Recenze: Pat a Mat: Dovolená - a je to

Epizodické hry jsou oblíbené. Tituly podle seriálů jsou oblíbené. A jak to bude s epizodickou hrou podle kutilského seriálu?

Pat a Mat jsou klasičtí kutilové, ať už díky večerníčkům, nebo nyní častěji různým DVD se seriálem. A nyní se objevují i ve hře, nebo rovnou celém herním seriálu. Co půl roku můžete očekávat kratší epizodu jejich dobrodružství, přičemž první z nich se skrývá pod názvem dovolená. Čtveřice miniher má přitom nejen pobavit, ale také sloužit k zápolení s kamarády.

Zastánci titulů bez složitých ochran začnou řvát už při prvním vložení disku do mechaniky, případně pak po stažení hry z virtuálního obchodu. Sice proti Starforce nic nemám, ale ve chvíli, kdy zapomenu vložit disk do mechaniky a jediné hlášení při pokusu o spuštění je "Pat a Mat - chyba", tak je něco špatně.

Základ tvoří čtveřice malých hříček, doplněná ještě editorem úrovní pro jednu z nich

Ano, může to být i moje chyba, že jsem nenainstaloval tunu dalšího balastu umožňujícího spouštění hry bez disku v mechanice, to však neznamená, že další možnost bude bez jakékoliv dokumentace.

Cesta za zlatem

Jakmile se prokoušete do hry, jste bez dlouhých úvodů vrženi k tvorbě vašeho profilu. Neočekávejte nějaké RPG prvky, prostě si vyberete jeden z několika obličejů, podkladovou barvu, jméno, a je hotovo, aspoň vás ale nic nezdržuje od hraní samotného. Už jsem se zmínil, že základ tvoří čtveřice malých hříček, doplněná ještě editorem úrovní pro jednu z nich. To vše spojuje jednoduché menu, kde najdete základní nastavení, tabulku úspěchů a hlavně dvojici kutilů očumující váš kurzor.

Sledování kurzoru zřejmě není dostatečná zábava a tak se Pat s Matem rozhodli vyrazit na dovolenou. Toto dobrodružství popisuje kratičká adventura Oprava auta, kdy po úvodu jak ze seriálu můžete s elegancí opravářům vlastní vyřešit problém píchnuté gumy. Obvyklý systém použij všechno na všechno dostává v tomto případně nového rozměru, protože zatímco dříve jste na nelogická řešení mohli nadávat, zde jsou z podstaty hry správná. Snad nebudu ukamenován, když prozradím, že hned zpočátku s pomocí motorové pily uděláte z blízkého plotu hromádku dříví a v podobném duchu se řítí vaše úvahy i nadále.

TIP: použitelné věci svítí a až tak moc jich není. Nepřehlédněte jako já bednu s nářadím pod motorovou pilou.

A protože jsou Pat s Matem dva, je občas potřeba, aby při řešení problémů spolupracovali. Autoři jim dovolili nosit v rukách vždy pouze jeden předmět a někdy navíc je potřeba obou na stejnou práci. Vrcholná kombinace pak spočívá v zapojení Pata s jedním předmětem a Mata s druhým, obojí použito na věc třetí, aby pomohli objektu čtvrtému. I přes jednoduchost problémů se nejspíš budete bavit stejně, jako byste si pustili jeden z dílů seriálu, ovšem i stejnou dobu. Odměnou za dokončení adventury je vám pak zlatý pohár v této oblasti.

Neskládejte sami

Namlsán z jednoduchého postupu jsem se vrhl na skládání puzzle, kdy mne však ještě před startem málem porazilo časové rozpětí pro různé medaile. Představa, že čtyřicítku dílků seskládám ani ne za minutu mi přišla nereálná a za chvilku oprávněně. Následovala série bronzových medailí, kde je už časový limit dostatečně benevolentní.

Postupem času však začalo přituhovat, když se objevila skládačka rozřezaná jak na větší Tetris, kdy jednotlivé dílky bylo možno otáčet a hlavně na nich nebylo vůbec nic vidět. Nemluvě snad ani o tom, že pokud jste některého ze tří černochů v tunelu, což nejspíš bylo na daném obrázku, umístili špatně několikrát za sebou, časový limit mizel v místech temných a okultních (nejspíš právě v daném tunelu).

Naštěstí nemusíte projet ani všechny puzzle na to, aby se vám otevřely další zábavné módy hry s nimi, ať už se jedná o souboj více hráčů na jednom počítači, nebo volnou hru. Nečekejte však zázraky, ve více hráčích se dostáváte ke stejným výzvám s tím, že rychlejší z hráčů dostane více bodů v malém turnaji, zatímco volná hra vám umožní nastavit pravidla pro skládání podle sebe.

