Recenze: King’s Bounty: Legenda – rytíř v blyštivé zbroji

Legenda ožívá v remaku, jenž dokazuje, že geniální koncept může fungovat i dnes. Hrdinská, návyková hratelnost navíc útočí kompletně v češtině.

V posledních letech je mezi producenty her populární politika tvorby předělávek starých her, které se za své doby nesmazatelně vryly do obecného hráčského povědomí. Znamená ale slavná licence nutně úspěch? Remaky lze rozdělit do dvou kategorií. Jedny si berou pouze jméno někdejší legendy, těží z jeho známosti, ale vlastní hratelnost již s původním titulem příliš nesouvisí. Pak jsou zde totální předělávky, jež prezentují prastaré principy her v novodobé technologické formě.

Jenže ouha, 3D Tetris je dnes již přežitek a co na tom, že se kostky renderují s bilineárním filtrováním, osminásobným vyhlazováním a s použitím nejmodernějších efektů, jejichž název a logo se vymýšlely déle než vlastní kingsbounty_012.jpgprogramová rutina. King’s Bounty patří do druhé skupiny remaků, ale přežitkem rozhodně není.

Stará dobrá hratelnost

Hra staví na konceptu původního titulu z roku 1990, který dodnes nezestárl. Herní návrhář Jon Van Caneghem, jenž se později proslavil ságou RPG Might & Magic včetně strategické větve Heroes, vsadil na primitivní pohádkovou říši, po jejíchž zádech se v reálném čase na koni prohání odvážný hrdina. Pod kopyty postupně uplývají smaragdově zelené louky, křišťálová jezera nebo smradlavé dláždění kobek, přičemž je pouze na hráči, kam se vydá nejdříve.

Pod kopyty uplývají smaragdové louky nebo smradlavé dláždění kobek

V řeči dnešních her je King’s Bounty jednoduchou fantasy adaptací Grand Theft Auto – magické království Endorie přináší stovky úkolů a komorních příběhů, při jejichž řešení lze zabít desítky hodin. A to lze brát jako varování, když se zahryzne, trpí hra akutně syndromem „ještě jeden splněný úkol a jdu spát.“

I přes obrovskou herní dobu a návykovost jsou všechny principy King’s Bounty jednoduché. Na počátku si hráč vybírá ze tří předdefinovaných povolání, prohnaného mága, silného bojovníka a metrosexuálního paladina. Hrdina je základní hráčovou personifikací, která se v průběhu hraní vyvíjí. Na rostoucí zkušenosti se nabalují nová kouzla, speciální dovednosti jako finančnictví, takže si hráč z každého souboje odnese větší lup, a především se zvyšuje vůdcovství. Od tohoto faktoru se odvíjí počet vojáků, jež lze najednou naverbovat do své armády.

Ačkoliv zlaťáků se po Endorii povalují hromady, hrdina na počátku nepojme víc kingsbounty_002.jpgnež pár vesnických vidláků, pro něž představují problém i titěrné počáteční vážky (zabíjet hmyz nástroji pro manipulaci s biologickým odpadem je vůbec pěkná pitomost). Stačí ovšem poskočit o pár úrovní výše a do osobní gardy se přidávají rytíři či mágové, a to nejčastěji verbovaní ve vesničkách, hradech a tvrzích, jež jsou porůznu roztroušeny po mapě. Nicméně někdy hráč narazí na skrytou líheň posil, jako například laboratoř extra silných alchymistů v prokletém lese. Právě zde přichází hlavní síla King’s Bounty – touha prozkoumávat pohádkovou říši a čelit výzvám.

Královský sex s ježibabou

I na střední obtížnost jde o poměrně obtížnou hru. Autoři využívají přirozených bariér prostředí, takže se často stane, že hráč narazí na dvojnásobnou přesilu nebo neporazitelného draka, s nimiž se na dané úrovni nemůže měřit. Je nutné naleznout tu pravou cestu kudy se vydat a nabrat potřebné zkušenosti. To může být pro někoho frustrující, nicméně díky vypiplané grafice a roztomilým úkolům je radost projíždět krajinou, zpovídat jednotlivé postavy a nasávat jejich příběhy.

Tatam je vážnost typická pro smuteční síně krematorií. Mise v King’s Bounty jsou veselé, jednou hráč zachraňuje mága, kterého uvěznila ve věži jeho vlastní magická hůl, podruhé zas ožení králova bratra s ježibabou, a pak si třeba zahraje na trojitého agenta v soukromé válce tří bratrů žábolidí.

Všechna barevnost a hravost Endorie zakrývá statiku celého světa. Předměty, stavby a význačná místa jako brány do podzemí nebo kobek jsou pevně rozmístěna a i nepřátelé patrolují po pevně daných trasách. Z hlavní příběhové linky lze ale sjet k množství postranních úkolů, což se stává nutností kvůli zmíněnému trénování hrdiny. Na konci prvního kontinentu se například hráč utká s obří želvou, kterou by bez silného vojska a podpůrných dovedností neudolal ani s nasazením taktiky hodné šachového velmistra.

Žánr: Strategie | realtime strategie s tahovými boji
Výrobce: Katauri Interactive | Webové stránky hry
  • Chytne a nepustí