PhysX – co nadělila nVidia

Samostatná karta pro počítání fyziky ve hrách nezaznamenala úspěch. Pak ale přišla nVidia, tvůrce koupila a počítání fyziky hodila na své grafické karty.
Kapitoly článku

Je to tak, drivery verze 177.83 přidávají novějším grafickým kartám od nVidie možnost počítat fyziku namísto procesoru. Neváhal jsem tedy a tyto drivery sehnal společně s programy, které k nim výše zmíněná společnost přidala. Stáhnul jsem si tak asi 2,5 GB dat, v nichž je zahrnuto několik technologických dem a jedna volně šířitelná hra. Stálo za to stahovat takový objem?

Ze zvědavosti určitě. Z praktického hlediska se pak může jednat o zbytečnost – přeci jen je nutno položit si otázku, jestli vám stojí stahovat 2,5 GB za pouhou grafickou podívanou. Já ovšem byl zvědavý, takže vám nyní představím novinky ze zelené stáje společně s několika obrázky a mými zkušenostmi. Není to recenze, jen představení nové technologie a malá úvaha nad tím, proč to nefungovalo na samostatné kartě a kam až se má šanci dostat fyzika ve hrách.

Fluid demo

Vzpomínáte si na nádherně zpracovanou vodu v BioShocku? Výborně. Protože demo Fluid je právě o simulaci realistického chování tekutiny, jejího přelévání, rozlévání a dalších veselostech.

Fluid je právě o simulaci realistického chování tekutiny, jejího přelévání a rozlévání

Ve dvou prostředcích ukazuje, jak se voda realisticky rozstříkne, či přeleje někam jinam. V tom druhém, kdy nádobu pro vodu představuje logo nVidie naplněné zelenou tekutinou, můžete dokonce ono přelévání ovlivňovat, což na chvíli i pobaví. Přesto asi vše podstatné můžete shlédnout na videu.

Video ukázka

Vypadá to hezky, otázkou však zůstává praktická využitelnost a vůbec možnosti dnešních karet. Pokud se podíváme na framerate a velmi omezené množství vody, dere se na jazyk otázka, zda má prozatím tato grafická vychytávka smysl. V budoucnosti si ji dovedu představit třeba v případě postupného „zatopení“ lodi v jedné z chystaných her, či v hlavní roli logické hry, kde by bylo vašim úkolem různým nakláněním spojených nádob, odléváním vody a prováděním dalších akcí dosáhnout vyřešení nějaké té hádanky.

physx_fluiddemo_01.jpgphysx_fluiddemo_02.jpg

Metal Knight Zero

Zde vím asi nejméně, co napsat. Jedná se víceméně o benchmark, který celou dobu ukazuje jednoho vojáka US Army, který kulometem střílí do všeho možného, trhá kulkami vlajky a raketometem občas odpálí nějakou větší věc. Problémem je to, že tento benchmark trošku postrádá smysl, neboť další hra, WarMonger, destrukci ukazuje v mnohem širším měřítku a dokonce si můžete vše zničit sami. Údajně se jedná o ukázku z připravované multiplayerové hry, jenže si zrovna nemyslím, že by možnost prostřelit palmu získala milióny hráčů.

physx_metalknightzero_01.jpg physx_metalknightzero_02.jpg

Pokud by autoři zůstali pouze u toho, co předvádí krátké demo, jistě bychom o hře slyšeli u příležitosti jejího vydání a nikdy poté by po ní ani pes neštěkl. Pokud se však autoři odváží přistoupit i k věcem, které umožňuje WarMonger (prostřelit si vchod do budovy, či rozstřelit podlahu a nechat nepřítele spadnout o několik pater níže) může se díky relativní nenáročnosti a atraktivitě reálných zbraní stát docela populární hrou. Hlavní podmínkou ale samozřejmě zůstává kvalitní leveldesign.

Nurien

physx_nurien_art.jpg

Další technologický benchmark, který mě ovšem zaujal podstatně více, než střílející zpocený mariňák. Vás také více láká představa sledovat vcelku hezké virtuální modelky, jež se procházejí po molu a předvádějí jak sebe, tak i oblečení? Vsadím se, že ano.

PhysX je pak užita pro pohyb vlasů, šatů a kouřové efekty

To celé je podbarvenou příjemnou hudbou a dle slov tvůrců se jedná pouze o ukázku jedné z miniher nové MMO hry ve stylu Second Life či Google Lively. Technika PhysX je pak užita pro pohyb vlasů, šatů a kouřové efekty.

Video ukázka

Přiznám se bez mučení, že toto video mě zaujalo snad nejvíce. A nebylo to pouze díky hezkým slečnám. Nejenže pohození hlavou mělo konečně vizuální účinek podobný tomu reálnému, ale měla i dobrý vliv na emoční stránku věci. Samotné natřásání šatů ještě občas zahaprovalo, jenže i tak se jednalo o působivou podívanou – pro taneční hry může být tato fyzika velmi důležitá, stejně tak jako pro hry akční – nechtěli jste si snad někdy zamotat pistoli do košile, či nechat si do očí spadnout helmu, jíž si následně budete muset upravit?

physx_nurien_01.jpgphysx_nurien_02.jpg

Témata článku: , , , , , , , , , ,