Preview: ArmA 2 – co řekli tvůrci

Naše expedice na Cravatacon narazila na zlatý informační důl – přednášku části týmu pracujícího na ArmA 2. Řekli nám snad vše o kyblíčcích a lopatičkách v bitvě o bábovičky.
Kapitoly článku

Jedna z přednášek letošního Cravataconu nesla tajuplný název „Bitva o bábovičky“, pod nímž se nenápadně skrývala jména Karla Mořického a Ivana Buchty z Bohemia Interactive. Právě tito dva pánové si v doprovodu „sličného asistenta“ (hlavního testera) odskočili na chvíli od tvorby taktické akce ArmA 2, jen aby o své práci něco pověděli nadšeným členům komunity, pár podivným zjevům z Doupěte a další hrstce nadšenců.

 

VIDEO: 1147 'ArmA 2 - český trailer'

ArmA 2 je taktická vojenská akce odehrávající se ve fiktivní postsovětské zemi, známé jako Černarus, kde se po letech občanské války začal další vnitřní konflikt. Hráč se dostává do země jako člen týmu speciálních jednotek americké námořní pěchoty přivolaných místní prozápadní vládou. Místní samospráva totiž čelí komunistickému Hnutí Rudé Hvězdy, které se pokusilo zemi rozdělit a zpátky připojit k Ruské Federaci. A není žádným překvapením, že i ruská armáda má v Černarusi své zastoupení.

Dejme tomu volný průběh

Kampaň pro jednoho hráče má hlavního hrdinu postupně provést nelineárním příběhem, v rámci něhož bude postupně operovat na čím dál tím větším území a s většími možnostmi ovlivnit dění. Nebude přitom však omezován nějakými imaginárními hranicemi, hra prostě po opuštění vymezené oblasti nasazuje stále větší obtížnost. Tvůrci jako příklad chování otevřeného scénáře a nenápadného vedení hráče uvedli jednoduchou patrolu. Pokud máte prozkoumat nějakou vesnici, ale namísto toho se rozhodnete pro výlet po více než dvou stovkách čtverečních kilometrů herní plochy, budete se postupně setkávat se vzrůstajícím nepřátelským odporem. A pokud vám jako výstraha nebude stačit ani hrbatý Mi-24 Hind, možná přijde i některý z letounů páně Suchojovy návrhářské kanceláře.

arma2_01.jpgarma2_08.jpg

Ve hře se přitom nesetkáte se statickým prostředím, ale budete bojovatv prostředí ovlivňovaném množstvím náhodně se měnících faktorů, které přímo nabízejí možnost zahrát si hru znovu. Třeba výše zmíněná patrola může klidně proběhnout tak, jak vám byla zadána – vyrazíte do vesnice, zkontrolujete ji, promluvíte s místními obyvateli, za chvilku jste zpátky na základně a posloucháte gratulace („Výborně, vojáku, já věděl, že to ve vás je“).

Pokud jako výstraha nebude stačit hrbatý Mi-24 Hind, možná přijde i letoun Suchojovy kanceláře

Nutno podotknout, že komunikace s domorodci bude záležet i na jazykových schopnostech vašeho týmu, nepočítejte s tím, že by automaticky děda v zapadlé postsovětské vísce uměl hromadu cizích jazyků.

RAZOR-all.png

Nebo se také místo přímé cesty do vesnice můžete zdržet na základně, po chvíli vám bude vysílačkou volat velitel z vedlejšího stanu, kde že se to tak dlouho flákáte. Když konečně vyrazíte na cestu, potkáte nepřátelskou jednotku, která se mezitím přesunula do jiné pozice, protože plní vlastní bojový plán. Je jen na vás, jak se v tu chvíli zachováte. Do toho všeho se mohou přimotat civilisté z vesnice, nebo třeba onen dědula jedoucí právě na návštěvu do blízkého města. S tím vším bude hra tak nějak počítat.

Na to máme modul

Při postupu příběhem se budou rozšiřovat vaše možnosti a postupně budete operovat na celém území Černarusi. K dispozici vám bude virtuální plocha o rozměrech 15x15 km, kde pouze malý podíl bude činit pobřeží a moře. Rozsáhlý herní svět nutí vývojáře ke kompromisům i v takových detailech, jakým je například rychlost běhu, podle uveřejněných videí často kritizovaná jako příliš "atletická". Jedná se o reálnou animaci nahranou pomocí technologie motion capture, jejíž rychlost je vyladěná tak, aby hráč v rozsáhlém exteriéru neměl pocit, že beží příliš pomalu. Vývojáři pak přidali k dobru historky z motion-capture studia, ať již se jednalo o zmíněný atletický běh končící ve zdi obestlané žíněnkou, nebo řešení různých artefaktů po snímání pohybu koně, které milé zvíře ve studiu zanechalo.

