Preview: Enslaved: Odyssey to the West – s nádechem orientu

Enslaved hodlá zbořit iluzi, že apokalyptický svět musí být hnusný a šedivý. Nová hra tvůrců Heavenly Sword přinese smrt do rozkvetlého New Yorku.

Člověk je podivín. Jako jediný tvor na Zemi si libuje v destrukci a zabíjení, a to dokonce v takové míře, že je rád aplikuje i sám na sebe. Koho by pořád bavilo vést nekonečné souboje s monstry, roboty nebo mimozemšťany, když máme tak početné lidstvo. Mlátíme se v bojovkách, střílíme se ve válkách, a jakmile jsme na sebe vážně nakrknutí, spouštíme jednu apokalypsu za druhou. Lidská populace byla v zábavních médiích už tolikrát vyhlazena, že si musíme klást otázku – nenajdeme v tom jednou takové zalíbení, až se nakonec vyhladíme doopravdy?


Hezký konec světa

Ale jak to po takové apokalypse bude vypadat? I to máme díky nespočtu filmů, her a knih dokonale zdokumentované, přičemž variabilita těchto konců alias nových začátků nezná mezí. Jednou se ujme vlády nad světem nová rasa, jindy lidé zdegenerují na stádo přitroublých mutantů. Svou verzi nám chce představit i studio Ninja Theory, které určitě znáte díky exotické rubačce Heavenly Sword.

 Jako pozůstatky války jsou po celém světě roztroušeni bojoví droidi

Jejich představa konce lidstva však není temná a deprimující, jako většina ostatních, spíše naopak. Zemi se daří skvěle a vypadá to na ni doslova jako v ráji. O úmyslném či neúmyslném podtextu ohledně vlivu člověka na okolí lze jen spekulovat.

enslaved_01.jpeg enslaved_02.jpeg

Děj se odehrává 150 let v budoucnosti, kdy je svět otřesen sériemi válek, mající za důsledek konec civilizace. Populace ve Spojených státech klesla ze stovek miliónů na hrubých 50 tisíc přeživších, kteří ovšem musí i nadále o svůj život den za dnem bojovat. Největší hrozbu představují velké otrokářské lodě, které znenadání vpadnou do malých osad, unášejí jejich obyvatele a následně je zotročují skrze speciální čelenky. Tento osud potkal i postavu hrající v příběhu hlavní roli – samotáře Monkeye. Se štěstím a pomocí dívky Trip se mu sice podaří utéct, bohužel jen aby se opět stal otrokem. S touhou vrátit se domů a s věděním, že to nedokáže sama, přeprogramuje Trip Monkeyho čelenku tak, aby poslouchal její příkazy a pomáhal jí s jejími cíly. Že to mezi nimi nebude zrovna jiskřit sympatiemi je jasné.

enslaved_08.jpeg

Jevištěm pro jejich společný „taneček“ se stává New York, kam během svého útěku ztroskotají. Nečinnost lidské ruky postihla i toto místo – auta jsou pokryta trávou, na střechách mrakodrapů se jako anténky tyčí majestátné stromy... I když jde o hru stejných autorů, nečekejte  následovníka Heavenly Sword, mechanizmy jdou spíše ve stopách série Prince of Persia. Budete tak často šplhat po sloupech či přeskakovat hluboké propasti, hra by ale měla být zaměřena na akrobacii méně než její vzor a zabývat se častěji akcí.

Robot, kam oko dohlédne

Jako pozůstatky války jsou po celém světě roztroušeni bojoví droidi, kteří se aktivují při jakékoli zaznamenané aktivitě a bez zaváhání útočí. Jelikož je lidí tak málo, představují stroje nejběžnější překážku, na kterou při svém putování narazíte. Souboje s každým mají být výzvou, a proto bude často lepší se jim buď úplně vyhnout, nebo si je alespoň částečně usnadnit. K tomu slouží kapesní zařízení ve tvaru vážky, které nosí Trip ve vlasech. Lze s ním prohledat blízké okolí a nečinné droidy odhalit, případně pak oskenováním zjistit jejich slabiny, které nevyhnutelné souboje udělají snesitelnějšími.

