Recenze: Flower – na vlnách větru života

Myslíte si, že ve hře, kde je hlavním hrdinou vítr pohrávající si s pestrobarenými okvětními lístky, nemůžete cítit napětí a strach? Tak zkuste Flower!

Originalita a současnost počítačových her už jsou slova, která k sobě nepatří. Začínáme být pomalu, ale jistě spokojení s tím, když se ve střílečce objeví nějaká nová zbraň, nebo se bojuje ve vesmíru či v budoucnosti, ne jen v kulisách známých válek. Nadšení v nás vzbudí Mirror´s Edge jen proto, že někoho napadlo udělat FPS bez střílení jako hlavního cíle. Je to ale skutečná originalita? I když je pravda, že i taková vylepšení potěší, jsou to jen šikovné úpravy známých herních mechanismů.

flower08.jpg

A takhle by bylo možné vyjmenovat všechny tituly, u kterých se mluví o originalitě. I Spore, zpočátku titul s přívlastky „revoluční, nevídaný, originální“ vlastně spojuje jen několik prvků, které jsme dobře znali. Dobrá, i to je stejně jako u Mirror´s Edge krok kupředu. Mají však skutečně pravdu ti vydavatelé, kteří sází na jistotu a každého, kdo by si odvážil vykročit „jinam“ rázně zastaví? Doufejme, že ne.

flower06.jpg flower07.jpg

V poslední době jsme přesto měli možnost několik originálních her vidět. V minulé generaci herních systémů to byla dvojice Okami a Shadow of the Colossus, kterou právě díky jejich naprosté originalitě obdivoval takřka každý hráč, tedy pokud ho již nepohltilo bahno průměru. V této generaci konzolí máme mnoho her pro Nintendo Wii. O originalitu se však v tomto případě starají jen periferie a ovládání


TIP: Často vylétejte vysoko nad krajinu. Snadno tak objevíte místa, kde se nacházejí květiny, kterých se svým okvětním lístkem musíte dotknout.


Je tu ještě jeden zajímavý titul, LittleBigPlanet. Tady se pro změnu o originalitu postaral fenomenální editor misí. Přesto se jeden opravdu zcela originální titul objevil. Správně tušíte, Flower. Předem přiznávám, že mě uchvátil, ačkoliv jsem byl zpočátku až neskutečně skeptický. Po dohrání jsem jen nevěřícně zíral, jaká záplava emocí z titulu během celé doby hraní tryskala. Asi nepřekvapí, že hra pochází z dílny tvůrců dalšího velmi pozoruhodného a originálního titulu flOw.

Květiny oživují, ale i ničí

Podle biblických legend na počátku Bůh stvořil světlo. Nevíme, jak to bylo, vědecké teorie mluví o obřím žhavém záblesku v podobě Velkého třesku, takže asi tu opravdu nějaké světlo počátku bylo. Ve hře Flower byla na počátku květina. Místo nekonečně se rozpínajícího vesmíru a jeho nezměřitelných délek se okolo ní rozprostíraly louky plné trávy. Chvíli tápete a pak stisknete libovolné tlačítko na gamepadu, načež zafouká vítr a z květiny, která je symbolicky žlutá jako oheň počátku, se uvolní jediný okvětní lístek. Během chvilky jste v obraze. Naklánění vašeho na pohyb citlivého gamepadu  určuje směr větru, který lístek žene, intenzita mačkání tlačítka (ideálně R1) pak sílu větru.

Během šesti levelů změníte umírající svět na místo, které zaplaví barvy a život. Nebude to ale jen tak.


Okolo vás jsou v nekonečném moři zelené, vlnící se trávy různé květiny. Když okolo některé z nich prolétnete, obdarují vás dalším okvětním lístkem a rozevřou se. Váš vítr života po chvíli unáší desítky různobarevných okvětních plátků a všimnete si, že některé květiny mají okolo sebe jakousi svatozáři. Když se dotknete těchto, ozve se tón, který harmonicky prozáří nádhernou relaxační hudbu, která naplňuje celý tento svět. Zkuste vzlétnout do výšky a rozhlédnout se po světě. Plujte s tančícími květy, nebo se naopak spusťte až úplně dolů a pusťte se travou. Vítr tisíce a tisíce jejích stébel roztančí, rozestupuje se jako legendární Rudé moře.

VIDEO: 1133 'Flower - zápisky vývojářů'

A pak se dotknete poslední zářící květiny a pozorujete zázrak zrození života. Místa, kde byla tráva bez života, nebo pusté vrcholky kopců s kamennými kruhy, připomínajícími menhiry druidů, ožijí. Ale jak ožijí! Z epicentra, se náhle za gradující melodie valí vlna, připomínající tsunami po explozi uprostřed moře. Šíří se do stále expandujícího kruhu a veškerá holá místa náhle zelnají, objevuje se věčně se vlnící zelená tráva, ve které se opět rozvíjejí květiny.

flower04.jpg flower05.jpg

A znovu musíte otvírat všechny zářící. Tak postupně měníte neživá místa v nádherný, pestrobarevný lán, až ve finále oživíte suchý strom kdesi v centru celé oblasti. A věřte, že moment, kdy se začne zelenat rašícími listy, jednoduše stojí za jakoukoliv námahu. První level je za vámi.

