Recenze: Crysis Warhead – napalm do tropů znovu a akčněji

Z rok staré Crysis si nesedlo na zadek dost lidí. Proto přichází alternativní vyprávění, které je akčnější, kolektivnější a s větším nábojem.

Vítězství ve válce znamená pro jednotlivce jen velmi malou satisfakci. Takový voják může zastřelit oblíbeného domácího velblouda vůdce talibanských teroristů, vyhodit do povětří legendární sklad doutníků Fidela Castra nebo zastřelit samotného hlavního padoucha na druhé straně barikády, jenže svět se jméno vojáka, pravého hrdiny, nikdy nedozví. Je jen součástí masy. V současné době je situace o to tíživější, když jsou členové speciálních jednotek nazývání kódovými jmény jako Maverick, Maniac nebo Generický zabiják č. 256 a zcela se tak zbavují vlastní identity. Pak již může nešťastník pouze doufat, že na něj padne oko scénáristy a ujme se jeho příběhu v nějakém filmu nebo počítačové hře.

Takřka před rokem se vývojáři z týmu Crytek ujali vyprávění o jednom takovém bojovníkovi, jemuž se říkalo Nomad. Tenkrát se hnal vyprášit kožich militantním severokorejcům, kteří z neznámého důvodu obsadili tropický ostrov, jenž by po přidání trochy infrastruktury, odpadků a Němců mohl být krásným turistickým letoviskem. Postupně přišel na kloub mimozemské hrozby a ke konci se s ní chlapácky vypořádal.

Volba hlavního hrdiny nyní padla na Psycha, jenž je vybaven nanooblekem se stejnými superschopnostmi jako Nomad

Ano, nakonec poslal k zemi mateřskou loď cizáků, byl hrdinou, nicméně na druhé straně ostrova během jeho putování probíhaly nesrovnatelně tužší boje. Crysis Warhead je pohledem právě na tuto část komorní války říznuté lehkou sci-fi. Volba hlavního hrdiny nyní padla na Psycha, jenž je vybaven nanooblekem se stejnými superschopnostmi jako Nomad, ovšem střetává se s mimozemšťany mnohem dřív, má akčnější náturu a obecně je s ním víc legrace. A především – je to Brit!

Těžba nevyužitého potenciálu

S krabicí Warhead přicházejí dvě DVD. Na jednom se rozkládá výpravná kampaň pro jednoho hráče, na druhém multiplayerová složka, která od minula rovněž prodělala výraznou injektáž novinek. To vše samostatně spustitelné bez nutnosti vlastnit původní hru, ba dokonce není ani potřeba znát její reálie. Revitalizace Crysis po roce je od tvůrců logickým krokem. Dřívější prodeje neodpovídaly vysokým kvalitám titulu, špičková grafika nenašla přemožitele dodnes a načrtnutá tematika uvěřitelného střetu s mimozemskou civilizací zdaleka není vyčerpaná.

Přestože příběh tvoří samostatnou kapitolu bez výrazných vazeb na loňský hit, znát původní Crysis se hodí. Jednak se příběhy Psycha a Nomada v intencích rádiových hlášení občas protnou a hráč bude pořádně vědět, o co na ostrově vlastně jde, zadruhé pak bude připraven na bombardování a dělové salvy, které na něj číhají za prvním rohem.

Dřívější prodeje neodpovídaly vysokým kvalitám titulu

Warhead jde na všechno po hlavě. Seznamování se s ovládáním? To je odbyto na prvních sto metrech po vystoupení z výsadkového modulu. Autoři pro hráče tentokrát připravili mnohem intenzivnější náplň hned na počátku. Žádná stínová vylodění, plížení se v podrostu džungle a pomalé zjišťování, co se na ostrově děje. Válka je v plném proudu, je třeba ihned popadnout ten nejtěžší samopal, naběhnout pod křídla letadel, která již bombardují pláž, a plnit jeden z rychle dávkovaných úkolů za druhým.

Chuťově dokonalá jednohubka

Ačkoliv byla původní hra o něco delší, díky odsýpající akci působí Warhead ještě o něco výpravnějším dojmem. Zásluhu nesou i nadprůměrně časté animované sekvence v enginu, které se snaží vylíčit Psycha i z lidské, nejen vojenské stránky. Právě to se jim sice moc nedaří, ovšem sem tam přihodí nějaký ten vtípek, dávají ději odpich a ve spojení s masivními boji ústí v solidní interaktivní film v moderní formě. Prudký spád bohužel znamená, že se brzy dopadne na dno. Díky povaze úrovní (viz dále) lze hru v krajním případě proběhnout za tři hodiny. Se zvednutím obtížnosti na Realistic a při využívání dovedností nanoobleku se doba prodlužuje přibližně na dvojnásobek. To není mnoho, nicméně jde o obecný nedostatek atmosférou hutných her, jakými jsou jednotlivé epizody Half-Life 2 apod.

Velké úrovně naplněné nepřáteli a poutavými kulisami tropů se vracejí se všemi plusy i neduhy. Vojáci sice jsou vybaveni znatelně lepší umělou inteligencí, uvěřitelně patrolují po krajině i u roztroušených stanovišť, ovšem díky možnostem nanoobleku má hráč stále výrazně navrch. Může jim proklouznout díky maskování, a pokud si od obleku vypůjčí zrychlený běh, lze bezmocným Korejcům pohodlně pláchnout bez boje a doběhnout rovnou k cíli mise. Warhead je naštěstí již od zrodu koncipována jako intenzivní akce se spoustou střelby.

Je možné se stále plížit a hledat alternativní cesty k eliminaci nepřátel (zvláště na nejvyšší obtížnosti), ale munice je všude kolem dostatek, cílů k odstřelení rovněž, tak proč v džungli nerozpoutat pořádné peklo? Díky zrychlení tempa hry se mírně vytrácí původní forma pískoviště, otevřených úrovní s mnoha cestami vedoucími k jednomu cíli. Nelze než se smířit, že nový potomek v řadě Far Cry – Crysis se ještě víc přiblížil klasické, lineární akci. Ovšem proklatě dobře vypadající.

Žánr: Akce
Výrobce: Crytek | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 12. září 2008