Jestli jste jako malí rádi hráli hru na honěnou, znáte základ. Přidejte k tomu policajty, exploze a nitro a máte nový Hot Pursuit.
Je to už šestnáct let, co jsme mohli díky sérii Need for Speed prohánět v super nabušených sporťácích poprvé. Pamatuji si, jak jsem záviděl vlastníkům Playstationu možnost hrát hru ve splitscreenu, který v PC verzi bohužel chyběl. Od té doby prošla série mnohými změnami; některé byly lepší, některé horší. Obecně však platí, že ztratila svou identitu a v porovnání se svými předchůdci nové díly citelně ztrácejí. EA si tento fakt uvědomilo a rozhodlo se s tím něco udělat.
Právě proto byl do zbraně povolán tým Criterion, stojící například za hrami Burnout Paradise či Black, aby toto prokletí prolomil a vrátil značku do původních kolejí. Výsledkem je projekt, který si svůj podtitul půjčuje od třetího dílu NFS, a který opět upřednostňuje „projížďky“ horskými útesy a rozpálenými kaňony. Samozřejmě nepůjde jen o starou hru v novém kabátku, Criterion chystá spoustu změn a vylepšení, které pomohou zápolit s nároky moderní doby.
Zběsilá projížďka rájem
Stejně jako v dříve zmíněném Burnout Paradise, i novém NFS budeme jezdit po otevřeném světě, jehož rozměry ovšem budou mnohem větší. Podle slov tvůrců půjde o rozlohu přibližně 160 kilometrů čtverečních, což je číslo, které se jistě nemůže brát na lehkou váhu.
Policisté budou moci zavolat na pomoc helikoptéru nebo zařídit blokádu, ujíždějící zase budou mít v arzenálu rušičku radaru či EMP nálož
Jestli se budete jen tak projíždět a zkoumat krásy uměle vytvořené krajiny, nebo vlítnete rovnou na věc, bude jen na vás. Nicméně budete tak moct činit ve dvou rolích – policistů a podezřelých, přičemž pro každou stranu pak bude připraveno několik módů.
Jako policisté budete uhánět hříšníky nemilosrdnou metodou udeř a panuj, která tkví ve zničení oponentova automobilu. Tento přístup by se ve skutečné praxi asi těžko ujal, ovšem v některých případech by jistě nebyl na škodu. V roli ujíždějícího pak bude vašim cílem (překvapivě) ujet co nejdál a ztratit se strážcům zákona z dohledu. Ochutnávkou toho, co nás čeká, je kupříkladu mód Blacklisted, v němž budete muset jet z bodu A do bodu B a odolávat stále rostoucímu tlaku dotírajících houkaček.
Na zostření už tak napjatých vztahů poslouží speciální schopnosti, jež budou přiřazeny pro komfort na d-pad. Policisté budou moci zavolat na pomoc helikoptéru nebo zařídit blokádu, ujíždějící zase budou oplývat rušičkou radaru či EMP náloží. Co a jak bude možné použít, určí speciální systém Bounty, což není nic jiného než klasické levelování a upgradování schopností. Zkušenosti budete získávat skrze akrobatické kousky, jako je jízda v protisměru nebo dosáhnutí maximální rychlosti vozidla, přičemž tak budete moct činit i bez nutnosti připojení k internetu, na rozdíl od jiných her.
Nebyl by to Need for Speed, kdyby neměl ve výzbroji ultradrahé bouráky všeho druhu. Do ruky se nám proto dostanou takové kousky, jako Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder, Nissan GTR Spec V, Pagandi Zonda nebo Porsche Boxster. Jak lze usoudit ze screenshotů a videí, každičký vůz je vypiplaný do posledního detailu, jejichž míra se nezadá ani s takovými velikány, jako je Forza nebo Gran Turismo. Criterion vždy uměl a ani tentokrát neponechává nic náhodě.
Jízda v minulosti
Co se tratí týče, budou některé věrnými replikami starých kousků - příkladem budiž trať Oakmont Valley, jež vzdává hold originálu z roku 1994. Nicméně se dočkáme i nových přírůstků, jako je třeba 17 kilometrů dlouhá dálnice, lemovaná vysokými převisy a hladinou průzračného oceánu.
Zajímavým přídavkem je služba s názvem Autolog, která je jakousi sociální sítí, určenou exkluzivně pro potřeby hry
Každá z nich bude k dispozici v několika stavech, což by mělo zvýšit hladinu znovuhratelnosti; dočkáme se jízdy za deště, za pálivé záře slunečních paprsků, nebo také v noci, kdy nám bude cestu osvětlovat jen hrst pouličních lamp a svit jasného měsíce.
Zajímavým přídavkem je služba s názvem Autolog, která je jakousi sociální sítí, určenou exkluzivně pro potřeby hry. Automaticky stahuje data od přátel a navrhuje podle nich úkoly, které můžete volitelně splnit. Dejme tomu, že někdo z vašich přátel překoná vámi nastolený rekord tratě – Autolog vám dá automaticky vědět a nabídne vám možnost misky vah obrátit, přičemž v případě, že se zdaří, obdrží přítel stejné upozornění, jako jste předtím obdrželi vy. Mimoto obsahuje služba i miniblogovací funkce na způsob Twitteru, spolu s možností přikládat fotky buď ze hry, nebo i své vlastní.
Osobně se nemůžu dočkat, až disk se hrou vložím do mechaniky a rozpádím to přírodou na plné obrátky. Vždy jsem v dobrém vzpomínal na počátky série a zoufal si nad současným stavem (i když věřím, že jsou mnozí spokojení), proto mi ohlášení tohoto návratu ke kořenům vyloudilo úsměv na rtech. Kdyby ho měla na starosti sama EA nebo nějaké neznámé studio, asi bych se strachoval, ale vědomí, že na hře pracuje Criterion, ve mně vyvolává vlnu klidu. Tohle prostě nemůže dopadnout špatně. Ovšem jestli se mé předpovědi vyplní, se dozvíme až v listopadu.
- Jízda krajinou
- Pocit rychlosti
- Multiplayer
- Chování vozů
- Prostě závodění bez zábran
- Umělá inteligence
- Zpětné zrcátko
- Zpomalené záběry