Recenze: EndWar – silou vašeho hlasu

Další strategie z pera Toma Clancyho přináší dlouho očekávanou novinku. Stačí ovládání hlasovými příkazy na vznik úspěšné hry?
Kapitoly článku

Tom Clancy's EndWar je bezesporu jednou z nejočekávanějších her z tradičně bohatého předvánočního balíčku. V souvislosti s ní se skloňují hlavně tři věci: možnost ovládat celou hru jen hlasovými příkazy, kamera umístěná jen kousek nad bojištěm a multiplayerová klání s globálním dosahem, jaké dříve nabídl například World in Conflict. endwar_art_03.jpgNení divu, vždyť bez těchto třech bodů by EndWar možná vůbec nebyl hoden vaší pozornosti. Otázkou zůstává, zda tyto novinky mají dost síly vás chytit a nepustit. A otázkou to nezůstane příliš dlouho, odpověď najdete v této recenzi.

Do zbraně! Jak „proč“?!

EndWar se odehrává v blízké budoucnosti, kdy si svět rozporcují na třetinky tři velmoci: neopomenutelná Amerika, Rusko, které se díky bohatým nalezištím všeho možného na svém území opět vzchopilo, a konečně sjednocená Evropa, jež už nalezla společnou řeč v normách o tvaru a velikosti rajčat. Jižní polokouli autoři vůbec do hry nezapojili, zřejmě již počítají s tím, že se hladomor, rasové genocidy a náboženské války o tuto část naší planety v brzké době postarají. Podobně chybí třeba Čína, ale chápejme, že dráždit jadernou velmoc bosým chapadlem by bylo neuvážené.

endwar_03.jpgendwar_04.jpg

Každopádně s královským dělením se nějak nehodlají smířit Američané, takže do vesmíru posílají zařízení, které jim zprostředkuje mocenskou převahu. O co přesně jde, je vedlejší, neboť při startu se o raketoplán postarají blíže nespecifikovaní teroristé, a vy se tak stanete svědky efektního výbuchu nemálo připomínajícího nešťastnou zkázu Challengeru.

EndWar zcela selhává ve své narativní součásti

Byť do jemné rovnováhy zachovávající mír zasáhla zřejmě jakási anonymní čtvrtá strana, je tento čin poslední kapkou, která scházela k rozběhnutí vojenských operací na celé zeměkouli... tedy její severní polovině.

endwar_art_07.jpg

První válečné pošťuchování je vám představováno formou spíše kratších misí, během nichž několikrát vystřídáte všechny strany konfliktu a všechny herní módy. Můžete to brát jako jakýsi tutoriál, ovšem užitečné informace se vyjma absolutních základů, sdělených na samém začátku, nedočkáte. Není nic zvláštního, když se proklikáváte nabídkami mezi misemi, aniž byste tušili, co právě vybíráte, proč a k čemu to slouží. Takže takhle jednou kliknete na frakci a jednu z nabízených bojových skupin, abyste teprve následně pochopili, že jste si vybrali stranu a skupinu, se kterou máte strávit zbytek hry. Máte v tu chvíli pocit, jako byste se oženili, zatímco jste byli na tripu.

Postav třeba chleba, upeč třeba zeď

Když už se nakonec dáte dohromady s některou z frakcí, můžete se pustit do Theater of War a misí samotné třetí světové války. Theater of War je vcelku povedené zobrazení „té správné půlky zeměkoule“, na které vidíte body rozdělené mezi tři znesvářené strany. Výhodou je účast známých prostředí od velkých měst (Paříž, Moskva, Washington, D.C.) po drobné, avšak strategické body, mezi nimiž nechybí třeba jaderná elektrárna Dukovany. Každý bod s sebou také nese herní mód, jenž by se na něm měl odehrát, jakmile se pokusíte o jeho obsazení.

VIDEO: 684 'Tom Clancys Endwar - trailer'

Když si vyberete mnohoúhelník, který byste si rádi v následujících chvílích porobili, jste formou audio komentáře v kostce informováni, o co že to vlastně jde. Absence titulků a neosobní vyznění komentářů, které se pateticky snaží napodobit přízvuk typický pro vaši frakci, jsou však pádnými argumenty, proč brífinkům i debrífinkům nevěnovat pozornost.

Všechno rozhoduje vaše rychlost, dobrá taktická rozhodnutí a jistá dávka štěstí

EndWar tak zcela selhává ve své narativní součásti, což degraduje celou komplexní kampaň na plnění jednotvárných úkolů misí bez zájmu o dění kolem. U hry podepsané Tomem Clancym, mistrem vyprávění z policejního a vojenského prostředí blízké budoucnosti, to absolutně nechápu.

endwar_07.jpgendwar_08.jpg

Čas mezi misemi tak raději strávíte vylepšováním svých jednotek za pracně vybojované finance. Na bojišti proto bude jednou z vašich priorit přežití všech vyřazených jednotek, neboť nové posily nahrazující vaše ztráty s sebou nákladné upgrady nenesou. Naštěstí zdecimované bojovníky záhy vyzvedne záchranná helikoptéra, a ačkoli je možné polomrtvou jednotku dorazit, AI se k takové záludnosti sníží málokdy.

endwar_05.jpgendwar_06.jpg

Doba klonování

Tak ale vy už byste asi chtěli taky trošku i bojovat, že? Když už kolem toho pořád chodíme jako Rus kolem poslední lahve vodky... Pojďme tedy na to; je totiž především v podstatě úplně fuk, jakou si zvolíte frakci – liší se sice speciálními schopnostmi některých jednotek, několika maličkostmi a barvou trenýrek, nicméně na hru to naneštěstí má pramalý vliv. Všechno rozhoduje vaše rychlost, dobrá taktická rozhodnutí a jistá dávka štěstí.

endwar_art_04.jpg

Před startem mise si občas můžete zvolit vstupní „armádu“, během akce jste se s to dostat až k dvanácti kusům jednotek, jaké si zvolíte. Takový počet naznačuje, že EndWar není rozhodně masovým barevným spartakiádním sletem ztřeštěných pidižvíků jako třeba nový Red Alert (rýpanec některým kolegům, nic si z toho nedělejte), ale spíše jakousi moderní šachovou partií.

endwar_01.jpgendwar_02.jpg

Potíž je, že EndWar se příliš nechal svázat vnitřními mechanizmy a pravidly, mezi kterými dominuje tradiční kámen-nůžky-papír schéma, zde provedené stylem transportéry-vrtulníky-tanky.

Tip: Za každou cenu se snažte pěchotu někde skrýt. Budovy, les či barikády poslouží výborně a odměnou vám bude místo, kolem kterého se nepřátelským vozům nebude chtít jezdit.

Pěchota je takový odpad na odpis, nicméně bude se vám hodit na obsazování klíčových strategických bodů, takže bez ní nevyhrajete. A z úkrytu umí zničit tank nebo dva, dobře no,

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Strategie
Výrobce: Ubisoft Shanghai | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 15. října 2008
  • hlasové ovládání
  • kamera vtáhne do akce
  • rychlý spád hry
  • spektakulární grafika
  • koncepce multiplayeru
  • malá odlišnost frakcí
  • svazující herní mechanizmy
  • místy naprosto nepřehledné dění na bojišti
  • nepoužitelné vyprávění děje

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,