PC | X360 | PS3 | Akce | Konzole

Preview: Crysis 2 – pod vlivem nanotechnologií

Období informačního sucha je konečně za námi. Crysis 2 pomaloučku vyplouvá na povrch a vystrkuje růžky. Tentokrát půjde vážně do tuhého!

Poohlédněme se spolu na chvíli do minulosti a vzpomeňme si na nejdůležitější fps-ky (nebo „doomovky“, chcete-li), které redefinovaly či obrodily žánr. No jo, není jich zrovna moc. Ačkoli je stříleček z vlastního pohledu, jak se jim hezky česky správně říká, velká spousta, jen málokterá přinesla natolik razantní změny, aby se do žebříčku velikánů prokousala.


Doom přinutil hráče v prostoru přemýšlet, Duke Nukem 3D zvedl laťku na poli interaktivity s prostředím, Half-Life dokázal dokonale vtáhnout do víru událostí. A samozřejmě nemůžeme zapomenout na dítko německého Cryteku, Far Cry, které převrátilo vzhůru nohama pohled na umělou inteligenci protivníků.

Mimozemšťané z prvního dílu rozhodně neusnuli na vavřínech a rozpoutali invazi globálního rozsahu

Už to nebyly jen postavičky, které si koledovaly o přilepení velkého červeného terče na hruď. Dokázali se schovávat, pomáhat si, obkličovat… Do té doby neznámé studio získalo nálepku herního velikána a jeho hra status legendy.

Maximum… grafiky

Je pochopitelné, že se tvůrci po úspěchu Far Cry jen tak nepoplácali se po ramenech a nevydali se prodávat do supermarketu s hřejivým pocitem na srdci, že něco dokázali. Rozhodli se zkusit štěstí znovu, tentokrát se hrou jménem Crysis. A čím překvapili? Jak určitě víte, pohánělo ji grafické jádro, které předhonilo svou dobu o několik generací.

crysis2_10.jpg

Je to už více než dva roky a dnešní běžné počítače mají stále problémy s využitím jeho plného potenciálu (najdou se sice lidé, kteří byli ochotni investovat do své sestavy nemalé peníze a hrají si bez problémů to už však nejde o běžné uživatele, ale o hardcore pařany). Crysis neslavil komerční úspěch jako jeho duchovní předchůdce, i tak jeho jméno utkvělo v paměti mnoha lidem jako milník technického zpracování.

crysis2_01.jpg crysis2_02.jpg

Nikdo se nedivil, když byl oznámen druhý díl (pseudopokračování s podtitulem Warhead nepočítám). Bylo to jasné jako slunce na nebi. Co ale překvapilo – oznámen byl jako multiplatformový titul. Někteří jásali, druzí se začali obávat, jak si se silně pokročilým enginem poradí slabší konzole. Narůstající zvědavost ukojilo video, které ukázalo nejnovější CryEngine v akci na všech platformách, pak se však po informacích slehla zem. Tedy až donedávna. Šťastlivcům v magazínu PC Games se do rukou dostala hratelná ukázka X360 verze a my se konečně dozvěděli něco nového. 

 Něco málo o CryEnginu 3

O novém enginu od CryTeku toho bylo řečeno mnohé, takže jen stručně. Jak se zmiňuji v samotném článku, původní Crysis byl hodně nadčasový počin, který dává zabrat i dnešním moderním strojům. Mnozí čekali od nové (třetí) verze obrovské pokroky, ale jedná se spíše jen o vyleštění a optimalizaci předchozí verze. Netřeba truchlit, i tak patří mezi nejpokročilejší technologie, které jsou na herním trhu k dispozici. Nespornou výhodou CryEngine 3 je i fakt, že je vyvíjen souběžně pro PC i pro konzole, čehož mohou jiná studia využít pro své multiplatformové tituly. Samozřejmě jsou některé efekty v konzolové edici umírněné, aby se chudáčci neroztavili. Nová verze obsahuje několik nových vizuálních mechanizmů, vylepšené zpracování fyziky, zvuků a umělé inteligence a přináší uživatelsky příjemnější vývojové prostředí.

