Samostatná karta pro počítání fyziky ve hrách nezaznamenala úspěch. Pak ale přišla nVidia, tvůrce koupila a počítání fyziky hodila na své grafické karty.
Je to tak, drivery verze 177.83 přidávají novějším grafickým kartám od nVidie možnost počítat fyziku namísto procesoru. Neváhal jsem tedy a tyto drivery sehnal společně s programy, které k nim výše zmíněná společnost přidala. Stáhnul jsem si tak asi 2,5 GB dat, v nichž je zahrnuto několik technologických dem a jedna volně šířitelná hra. Stálo za to stahovat takový objem?
Ze zvědavosti určitě. Z praktického hlediska se pak může jednat o zbytečnost – přeci jen je nutno položit si otázku, jestli vám stojí stahovat 2,5 GB za pouhou grafickou podívanou. Já ovšem byl zvědavý, takže vám nyní představím novinky ze zelené stáje společně s několika obrázky a mými zkušenostmi. Není to recenze, jen představení nové technologie a malá úvaha nad tím, proč to nefungovalo na samostatné kartě a kam až se má šanci dostat fyzika ve hrách.
Fluid demo
Vzpomínáte si na nádherně zpracovanou vodu v BioShocku? Výborně. Protože demo Fluid je právě o simulaci realistického chování tekutiny, jejího přelévání, rozlévání a dalších veselostech.
Fluid je právě o simulaci realistického chování tekutiny, jejího přelévání a rozlévání
Ve dvou prostředcích ukazuje, jak se voda realisticky rozstříkne, či přeleje někam jinam. V tom druhém, kdy nádobu pro vodu představuje logo nVidie naplněné zelenou tekutinou, můžete dokonce ono přelévání ovlivňovat, což na chvíli i pobaví. Přesto asi vše podstatné můžete shlédnout na videu.
Video ukázka
Vypadá to hezky, otázkou však zůstává praktická využitelnost a vůbec možnosti dnešních karet. Pokud se podíváme na framerate a velmi omezené množství vody, dere se na jazyk otázka, zda má prozatím tato grafická vychytávka smysl. V budoucnosti si ji dovedu představit třeba v případě postupného „zatopení“ lodi v jedné z chystaných her, či v hlavní roli logické hry, kde by bylo vašim úkolem různým nakláněním spojených nádob, odléváním vody a prováděním dalších akcí dosáhnout vyřešení nějaké té hádanky.
Metal Knight Zero
Zde vím asi nejméně, co napsat. Jedná se víceméně o benchmark, který celou dobu ukazuje jednoho vojáka US Army, který kulometem střílí do všeho možného, trhá kulkami vlajky a raketometem občas odpálí nějakou větší věc. Problémem je to, že tento benchmark trošku postrádá smysl, neboť další hra, WarMonger, destrukci ukazuje v mnohem širším měřítku a dokonce si můžete vše zničit sami. Údajně se jedná o ukázku z připravované multiplayerové hry, jenže si zrovna nemyslím, že by možnost prostřelit palmu získala milióny hráčů.
Pokud by autoři zůstali pouze u toho, co předvádí krátké demo, jistě bychom o hře slyšeli u příležitosti jejího vydání a nikdy poté by po ní ani pes neštěkl. Pokud se však autoři odváží přistoupit i k věcem, které umožňuje WarMonger (prostřelit si vchod do budovy, či rozstřelit podlahu a nechat nepřítele spadnout o několik pater níže) může se díky relativní nenáročnosti a atraktivitě reálných zbraní stát docela populární hrou. Hlavní podmínkou ale samozřejmě zůstává kvalitní leveldesign.
Nurien
Další technologický benchmark, který mě ovšem zaujal podstatně více, než střílející zpocený mariňák. Vás také více láká představa sledovat vcelku hezké virtuální modelky, jež se procházejí po molu a předvádějí jak sebe, tak i oblečení? Vsadím se, že ano.
PhysX je pak užita pro pohyb vlasů, šatů a kouřové efekty
To celé je podbarvenou příjemnou hudbou a dle slov tvůrců se jedná pouze o ukázku jedné z miniher nové MMO hry ve stylu Second Life či Google Lively. Technika PhysX je pak užita pro pohyb vlasů, šatů a kouřové efekty.
Video ukázka
Přiznám se bez mučení, že toto video mě zaujalo snad nejvíce. A nebylo to pouze díky hezkým slečnám. Nejenže pohození hlavou mělo konečně vizuální účinek podobný tomu reálnému, ale měla i dobrý vliv na emoční stránku věci. Samotné natřásání šatů ještě občas zahaprovalo, jenže i tak se jednalo o působivou podívanou – pro taneční hry může být tato fyzika velmi důležitá, stejně tak jako pro hry akční – nechtěli jste si snad někdy zamotat pistoli do košile, či nechat si do očí spadnout helmu, jíž si následně budete muset upravit?