enslaved_03.jpeg enslaved_07.jpeg

Hrubou sílu představuje Monkey, kterého dostanete do spárů vy. Ve svém repertoáru má několik druhů bojových technik, od slabých a rychlých útoků po pomalé a silné. Jako nástroj své zkázy používá tyč, která se v případě nalezené munice může přeměnit i na palnou zbraň. Bohužel (aspoň pro mě) se opět objeví finiše ve stylu God of War, kdy musíte mačkat příslušná tlačítka, abyste vytvořili příslušnou sérii devastujících pohybů. Jde o přežitek, který začíná být otřepaný.

enslaved_10.jpeg

Trip, o kterou se stará umělá inteligence, nebude jen stojícím dřevem v pozadí, ale aktivním prvkem všech vašich konfrontací. Bude moct vytvořit návnady, které protivníka odlákají, nebo také elektromagnetické pulzy, jenž, jak mnozí ví, nemají na elektroniku dobrý vliv. S tímto prvkem souvisí ale i starosti navíc, jelikož budete muset dávat pozor na dvě postavy zároveň. Pokud přijdete o kteréhokoli figuranta, hra končí. O Trip se budete muset starat i mimo souboje, jelikož není fyzicky zdatná jako Monkey a nedokáže dělat kousky jako on. Jak ji dostat z bodu A do bodu B bude dalším problémem, se kterým se budete tu a tam setkávat. Jestli jste někdy hráli Ico, určitě máte představu, jak takové záseky mohou vypadat.

Jednou řež, dvakrát měř

Jak jsem už psal, souboje nemají být procházkou růžovým sadem. Tvůrci to vysvětlují malým zapojením mozku v dnešních hrách, chtějí, aby hráč nejprve přemýšlel o možných způsobech postupu a teprve potom jednal, ne aby mlátil bezmyšlenkovitě jednoho protivníka za druhým. Překážky, na které během hraní narazíte, proto nebudou mít přímočaré řešení, ale budete si moct vybrat, jak se s nimi vypořádáte.

O Trip se budete muset starat i mimo souboje, jelikož není fyzicky zdatná jako Monkey

V době, kdy převládají silně lineární hry, takovéto rozhodnutí vítám s otevřenou náručí. Typy nepřátel by neměly zůstat jen u droidů, dojde i na lidské protivníky a ke konci hry také na zvláštní typ robotů s organickými částmi.

artwork_01.jpgZ dostupných obrázků je jasně vidět, že jde o stejný tým, který vytvořil dobrodružství s Nariko. Prostředí je pestrobarevné stejně jako v předešlém případě, dokonce i celkový styl je opět ovlivněný východní kulturou. Nic z toho mi samozřejmě nevadí, tento makeup mi sedl minule a líbí se mi i teď. Na prezentaci si dávají tvůrci obzvlášť záležet, ostatně slibují až filmový zážitek – není těžké uvěřit, že své sliby splní, zvláště když už jednou svůj um dokázali. Zpět je i Andy Serkis, kterého můžete znát jako Gluma z Pána prstenů či krále Bohana z Heavenly Sword.

Těžko dělat o Enslaved nějaké předběžné závěry, zvláště když je jeho vydání stále v nedohlednu. Nicméně mi to nebrání vyhlížet titul s očekáváním. Byl jsem trochu zklamán ze spolupráce dvou hrdinů v posledním Princ of Persia, proto jsem zvědavý, jak si s tímto problémem poradí v tomto případě. Ve spojení se zajímavým konceptem a ještě zajímavějším zpracováním jde o nadějnou hru, která by mohla vyloudit spokojený úsměv na tvářích spousty hráčů. Více se určitě dovíme na letošní E3.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Ninja Theory
Začátek prodeje: 5. října 2010
  • Dvojice hrdinů
  • Pestrá hratelnost
  • Atraktivní prostředí
  • Slušná hrací doba
  • Výborný dabing, mocap
  • Technické problémy
  • Malá pestrost protivníků
  • Občas matoucí kamera
Váš názor Další článek: Hratelná verze The Agency už za pár?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,