PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Batman: Arkham Asylum – šíleně dobré

Když se něco dělá s láskou, je to na výsledku vidět. Tvůrci Batman: Arkham Asylum musí být už bez partnerek, kolik toho věnovali své hře.
Kapitoly článku

Netopýři útočí ze stínů

Jednoho mukla s kulometem ještě zvládnete, ale pokud se dostanete do místnosti se sedmi takhle hlídajícími parchanty, je čas na změnu taktiky. Místo frontálního útoku se hodí volit opatrný postup. Jaký zvolíte, to už je jen na vás. Batman se dokáže pomocí lana s kotvou přitáhnout do výšky, odkud se může na nic netušícího protivníka snést jako zabijácký netopýr.

batman arkham asylum 01.jpgbatman arkham asylum 02.jpg

Mimochodem, kotva s hákem patří mezi jedno z nejužitečnějších zařízení. Na rozdíl od podobných her, jako třeba Tomb Raider, kde máte taky kotvu, ale její využití se dá spočítat na prstech ruky, zde si jí užijete daleko víc. Za prvé má obrovský dosah a za druhé, míst na přichycení je spousta. A tím myslím opravdu spousta. Prakticky na jakékoliv místo byste se chtěli vytáhnout, to jde.

Batman se dokáže pomocí lana s kotvou přitáhnout do výšky, odkud se může na nic netušícího protivníka snést jako zabijácký netopýr

Díky tomu si připadáte jako opravdový Batman – co to jde se snažíte držet ve výškách a útočit z nich. Ale zpátky k bojům proti samopalníkům. Ty můžete zlikvidovat i tichým připlížením zezadu, dají se shodit přes zábradlí, omráčit batarangem (nebo jim vyrazit zbraň), můžete jim dokonce probořit pomocí výbušného gelu podlahu pod nohama (jen na daných místech).

batman arkham asylum 09.jpgbatman arkham asylum 10.jpg

Speciální rentgenový pohled vám situaci ulehčí, protože díky němu vidíte protivníky skrz stěny a dokonce je máte označeny jinak, pokud mají zbraň. Skvělou vychytávkou je i zobrazení srdečního tepu a mentální stav. Je doslova radost sledovat, jak se z nabuzených bijců stávají vyšokované trosky, co střílí na každý podezřelý stín, jak postupně potichu snižujete jejich stavy.

VIDEO: 2076 'Batman: Arkham Asylum - trailer'

Stejně jako u bojů zblízka i tady tvůrci zapojují invenci, aby tahle výborná mechanika nevyčpěla stálým opakováním. Postupem času tak vězňové dostávají obojky, které hlasitě oznámí zneschopnění jejich kolegy, jindy vám zase zaminují kamenné chrliče u stropů, na které se tak rádi schováváte atd. Ostatně podobných nápadů mají tvůrci celé kapsy, i když nejde zrovna o bitky. Pokud tedy Rosťa před pár dny v prvních dojmech z dema projevil určité obavy ze stereotypu, bez problémů mohu jeho (a všechny ostatní) uklidnit. Arkham Asylum rozhodně není stereotypní záležitostí.

Je to na vás

Nejde jen o určitou svobodu pohybu a možností vyčištění místnosti, ale i o celkovou pestrost činností. Celou dobu se rozhodně jen nebijete, ale dochází i na určitou detektivní práci, kdy pomocí speciálního detektivního pohledu (jednu jeho formu využíváte v bojích) sledujete určité stopy.

batman arkham asylum 14.jpg 

Například kousek od začátku Harley Quinn unese komisaře Gordona a vy je sledujete díky stopám tabáku. Sice jde o pouhé sledování bodů ve speciálním pohledu, ale vypadá to velmi efektně a podobná vsuvka mění tempo hry. V další fázi hry se třeba zase snažíte ve stylu Tomb Raidera překonat rozsáhlé bludiště, přičemž díky drolícím se zdem nemůžete použít jinak nedocenitelnou kotvu. A to je jen zlomek.


TIP: Nezapomeňte, zkušenosti kromě efektivního likvidování protivníků získáváte i hledáním Riddlerových bonusů. Pokud budete chtít vylepšit vše, neobejdete se bez nich. Mimochodem, snažte se vylepšit Batmanovo brnění hned po odemčení všech útoků. Pomůže to v delších bitkách.


Hodně pomáhá i zmíněné metroidovské překonávání překážek díky novým udělátkům. Postupně se tak dostanete k výbušnému gelu (zničí nakřáplé stěny), speciálnímu háku k přitahování předmětů (i nepřátel) anebo je tu speciální mašinka na louskání zabezpečených dveří. Mimochodem, jde o velmi roztomilou minihru, kde kroucením analogových páček hledáte správnou frekvenci. Další věci už prozrazovat nebudu, ať si to užijete sami.

batman arkham asylum 11.jpgbatman arkham asylum 13.jpg

Zpestření představuje i systém sbírání zkušeností, kdy si lze postupně zlepšit některá udělátka (třeba víc batarangů), zvýšit počet životů či naučit Batmana nové údery. Kapitolou samou o sobě jsou hádanky proslulého Riddlera, což vlastně představuje opravdu hutný systém sbírání bonusů. Je jich celá řádka – od nalezení daného předmětu dle hádanky, přes hledání trofejí, rozbíjení Jokerových mechanických zubů, odhalování historie Arkhamu atd. Celkově na vás čeká na ostrově přesně 240 podobných bonusů.

Za jejich odhalení získáváte přístup k životopisům důležitých postav Batmanova světa, získáváte nahrávky osvětlující osobnosti jednotlivých hlavních záporáků hry, odemykají se vám figurky a hlavně nové mapy do Challange módů, které můžete pokořit po dohrání příběhu.

Zpestření představuje i systém sbírání zkušeností

bane.pngObvykle podobné serepetičky nesbírám, ale zde díky jejich perfektně nastavenému systému získávání (dá se najít i mapa, které odhalí přibližné místo výskytu v lokaci) jsem strávil pěkných pár hodin. Díky tomu se jeví i herní doba jako poměrně štědrá – po dohrání příběhové části a posbírání něco přes polovinu bonusů jsem měl odehraných odhadem 15 hodin a hru zkompletovanou z nějakých 65 %.

I když by se dalo najít pár mušek na tváři Batman: Arkham Asylum, například souboje s bossy nejsou zrovna dvakrát nápadité a uspokojující, více zničitelné prostředí by bylo také fajn (snad vyřeší PC verze s PhysX), jako celek jde o naprosto úžasnou hru s celou hrstí nezapomenutelných okamžiků. Až narazíte na Scarecrowa, vzpomenete si na mě. Tvůrci brilantně namíchali skvělý koktejl obsahující pohlcující příběh, nápaditou a zábavnou hratelnost, kterou posypali perfektním ovládáním a doladili výbornou audiovizuální polevou. Tak ať vám chutná!

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce
Výrobce: Rocksteady Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 25. srpna 2009
  • kvalitní příběh
  • temná a ponurá atmosféra
  • výborné audiovizuální zpracování
  • otevřenost světa a řešení
  • střídání tempa, spousta nápadů
  • brilantní bojový systém
  • boje s bossy nejsou nic moc

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,