Klikfest jak v Diablu

Vaši paměť pak má procvičit módní přehlídka, často však spíš otestuje pevnost vašich nervů. Kutilové se totiž na dovolené fotí a vašim úkolem je nejen si zapamatovat jejich výstroj, ale pak ji také v nemožném čase na ně namašlit. Když se objevil požadavek na čtyři vteřiny pro zisk zlata, říkal jsem si, že to autoři mají asi nějak spočítané. A ono ne. V druhé fázi totiže máte k dispozici pouze lištu s různými pozicemi, na nichž můžete měnit výbavy vašeho modela, kliknutím vždy o jeden předmět. Žádná nabídka, žádné ukončování.

TIP: Autoři sice přidávají bonus za opravení vybrané části výbavy v daném čase, zbytečně se ale nestresujte. Nestojí to za snahu a jenom uděláte spoustu chyb jinde.

Proč jsem se zmínil o ukončování? Nějakým zázrakem se vám podařilo naklikat u vašeho hrdiny na hlavu lyžařskou čepici, ověsit jej hodinkama a do ruky vecpat hrábě v rekordním čase, ale stejně musíte asi vteřinku počkat, než hra usoudí, že jste klikání ukončili. Místo nemožných čtyř sekund tak máte k dispozici vlastně jen tři, což už odsouvá možnost zisku cenného kovu spíše do říše snů.

Dám dělovou ránu

Čtvrtá hříčka, nazvaná prostě Minigolf, pak přinese balzám na duši. Zpočátku možná až moc ve chvíli, kdy zjistíte, že se nehraje na počet úderů, ale vzdálenost míčkem ujetou, takže pěkně budete po kouscích tlačit golfák tou nejkratší trasou. To se naštěstí už o pár úrovní dále změní, přibude míčkový limit a celá hromada vtipných zlepšováků, samozřejmě rozmístěných natolik neprakticky, aby se nevyplatilo je ani brát.

V průběhu jamky tak můžete třeba sbírat možnost dalšího úderu (což znamená, že si dva údery zajedete jen proto, abyste dostali jeden k dobru), přesnějšího míření, nebo asi jediné použitelné zlepšení v podobě magnetu v jamce přitahujícího blízko se vyskytnuvší míček.

Do cesty se vám dostane široká škála překážek známých z klasického minigolfu

Rozhodně také nepočítejte s golfem na úrovni her s Tigerem Woodsem, prostě jen natáhnete ukazatel od míčku do protisměru a pustíte myšítko, což se často ukáže jako fatální na různých přeskocích.

Do cesty se vám dostane široká škála překážek známých z klasického minigolfu, od branek přes trojhrany, lopingy a šneky, až třeba po skokánky. Ty se bohužel vyskytují až přehnaně často a přitom nemáte nejmenší odhad toho, jak je přeskočit. Zelená stupnice při odpalu znamená jasně malou sílu, pak zbývá už jen pár stupňů v odstínech červené, kdy několik posledních zase značí odpal úplně mimo hřiště. Pokud vás vzrušuje představa zkoušení správné síly na posledním skokánku po dlouhé překážce, běžte si raději koupit třeba jezdecký bičík, přinese vám utrpení i opakovaně.

Lov masařek

Nechápejte mne špatně, Pat a Mat vás dokáží pobavit, ale pokud nejlepší vtipy naleznete v manuálu, bude nejspíš něco shnilého ve státě dánském. Skoro mi přijde, jako by autoři až záměrně některými rozhodnutími stavěli zábavě do cesty překážky, ať už se jedná o nemožnost opakovat úroveň jinak, než vyskočením do menu, vyskakování tamtéž po každém neúspěchu, zbytečné proklikávání se ke každému kousku hry. Podobně spíše demotivačně působí nezískatelné medaile v puzzle a módní přehlídce.

TIP: Pokud si hru pořídíte, vyzkoušejte nezapomeňte si přečíst manuál. Obsahuje snad více vtípků, než hra samotná.

Jako hlavní kámen úrazu bych viděl ale trvanlivost hry. Za dvě hodinky máte všechny výzvy splněné, sice bez zlatých medailí, ale nejspíš je ani nebudete chtít získávat. A to za necelé tři stovky není ideální poměr. Samozřejmě, najdou se hráči, kteří budou s ostatními soupeřit na stránkách hry v získaných bodech, já však raději počkám na další epizodu, která se snad poučí z chyb té první. Mnoho slušných nápadů je zbytečně zabito jejich zpracováním a to je škoda.

Žánr: Adventury | minihry podle seriálu
Výrobce: Centauri Production | Webové stránky hry
  • Vtipný manuál