Recenze: NBA 2K9 – nejlepší basket na trhu

Král basketbalu posledních několika sezón je zpět. Obhájí 2K svůj trůn také letos, nebo přenechá žezlo konkurenční sérii Live od EA?

Pokud sledujete sportovní série jako NHL či NBA, pak víte, že na trhu existují pouze dvě firmy, které spolu odedávna svádějí nelítostný souboj. EA Sports mají téměř monopol na svou hokejovou sérii a i když se 2K s hokejkami naučilo zacházet hodně slušně, pořád má větší úspěch NHL (jak dlouho?). Naopak ve sportu, kde prý „bílí muži neumějí skákat“, si 2K již dobrých sedm sezón drží značný náskok. Pojďme se podívat, v čem exceluje tentokrát.

Association 2.0 a zbytek

Na začátku se nabízí otázka, zdali má vůbec smysl vylepšovat hru, která loni patřila mezi nejprodávanější sportovní série vůbec? Lidé v 2K si myslí, že vždycky je co zlepšovat. Nový ročník tak nabízí pár drobných změn, novinek a vylepšení, které vám zase o něco zlepší požitek ze hry.

Nejlákavější součástí NBA 2K9 (stejně jako minule) je herní mód Association. Ten se tentokrát představuje ve své druhé verzi. Pokud jste hráli NBA 2K8, víte, že se jedná o nejkomplexnější a plně licencovaný mód. Podobně jako Dynasty v NBA Live 09, vám tento mód nabízí nejen možnost hrát za vámi vybraný tým, ale zároveň se starat o vše s ním spojené. Můžete si vybírat trenéry, jejich asistenty, kouče, starat se o rozpočet, platy hráčů, tradovat a nakupovat hráče, pečovat o kvalitní skauting, vybírat tréninkové kempy a mnohem víc. Je toho tolik, že člověk ani nemá čas se pustit do samotného hraní.

Stejně jako je NBA 2K9 kvalitním basketbalem, tak je i kvalitním simulátorem manažera

S trochou nadsázky mohu říct, že stejně jako je NBA 2K9 kvalitním basketbalem, tak je i kvalitním simulátorem manažera. Pokud ovšem nemáte o tento způsob hraní a starání se o tým zájem, pak můžete většinu záležitostí zanechat na počítači. V druhém případě je možné zahrát si „pouze“ klasickou sezónu. Fajnšmekři však Association 2.0 nepohrdnou.

Kromě tohoto gigantického módu a klasické sezóny si můžete ještě zahrát play off, rookie challenge, zatrénovat si nebo simulovat zápasové situace. Obzvláště poslední varianta je více než vhodná. Není problém nasimulovat kritické situace několik vteřin před koncem, určit počet faulů, zbývající čas do střely či kolik má kdo timeoutů. Vaši hráči i soupeř totiž jednají v každé situaci jinak.

Ambiciózní prvky

Nejspíš jste z předešlých sezón zvyklí na hráčské atributy. Zde nastala také změna. Hráči již v základní nabídce nejsou hodnoceni procentuelně, ale písmennou stupnicí. Můžete mít tak dva hráče s hodnocením útoku A, ale nikdy nebudete přesně vědět, kdo z těch dvou je jasně lepší. To je určitě posun více k hratelnosti a přispívá to k realističtějšímu pohledu na celý hodnotící systém. Přesto se od procentuelního hodnocení hráčů úplně neodstoupilo a v dalších podmenu číselně hodnocené atributy najdete.

Když už jsme u atributů, podíváme se na jeden zcela nový - ambice. Každý hráč je jiný a ve své kariéře má také odlišný cíl. Někdo bere basket jako práci, jiný jako zábavu a pro dalšího je to poselství. Ambice jsou rozděleny do tří základních skupin: hraju pro vítězství, pro peníze a pro tým. Proto, když se v týmu objeví rookie, nemůžete od něj očekávat, že bude od začátku týmový hráč. Spíš se zaměří na individuální přístup ke hře a v očích mu místo hráčské jiskry „uvidíte rotovat dolary“. Naproti tomu starší mazák, třeba Steve Nash, bude bojovat ve stylu jeden za všechny, všichni za jednoho.

S ambicemi úzce souvisí také tradování hráčů. Zatímco v NBA 2K8 bylo až podezřele jednoduché získat ty nejlepší hráče a vytvořit dream team, letos je tomu šmitec. Již nemáte přednost v zadávání nabídek, ale hráč jich obdrží hned několik. A teprve na základě svých ambicí se rozhodne.

Nově jsou také zavedena tzv. "Bird rights", což jsou extrémně složitá pravidla, která omezují výši platů hráčům u všech týmů v NBA. K jejich vysvětlení bych potřeboval několik stran navíc. Důležité je, že jsou implementována do hry, což opět přispívá k její realističnosti. Fanoušky také potěší nová možnost třístranného tradování hráčů. Association tedy nabízí nejkomplexnější zážitek z NBA, což ocení především hardcore hráči.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, iPhone
Žánr: Sportovní | simulace basketbalu
Výrobce: Visual Concepts | Webové stránky hry