je však docela možné, že se ukáže nemožnost provozovat takového servery při větším počtu uživatelů, ať už se bude jednat o omezení výkonu, nebo extrémního datového toku. Na nějaké soudy je času dost, v nejbližší době se OnLive u nás stejně nedočkáme. Ale nikdy není na škodu vědět, co se možná blíží.

 

Diskuze (28) Další článek: Recenze: MySims Kingdom – půl princezny a království za ženu

Témata článku: , , , , ,