VIDEO: 1048 'ArmA 2 - trailer'

Abyste na celou Černarus nebyli sami, máte hned několik možností intrakce se spojenci nebo dokonce místním obyvatelstvem. Do hry je přidán i systém vyššího velení, díky němuž můžete přehledně („Ty modré blbosti jsou oficiální NATO symboly.“) velet celým skupinám, pokud tedy k tomu budete mít patřičné pravomoci. Další možností jsou konverzace s okolními postavami, ať už se spojeneckými vojáky, nebo místním obyvatelstvem. Na výběr bude celá řada různých témat k hovoru, které si pak může komunita jednoduše upravovat.

arma 2 03.jpgarma 2 05.jpg 

Prostřednictvím různých modulů, které se společně se hrou dostanou komunitě do rukou, totiž budete moci jednoduše dotvářet vlastní mise. Ať už se jedná o propracovaný modul chování civilistů, včetně toho, že civilisté v případě střelby budou zmateně pobíhat a snažit se ukrýt (ti opilí budou pobíhat zmateněji), zatímco všichni vojáci se budou držet příručkových postupů a krýt se navzájem, nebo třeba modul pro přidávání dělostřelecké podpory, automatizovaného transportu vrtulníkem nebo modul přidávající do hry zvířata. Plný výčet ještě není oficiálně znám, a vysvětlení se různá kódová označení dočkají až s vydáním hry.

Od nadšenců pro nadšence

Netřeba asi připomínat, že autoři mají až maniakální posedlost autenticitou vojenského vybavení. Třeba tzv. "Armory", dynamická knihovna s vozidly, nejen že ukáže herní model, ale přidá také tuny textu na dlouhé zimní večery pro znalce.

Do hry je přidán i systém vyššího velení, díky němuž můžete ovládat spojenecké síly

Pro vášnivé hráče jsou v "Armory" zase připraveny různé výzvy, když už si budete zkoušet jezdit třeba LAV-25, může se vám ozvat velitel a zadat vám rychlý úkol – od prostého dojetí někam v daném čase, až po jednoduché souboje s protivníky. Splněním výzvy pak získáte často i možnost vyzkoušet si nějaké lepší vybavení dříve, než na něj narazíte při hraní.

VIDEO: 1258 'ArmA 2 - představení ruských sil'

Nejnadšenější asi bude komunita fanoušků, protože jejich tvorba bude výrazně zjednodušená. Namísto umísťování civilistů do všech budov a náročného stanovování podmínek mise budou mít k ruce automatické nástroje, starající se o zaplnění herní plochy lidmi a vozidly podle nastavení, stejně jako jednoduchý grafický editor stavových automatů (FSM) pro tvorbu příběhů. Tvůrci tak mohou na přehledných diagramech efektivně navrhovat robustní a zajímavé scénáře. Pokud bude tento nástroj uvolněn pro komunitu, což vývojáři z BI nepotvrdili, bude jednoduché vyrobit klidně i zcela novou kampaň, a nepochybuji, že tomu brzy po vydání hry bude.

arma 2 01.jpgarma 2 02.jpg

Při výčtu všech možností, které ArmA 2 bude hráči poskytovat, se přímo nabízí otázka, zda to bude stíhat počítač. Musím vás uklidnit, ptal jsem se na to samé a zjistil, že pokud máte vícejádrový procesor a k němu nějaký odpovídající stroj, budete nejspíš v pohodě. Právě více jader se hodí na různé výpočty, třeba počítání umělé inteligence bude zcela vyhrazeno jedno jádro vašeho procesoru.

ru_btr90.png

Zatím není stanoveno žádné přesné datum vydání, ale z posledních informací lze říci, že hra udělala při testování výrazný posun. Ostatně, co jiného by se dalo čekat od studia, které vyvíjí i armádní simulátor pro US Army. S jistotou tak mohu zatím tvrdit pouze to, že ArmA 2 vyjde v dohledné době pro PC. Hráči se mohou rozhodně těšit a komunitní tvůrci dvojnásob.

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | simulátor války
Výrobce: Bohemia Interactive Studio | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 19. června 2009
  • Kampaň, kde se pořád něco děje
  • Výborné singleplayerové mise
  • Multiplayer
  • Nekonečná zábava s editorem
  • České rádiové hlášky
  • Bugy
  • HW náročnost
  • Bugy
  • Občas zvláštní reakce AI
  • Zmínil jsem bugy?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,