Preview: The Settlers 7: Cesta ke koruně – okuste moc

Pokud už máte po krk svého všedního života, je třeba s tím rychle něco udělat. Třeba popadnout nějakou hru a stát se monarchou.

Když se zamyslíte nad hrami jako takovými, zjistíte, že ač je rozdílnost titulů obrovská, jde v převážné míře o destrukci. Ničení je v krvi člověka odjakživa a není proto divu, že se u takových her bavíme nejvíce. Jestliže vám to však moc nevoní, existují i jiné formy zábavy. První skupinu nazývám neutrální – jedná se o všelijaké ty logické bláznoviny, ve kterých musíte kupříkladu poskládat čtverečky stejných barev do řady, a to stále v kratším čase; zapojujete hlavně své reakce a logiku.

Obchodování bude hrát velkou roli a bude citlivěji zasahovat do konečných výsledků snažení

Poslední kategorií jsou tvořící hry, ve kterých jde povětšinou o přesný opak dříve zmiňované destrukce. Ať už jde o budovatelskou strategii nebo manažera, je potřeba mnohem větší trpělivosti a plánování než v předešlých případech.

 

Samozřejmě se často setkáme s promícháním jednotlivých kategorií, obecně se však herní počiny takto dělit dají (podle toho, jaký prvek v nich převažuje).

settler7_04.jpg

Najděte nářadí, stavíme

Pokud patříte do řad budovatelů a stavitelů, určitě jste slyšeli o hře jménem The Settlers. Rozšiřování obyčejné osady do mocného města získalo srdce mnoha hráčů po celém světě a dalo zelenou druhému dílu, který byl ještě úspěšnější. Bohužel od té doby šla kvalitativní úroveň série s každým pokračováním znatelně dolů a především poslední dva díly silně zklamaly. Firma Blue Byte, mající na starost vývoj, se rozhodla napravit spáchané škody a s nyní už šestým pokračováním vrátit sérii pověst chytlavé a důmyslné strategie. Že to myslí smrtelně vážně prozrazuje i fakt, že najali herního veterána Bruce Shelleyho, stojícího za dobře známou značkou Age of Empires.

settler7_03.jpg settler7_05.jpg

Jeden z hlavních důvodů zklamání u předchůdců je okleštěná ekonomika. Spousta lidí si stěžovala, že se z The Settlers stala hříčka pro malé děti, jednoduchá a odbytá. To se má v novém díle změnit, návrat má slavit propracovaný a hluboký systém známý z počátků. Budete těžit zdroje, stavět sklady na jejich uskladňování, budete vyrábět produkty a směňovat je za jiné zboží z dalekých krajin. Obchodování má hrát velkou roli a bude citlivěji zasahovat do konečných výsledků snažení.

Na vojenskou složku byste každopádně zapomenout neměli v žádném případě, už kvůli rozšiřování území, které je často hlídané nějakou neutrální třetí stranou nebo přímo oponentem. Boj bude spíše symbolický, neočekávejte bitevní vřavu jako v Command & Conquer. K dispozici budou jen čtyři jednotky: voják s kopím, jezdec na koni, mušketýr a kanón. Armádu povede generál, disponující různými vlastnostmi – může zlepšit účinnost boje na blízko nebo naopak dodat potřebnou sílu kanónům.

settler7_08.jpg settler7_09.jpg

Příběh kampaně je zasazen do Evropy v počátcích mořeplavby. Ujmete se princezny Zoe, kterou její otec a král pověří úkolem získat moc nad fiktivní zemi Tandria, kde bez vládce řádí chaos. Jak to provedete, bude čistě na vás, hra totiž vedle klasické formy vítězství přes bohatství nebo hrubé síly nabízí novou možnost – technickou vyspělost. Po každé mapě je roztroušeno několik klášterů, do kterých budete moct poslat své mnichy, aby studovali nové technologie. Může se stát, že o jistou technologii bude spolu s vámi usilovat i váš protivník, pak se problém řeší pomocí aukce. Kdo nabídne více, ten technologii získává. Snadné.

