Recenze: FIFA 10 - kupte si konečně konzoli

A jako každý rok... Nezdá se vám, že se FIFA lehce opakuje? Letos tomu tak rozhodně není, podíváme se ale na zoubek PC verzi.

Jsou věci, které v životě nepochopím. Nemyslím tím třeba politiku Měnového fondu vůči zemím třetího světa, to je mi poblíž počítače vcelku šumák, ale jak mohou francouzští kolegové při shlédnutí FIFA 10 pořád vykřikovat, že nějaký Deža ví, to mi hlava nebrala. Jedině že by onen Deža nehrál i FIFA 09, pak by mohl spustit letošní ročník a vědět přitom, o kterou hru se jedná.

Kdyby na mne nevyskočila velká desítka s tváří toho Anglána, co mu v Premier League všechno projde jen pro jeho anglický původ, ale spustil se přímo zápas, tak nejsem schopen poznat, jestli zrovna hraji titul s devítkou, nebo desítkou, na konci. Pak stisknu jediné tlačítko na konzoli, přehodím na monitoru zdroj obrazu a mám najednou úplně jinou hru - pohlednější, zábavnější, vyzývavější.

Člověk si u EA Sports už tak nějak zvykl, že PC ignorují. Ano, loni konečně zavedli ve FIFA možnost ovládání prostřednictvím elektronického hlodavce, ale letos byste mnohé známé série hledali na této platformě marně. Je zase ale pravda, že se ani moc nedivím. Je pomalu lepší NHL na PC nehrát vůbec, než sledovat osud upadající série.

Stisknu tlačítko na konzoli, přehodím zdroj obrazu a mám úplně jinou hru - pohlednější, zábavnější, vyzývavější

Na PC můžete zapomenout na nějaké komplexnější tvoření vlastního hráče, s nímž se postupně probojováváte od fotbalové přípravky až po reprezentaci. Dostane se vám do rukou možnost odehrát se svým avatarem čtyři roky, zapomeňte ale na jeho podrobnější ztvárnění, prostě si vyberete jednoho z kopánistů a basta. Podobně je tomu i zbrusu nového módu sezóny, kde překvapivě můžete odehrát jednu celou sezónu se svým týmem.

Tohle samozřejmě zažijete jen na konzolích

Asi stárnu, nebo co, ale podobná nabídka mne již tak neutrhne, jako tomu bylo u ročníků z let devadesátých.

Být profíkem se nevyplatí

Procházení menu je sice navržené špatně, je to však stále pro vaše nervy oáza klidu oproti dění na trávníku. Umělá demence se autorům letos výjimečně vyvedla, takže po několika zápasech klidně skončíte ve svěrací kazajce pro snahu zaškrtit virtuálního brankáře. Když protivníkův brankář pohotově vyběhl k nakopnutému míči až do rohu, aby pak nahrál na mnou obsazeného hráče a já mohl s přehledem usadit kopačák mezi nehlídané tyče, přišlo mi to ještě poměrně vtipné.

Úsměv však ochabl za chvíli, kdy podobný kousek hned dvakrát za sebou předvedl můj lapač. Jako bonus k tomu přidal hned vzápětí faul ve vápně, červenou kartu a plynulý obrat z 3:1 v osmdesáté minutě na 3:4 ke konci zápasu.

Ostatní hráči na tom nejsou o mnoho lépe, nejen, že při běhu vypadají, jako by neudrželi, ale navíc spíš bruslí, než aby po trávníku běhali. Běda vám, pokud se rozhodnete narušit jejich hopkání po hřišti pokusy o nějakou akci, nedej smajlík třeba střelu na branku protivníka.

Napomáhá k tomu i šipka směřující vás do míst temných a okultních

Nejprve musíte počkat, až se dokončí animace současná, pak se laskavě natočí hráč k brance a začne střílet. Pocit z perfektně vymyšlené akce je fuč jak pára nad hrncem. Přitom hromada stylů téměř garantuje gólové zakončení.

TIP: Zkuste hrát na jednoho útočníka a posílat mu "chytré" přihrávky mezi dva beky. Proběhnete lehce po křídle do vápna, pošlete střelu k tyči a úspěch se většinou dostaví.

Vrcholem vaší snahy je pak možnost hraní Be a Pro. Nebo pro mnohé spíš vrchol trpělivosti před smazáním hry a využitím disku jako cvičného cíle na střelnici. Se svým avatarem zmateně pobíháte po hřišti ve snaze být ve vhodné pozici podle hry, ať už to znamená cokoliv.

Napomáhá k tomu i šipka směřující vás do daného místa, většinu času však míří do míst temných a okultních, kdy jako pravý obránce vyrážíte na levé křídlo přečíslovat protivníka.

Odměnou vám pochopitelně je hromada záporných hodnocení, ať už za nestihnutý přeběh na druhou stranu, nebo následný návrat zpět na své místo, jakmile se hra aspoň lehce uklidní. A samozřejmě máte možnost ztratit body i za obé najednou.

Trma vrma pred branů

Že grafika počítačových verzí sportovních sérií vypadá o pět let nazpět si člověk pomalu už zvykl. I přes nejvyšší nastavení plynule potáhnete i na slabších strojích herní maximum. Tradičně se nedá nic vytknout skvělému výběru hudby, ale zvuková stránka rozhodně není dokonalá. Pozitivem je komentář dvojice fotbalových matadorů Bosák a Svěcený, který je sice skvěle namluven, ale jeho použití ve hře je sporné. Patch již upravil záměnu jmen hráčů, zbývá tak jen hromada dalších chyb.

Pokud omylem pošlete dloubákem míč dopředu, dokutálí se téměř v rohu za postranní čáru, abyste pak slyšeli komentář o vhazování u půlící čáry, tak je něco špatně. Ještě horší situace však nastává, pokud se rychle přihodí více věcí najednou. Klidně uprostřed slova změní komentátor zcela téma podle aktuálnějšího dění na hřišti, což bych pochopil u vstřelené branky, ale ne v případě třetí přihrávce do kroužku v řadě. Na pozadí přitom stále slyšíte fandící publikum, bohužel vždy anglicky, a to i třeba v české lize. Nějak nechápu, proč tvůrci nepoužili aspoň jazyk Simíků, nebo něco, čemu není tak jasně rozumnět.

Nezmínil jsem se ještě o excesech rozhodčích, na něž je však člověk při sledování nejen naší ligy zvyklý i v reálu, stejně jako je zbytečné psát o desítkách dalších nepovedených situacích. Pokud z nějakého nepochopitelného důvodu máte neodolatelné nutkání hrát FIFA na PC, namísto skvělé hry na konzolích, pořiďte si aspoň loňský ročník. Nejen že se nedočkáte žádné změny, ale navíc i ušetříte. Nebo už prostě naspořte na konzoli, pusťte si FIFA 10 tam a skvěle se bavte.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Sportovní | fotbal
Výrobce: Electronic Arts | Webové stránky hry