Recenze: Půl kila mletýho – vtipně krvavý nářez

Máma má Emu. Ema mele maso. Maso mají zombíci. Zombíky mele Majer.

Hry jsou různé: někdy hloupé, někdy pitomé, ve velké většině dobré, v několika málo případech výborné a občas, světe div se, i originální. Do té poslední skupiny pak překvapivě patří i Půl kila mletýho, které se sice nesnaží ohromit neotřelými hratelnostními prvky, ale má něco, co spoustě dnešních her chybí – smysl pro humor. Nejedná se tak, jak by se podle názvu mohlo zdát, o brutálně stylovou jízdu ve stylu MadWorld, ale pouze o českou variaci na GTA, jež v srdci zůstává příběhovou akcí střihlou závoděním.

Ale pomalu a postupně, hra začíná ve chvíli, kdy se Johnny Majer, známý ze Žhavého léta 3 a ½, objevuje na statku, kam se dostává po dlouhém putování z nebezpečné pouště. Na farmě najde jen ozbrojenou a řádně nebezpečnou farmářku, která ho rychle uvede do situace – kolem se to jen hemží zombíky a je třeba se jich zbavit. Nejlépe pak konfrontační cestou baseballové pálky nebo některé ze střelných zbraní, které hlavní hrdina postupem času získá.

Designéři se evidentně snažili, aby žádná z pěti zbraní nevyšla nazmar a proto poměrně často využijete služeb baseballové pálky i ve chvíli, kdy budete v ruce třímat kolt či dokonce klasickou brokovnici a to zkrátka proto, že je škoda plýtvat náboji na jednoho zombíka.

Kolem se to jen hemží zombíky a je třeba se jich zbavit

A zpočátku i proto, že systém míření ve hře je, mírně řečeno, nezvyklý. Když jsem poprvé vystřílel asi deset nábojů z revolveru proto, aby padnul jeden jediný zombík, drobet jsem znejistěl, jestli není něco špatně.

Trhal hlavičky dynamitem

pulkilamletyho_art1.pngA ono, bohužel, je – u míření se totiž nemůžete příliš spolehnout na zaměřovací kříž, ale spíše na to, kolik hnusných, zelených a jemně ohnilých mrtvol před sebou Majer má a jak jsou daleko. Řečeno lidskou řečí, konkrétně u revolveru a brokovnice je zaměřovací kříž pouze jakýmsi orientačním prvkem, než aby ukazoval, kam přesně poletí smrtonosná dávka olova. Při střelbě do zelených řad to tak chce trochu více cviku, než je obvyklé, ale naštěstí si jde na tento poněkud nešťastný prvek vcelku rychle zvyknout.

Akce totiž během několika málo minut zintenzivní a odlétavající zombíci zkrátka a dobře pobaví každého bez rozdílu přesvědčení. Postupem času se sice radost ze střílení zástupu nemrtvých opět lehce vytrácí, ale nové druhy zombií i zbraní vlévají chuť do žil v těch pravých chvílích, za což dávám designérům jednoznačné plus.

Odlétavající zombíci pobaví každého bez rozdílu přesvědčení

Mínus si naopak zaslouží za poněkud repetetivní styl úkolů – je mi jasné, že na mlácení zombíků nepotřebuju zrovna moc důvodů, ale hlavní hrdina většinou prostě pro něco jde, nebo jde něco vymlátit.

Což, ruku na srdce, není příliš originální a po nějaké době to dokonce i začíná lehce pít krev – přitom stačí relativně málo – vymyslet misi, kde jde o eskortu některého z ostatních přeživších, obranu domu před nájezdem zombíků či prosté zastřelení některého z hlavních zombíků, mně osobně zabralo pár minut. Ano, jsem si dobře vědom toho, že nápad a realizace je něco jiného, ale zrovna Půl kila mletýho by podobných nápadů v mission-designu potřebovalo sneslo klidně celé kilo.

Malotraktorem po poli

Stereotyp proto naštěstí nabourávají jezdecké seance, kdy s Majerem čile brázdíte vyprahlé pouště plné kaktusů a zombíků. Což zní na jednu stranu lákavě, na tu druhou už je to ale k uzoufání monotónní – nic kromě občasného přejíždění zombíků a časového limitu vás totiž na cestách nepřekvapí, čímž mizí chuť objevovat zapadlé kouty mapy. Což je pro hru, která se jinak snaží působit jako šílenější GTA se zombíky, celkem velký problém.

TIP: Nákup lékarniček a střeliva v automatech sice zpočátku vypadá zbytečně, ale postupně se stává nutností - navíc není moc na co šetřit, kromě asi 200 dolarů, které budete potřebovat na konci hry.

Aspoň jízdní model je ale poměrně zdařilý a i přes svou arkádovost poskytuje poměrně slušné vyžití pro všechny závodníky. Je pravda, že nějaké závodnické výzvy si užijete ve hře pouze dvakrát a jednou to bude pouze časovka, ale i tak se jedná o světlé okamžiky, které jasně ukazují, co tvůrci s náplní misí umí vytvořit a jaká vzpruha pro hratelnost to téměř okamžitě je. Jen kdyby tak své kouzelné schopnosti využili častěji a servírovali skutečně zdařilou míchaninu závodů a akce.

Žánr: Akce | ztřeštěná akce
Výrobce: Centauri Production | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. červen 2010