Veni, vidi, vici

Celkové vítězství závisí na jistých podmínkách, jichž je nutno splnit určitý počet a jsou různého druhu (ekonomické, vojenské, technologické). Některé jsou pevné, kupříkladu postavit jako první katedrálu, některé jsou však dynamičtější a můžete jejich splnění díky své neopatrnosti ztratit. Pokud se vám poštěstí a jako první uspějete v plnění obvykle šesti podmínek nutných k poražení oponentů, spustí se odpočítávání, po jehož ukončení se stanete vítězem. Odpočítávání vidí i protivníci a tak můžou uskutečnit nějaká opatření, aby vaší výhře zabránili. Nikdy proto není úspěch zaručen.

settler7_01.jpg settler7_02.jpg

Novinkou je systém prestiže. Když docílíte jistých úspěchů, jako je produkce určitého objemu zboží nebo dobytí nového území, získáte odměny, které lze vyměnit za nové zbraně nebo jiné předměty. Tím to ovšem nekončí – pokud budete trpěliví a odměn nahromadíte několik, budete mít možnost získat body prestiže, což jsou výhody ve formě např. urychleného tréninku vojáku nebo méně nákladné výroby zboží. Pomocí takovýchto fintiček budete schopni zvrátit vývoj událostí na svou stranu, i když to s vámi nebude vypadat vůbec dobře.

settler7_06.jpg settler7_10.jpg

Slibován je multiplayer až pro šest hráčů s detailními statistikami a žebříčky. Zajímavým nápadem je sledování přibližně 250 údajů každého hráče, podle kterých si pak budete moct vybrat protivníka podle svého gusta. Pokud tak budete chtít jako mistrný obchodník změřit své síly s dobyvatelem, nebude to žádný problém.

Slibován je multiplayer až pro šest hráčů s detailními statistikami a žebříčky

Překvapilo mě zabudování podpory pro Facebook a Twitter, lidé tak uvidí průběh vašeho klání, aniž by si hru museli instalovat. Dalším spíše doplňkem je tvorba hradu, který slouží jako osobní avatar. Začnete s obyčejnou stavbičkou a postupně si ji vypilujete k obrazu svému. Něco o oponentovi se tak dozvíte už ze vzhledu jeho hlavní stavby. Jak vidno, tvůrci se opravdu snaží, aby svou komunitu potěšili.

artwork_01.jpgNemůžu si pomoct, ale nový díl The Settlers se mi prostě líbí. Tedy aspoň zatím, je jasné, že finální verdikt padne až po vydání hry, které je připravováno na konec března. Vypadá to hezky, ohlasy z hratelné ukázky jsou taky pozitivní. Vyzdvihována je hlavně propracovanost ekonomiky a její provázanost s vedením armády i výzkumem, o čemž si nedávní předchůdci mohou nechat jen zdát. Klání nekončí po půl hodině, což také o něčem svědčí. Blue Byte je má oblíbená firma a budu jí držet palce, aby uhodila hřebíček na hlavičku. Možná díky ní zase ztratíme chuť něco zničit a naopak budeme poctivě tvořit. Alespoň na chvíli.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | budovatelská strategie
Výrobce: Blue Byte | Webové stránky hry
Začátek prodeje: březen 2010
  • budovy s přístavky
  • komplexní ekonomické vazby
  • volnost výběru cesty k vítězství
  • příjemná kampaň
  • kvalitní lokalizace
  • překrásná grafika
  • hudba, zvuky i dabing
  • někdy až překombinovaný systém
  • Vítězné body mohou hrou divoce míchat
  • nutnost neustálého připojení k internetu
  • stabilita serverů Ubisoftu
Diskuze (9) Další článek: Víkendová herní polévka 8/2010

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,