PC | X360 | PS3 | Akce | Konzole

Preview: XCOM – zachraňte Zemi

Jak by vypadal boj s mimozemskou hrozbou v padesátých letech? Autoři skvělé akce Bioshock 2 se pokouší odpovědět v nástupci legendární série.
Kapitoly článku

Boj s mimozemšťany je věčným tématem počítačových her. Zatímco ve většině z nich stojí proti hrozbě vesmíru osamělý hrdina s obrovskou bouchačkou v rukou a chromozomem Arnolda Schwarzeneggera v kalhotách, slavná série X-COM stavěla záchranu lidstva na sofistikované taktice a výzkumu mimozemšťanských slabin. Řeč je o původní trilogii strategií, jež roku 1994 započala titulem UFO: Enemy Unknown a přes pokračování X-COM: Terror From the Deep a X-COM: Apocalypse odumřela prostřednictvím nepovedených akčních levobočků Interceptor a Enforcer.

XCOM04.JPG

Tvůrci hitu navazují na hit

Nová hra XCOM (Extraterrestrial Combat Unit) si klade za úkol spojit adrenalinovou 3D akci s původními prvky plánovací strategie, kdy se hráč staral o výzkum nových technologií pro boj s emzáky, výcvik spolubojovníků a expanzi vlastní základny.

Šedý hangár, uvnitř stovky dřevěných beden označených záhadnými kódy

To vše zabalené do stylově vyhraněného prostředí americké idylky padesátých let. Tvůrčí tým 2K Marin má ke zvládnutí netradičního obsahu minimálně jeden předpoklad – je autorem podmořské střílečky Bioshock 2, která zdaleka nepatří k řadové produkci generických pokračování slavných titulů.

VIDEO: 3062 'Xcom - E3 trailer'

Šedý hangár, uvnitř stovky dřevěných beden označených záhadnými kódy a spousta pracovníků pobíhajících s odhodlaným výrazem ve tváři sem a tam kolem záhadného artefaktu v centru. To je základna organizace XCOM, kam se hráč v roli jejího šéfa Williama Cartera vydá před každým ze svých mnoha zásahů proti mimozemskému šmejdu. Základna bude naší svatyní, místem plánovaní, kde se hráč vždy pečlivě připraví na misi. Je zde vědecká laboratoř, v níž vynálezce Mal objevuje nové technologie a zbraně pro vlastní akci, centrum pro výcvik dalších agentů, jež s hráčem později vyrazí na misi, nebo operační středisko. Zde zvedají telefony desítky úředníků a naslouchají světu, jestli se někde nemihlo nějaké to nepozemské chapadlo či agresivní sliz, který rozhodně není jen naštvaným gumovým medvídkem.

Nohy na ramena

XCOM nebude lineární akcí. Na stěně operačního střediska visí obrovská mapa USA s vyznačením výskytu aktuální mimozemské aktivity a anomálií. Nejenže si bude hráč moci vybrat, který z případů se vydá vyšetřit nejprve, výběr misí bude mít vliv na jejich další skladbu.

Na jedno místo se agent Carter často vydá i několikrát

Pokud se vyřeší anomálie v jednom okrsku, nemusí již nastat v dalším nebo akce agentů XCOM naopak rozpoutá úplně jinou sérii událostí. Zůstává otázkou, nakolik bude herní dění svázáno příběhem, nicméně existence artefaktu, po jehož nálezu celá organizace XCOM vznikla, naznačuje, že i v této linii mají tvůrci jasno.

 

XCOM03.JPG XCOM05.JPG

Vlastní mise budou mít otevřený charakter s netradičním aspektem - ústupem. Na jedno místo se agent Carter často vydá i několikrát, přičemž poprvé půjde například jen o ohledání místa činu, kde zaútočili neznámí nepřátelé. Po nasbírání důkazů (po vzoru Bioshock se zde fotí fotoaparátem) se hráč stáhne zpět do laboratoří, kde na základě předmětů doličných vědci ukuchtí novou zbraň či jiný kus vybavení, se kterým se bude možné do původní lokace vrátit a vyřídit si to s mimozemšťany nadobro.

 

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Akce s prvky strategie
Výrobce: 2K Marin
Začátek prodeje: 23. srpna 2013
  • Kvalitní dabing a zvuková stránka
  • Dobře zpracovaný vývoj postav
  • Speciální schopnosti
  • Solidní dávka vedlejších misí
  • Carter je drsňák za každou cenu
  • Občasné propady FPS
  • Nepůsobí moc originálně
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,