Mimozemšťané z prvního dílu rozhodně neusnuli na vavřínech a rozpoutali invazi globálního rozsahu. Žádné místo na Zemi nezůstalo nedotčeno. Po třech letech se děj přesouvá z džungle tropického ostrova do džungle betonové bojem zdevastovaného a temného New Yorku, který spíše připomíná jeden velký hřbitov, než kdysi přelidněné velkoměsto. Jak demo napovědělo, hlavní postavou by se měl stát chlápek s přezdívkou Prophet, který provázel příběhem hrdinu z jedničky, ovšem není to potvrzeno.

crysis2_03.jpg crysis2_04.jpg

Čelit by měl jak mimozemšťanům, kteří celé peklo rozpoutali, tak tajemné třetí straně, která jde za svými cíli a útočí na všechny bez rozdílu. Autoři se chtějí na příběh zaměřit více než minule, chtějí vytvořit komplexní univerzum se spoustou bočních příběhů a jiných detailů, aby události na obrazovce působily věrohodněji. Dosáhnout toho mají kupříkladu i audiozáznamy ve stylu Doomu 3 či Dead Space, ve kterých se dozvíte o osudech jinak už mrtvých lidí.

S velkou silou nepřichází zodpovědnost

Jádro konceptu Crysis leží převážně v oblečku, obdarovávajícího hlavního hrdinu nadlidskými schopnostmi a jinak tomu samozřejmě nebude ani v tomto případě. Dokonce to došlo tak daleko, že půjde o novější verzi už téměř dokonalého vybavení, se kterým se i vychrtlý šprt dokáže proměnit v supermana. Hlavní změna tkví v novém taktickém módu, umožňujícím shromažďovat informace z okolí a zjistit tak například jméno a příčinu smrti zesnulého nebo odposlouchávání vzdáleného rozhovoru.

crysis2_05.jpg crysis2_06.jpg

Že taky půjde o další prostředek, sloužící k interpretaci příběhu, je jasné. Aby počet módů zbytečně nevytvářel zmatek, sloučili chlapci a děvčata z Cryteku rychlost a sílu dohromady, což je určitě chytrý tah, jelikož si nejeden pařan přál v plynulosti doběhnout k oběti a pohrát si s ní jako kočka s myší bez ustavičného přepínání jednotlivých režimů. Další novinkou je vylepšování obleku přídavnými moduly, což by mohlo hře dodat příjemný pocit postupného sílení, i když čekat něco mimořádně hlubokého by bylo jistě bláhové.

crysis2_09.jpg

Abyste si úžasné vlastnosti obleku více vychutnali, budou jednotlivé režimy doprovázeny svým charakteristickým efektem; při zapnutí maximální výdrže uslyšíte zpevňování povrchu obleku a také vaše kroky budou vydávat jiný zvuk. Taktický mód odstraní jedovatou mlhu, která tvoří ovzduší zničeného města a usnadní tak sběr informací. Měnit by se měl podle všeho i HUD, ovšem to je stále ve fázích experimentů a kdo ví, co z toho vyleze.

Velkou roli budou hrát vysoké budovy New Yorku, které umožní hráči měnit výškovou pozici a získat tak výhodu

Styl hry také získá čerstvý nádech – už to nebude nekonečné chození po rozlehlých prostorách ostrova, velkou roli budou hrát právě vysoké budovy New Yorku, které umožní hráči měnit výškovou pozici a získat tak výhodu lepšího výhledu (podle slibů budou této strategie využívat i protivníci, můžeme se tak těšit na zajímavé situace).

crysis2_07.jpg crysis2_08.jpg

Těžko posuzovat technickou stránku věci, když bylo zatím vydáno jen pár obrázků a nějaké to techdemo, ukazující navíc spíše možnosti enginu než samotnou hru. V tomto směru bych se však nebál, a to ani u konzolové verze, která podle všeho vypadá naprosto úžasně. Crytek je zkrátka známý svou dychtivostí předvést technické zázraky a jistě to nebude jinak ani v tomto případě. Každopádně bych nečekal takový razantní skok, jako u prvního dílu, z jehož technologie dvojka vychází, a tudíž nám pravděpodobně nepředstaví nic už předtím neviděného.

Na druhý Crysis se velmi těším, jelikož mi je prostředí velkoměsta bližší než nekonečné zástupy palem, navíc oznámené změny slibují intenzivnější zážitek, než nám byl dopřán v originále. Avšak než si Nanosuit 2 vyzkoušíme v akci na vlastní kůži, ještě si nějaký ten pátek bohužel počkáme. Jak vidno, vývojáři neponechávají nic náhodě a piplají svůj produkt do posledního bitu. Kdo ví, možná si zase udělají zářez v pomyslném seznamu fps velikánů… a možná ne. To ukáže čas.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Sandboxová akce
Výrobce: Crytek | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 25. března 2011
  • Více způsobů hraní
  • Skvělá atmosféra zkázy
  • Líbivá grafika
  • Zábavné přestřelky
  • Pomalejší rozjezd
  • Chyby
  • Problematická AI
Diskuze (12) Další článek: Víkendová herní polévka 5/2010

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,