Ráj vystřídá peklo

Ještě jednou zabrousím do religionistiky. Bůh prý stvořil svět v šesti dnech, sedmého pak odpočíval. I zde vás čeká šest úrovní, sedmá je odpočinková. Proč odpočinková, pochopíte, až celý Flower dohrajete. Jen na jedno chci upozornit. Flower není žádná hračička pro milovnice květin, nenechte se zmást popisem prvního levelu. 

flow.JPGFirma thatgamecompany je hráčům na PS3 dobře známá. Stojí za ní další orginální titul flOw, relaxační hra, ve které se ocitáte v moři v podobě podivného geometrického tvora a postupným zvětšováním na úkor ostatních se mění váš tvar, schopnosti a klesáte dále do nekonečného oceánu. Za tituly stojí zakladatel firmy Jenova Chen, který si bleskově vydobyl titul krále originality. Původně pracoval ve firmě Maxis a spolu s Willem Wrightem pracoval na simulátoru evoluce Spore. Miluje japonské RPG Final Fantasy VII. Podle záhadného organismu Jenova, který se ve hře objevuje si změnil i křestní jméno z původního Xinghan. Narodil se v čínské Šanghaji, od roku 2003 žije v USA, kde si díky flOw získal několik ocenění.
Flower je o boji proti zhoubě, která na svět padla. Ne, tady nejde o nějaké relaxační poletování. Dostanete se postupně do úrovní, kde vám bude připadat depresivní postpokalyptický svět Falloutu 3 jako legrační dýchánek. Atmosféra tu je tísnivá a chvílemi se dostanete do pocitů bezmoci nad světem, zkázou, kde závisí jen na vás, abyste vše napravili a uvedli zpět do harmonie.

flower01.jpg

Projdete stmíváním, budete poletovat pod oranžovou oblohou, připomínající cizí planetu, dostanete se pod temná křídla noci, kdy květiny budou zářit jako světlušky a vy poletíte světélkující trávou ,ze které se na všechny strany budou doslova rozstřikovat svítící kuličky. A nepůjde v žádném případě jen o sbírání okvětních lístků. Čeká vás tvorba magických obrazců, silou svého větru života bude prorážet trosky zničených konstrukcí, prchat před řítícími se skalami kaňonů, až se dostanete do zamlžené oblasti absolutní šedi, kdy z oblohy bude padat déšť a prozařovat ji blesky. A potkáte i místa, kde jediný zdroj světla bude váš letící kvítek, s tak slabou září, že nic nebude schopen osvětlit a v temnotách bude číhat nebezpečí.

Flower rozhodně není titulem pro postarší dámy, milující květiny


Přiznávám, něco takového jsem od Floweru nečekal. Domníval jsem se, že se dostanu k relaxační hře pro příležitostné hráče, ideálně z řad žen a místo toho jsem prošel plnohodnotnou hru pro každého hráče, ať hardcore, nebo příležitostného. Neteče zde krev, nikdo tu neumírá. Tahle hra není o smrti, je o životě a to jí činí jedinečnou. Nebojujete s nepřáteli, zachraňujete svět před zkázou. Nikdy nebudete počítat polygony, nebo řešit, zda jsou tu kvalitní textury. Soustředíte se jen na hru, na její mystickou nádheru, poplynete na vlnách nádherné atmosférické hudby odpovídající prostředí, až nakonec strnete při pohledu na velkolepé finále.

flower02.jpg flower03.jpg

Flower rozhodně není minihra, není to titul pro pouhé odreagování, je to útok na emoce po všech stránkách. Hra, která je symbolická i stavu současného herního světa. Tak jako vytrhuje ze šedi zániku svět, ozařuje i současný, v šedi průměru se topící svět her.


TIP: Snažte se získat co nejvíce okvětních lístků i z nepovinných květin. Čím větší množství váš vítr unáší, tím snadněji získáváte lístky z povinných kvítků. Ve chvíli, kdy vás kaňonem žene vichr, to budete potřebovat, nelze se vrátit.


Sice na její dohrání nebudete potřebovat více než tři, čtyři hodiny, podle toho, jak si osvojíte ovládání natáčením gamepadu (hráči Lairu mají výhodu), ale neplatíte cenu tradiční hry, ale její zlomek díky tomu, že si ji stáhnete z PlayStation Network.

flower09.jpg

Nestahujte ji, pokud od hry chcete střelbu a krev stříkající z protivníků. Nestahujte, jestliže se vám zdály Okami a Shadow of The Colossus nudnými hrami a flOw jste se jen posmívali. Stahujte ale v případě, že vám už ze šedi otupěly oči a stojíte o to, aby se vaše emoce zase jednou utrhly ze řetězu.

Dostupné pro: PS3
Žánr: Arkády | poetická hříčka
Výrobce: ThatGameCompany | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 12. února 2009
  • originalita
  • vizuální stránka
  • hudba
  • chybí multiplayer
Diskuze (4) Další článek: Galerie: Cities XL

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,