PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Riddick: Assault On Dark Athena – Boj nablízko? Check.

Po vyčerpávajícím útěku z Butcher Bay čeká na Riddicka procházka vesmírnou zahradou. Tma je ochočená, ale pašerácká loď zatím ne. Nejlepší FPS poslední doby? Check.
Kapitoly článku

Pět let, tak dlouho jste čekali jakožto uprchlíci z Butcher Bay na další kousek skládačky, který vás posune na časové ose zase o kousek blíž k filmové sérii. Dvacet, tak tolik hodin jsem prolehával důlek do postele při hraní anglické Dark Atheny na Xboxu. Čtyřicet dní, tak rychle přeložil CD Projekt celou herní adaptaci do vaší rodné řeči; plus mínus pár dní a dostáváte se ke dnešnímu datu, kdy spolu se sluncem na obloze vychází recenze této pecky.

 

VIDEO: 1523 'Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena - představení Revas'

Ze stínů přichází

Původní Riddick by se dal krásně napasovat do pojmu překvapení, v záplavě často podprůměrných titulů doprovázejících film se tento počin celosvětově vyšvihnul do devadesátkových hodnocení a leckdo by si pomyslel, že film s podtitulem Kronika temna vzniknul jen jako marketingový doprovod pro hru.

O pádný argument, proč nehledat mezi pojmy počet zbraní a zábavnost přímou úměru, se postaraly čepele jménem utaky

Jeho největší smůlou bylo to, že na pultech obchodů se hřál hned vedle ani ne o měsíc staršího Half-Life 2, který z regálů svítil přeci jen o něco málo zářivěji. Ale ani tak nezapadl a patří mnohým hráčům do sbírky srdcových záležitostí.

riddickaoda03.jpg riddickaoda04.jpg

Původní Starbreeze Studios už nějakou dobu připravují plnotučný druhý díl a teď vám v mezičase přináší na trio největších platforem trojfázový předkrm. Jistě se vám doneslo, že se jedná o vyladěný první díl, prodloužení jménem Assault on Dark Athena a doposud chybějící multiplayer. Pokud vás na vlastní oči zajímá, jak moc se liší první Riddick od svého novějšího dvojčete a všechny tituly starší pěti let z počítače nekompromisně mažete, nakoukněte do poslední kapitoly, kde jsem vytípal pro porovnání začátek hry z obou alternativ.

riddickaoda05.jpg riddickaoda06.jpg

Tak jsem se těšil, až toho parchanta dostanu. Celej den na něj čekám zavřenej v té jeho díře, nehybně hned vedle senzoru pohybu, co má u dveří, a ve tmě hypnotizuju prosvítající světlo nad prahem. Ozývaly se kdejaký zvuky, ale mě zajímalo jenom jedno, jenom on. Nemohl jsem se dočkat, až uvidím ten jeho vystrašenej pohled, ty jeho slizký oči, když mu dojde, proti komu stojí a vzpomene si, co mi tehdy na naší planetě proved. Ale nedá se počítat se vším, že jo, třeba jako že pošle napřed svýho bratra a pak dojde s malou od pasu nahoru vyzbrojenou armádou. Se to pak těžce brání v té miniaturní předsíni, kór když v jedné ruce máte štos papírů a v druhé lžíci. Ta jeho loď není smradlavá o nic míň, ale tam, kam letím, se aspoň budu moct pohnout. Vlastně se na tu Butcher Bay docela těším.

Wanna live? Get a shiv

Hra se vás za začátku zeptá, zdali si přejete navázat na jedničkové události, nebo osvěžit paměť a prožít je v omlazené podobě. Já jsem velkou část Escape from Butcher Bay přešel ještě jednou a krom nové grafiky jsem postřehl jedno zkrácení slabší pasáže, přerozmístění několika objektů a jednu změnu v level designu. Ba že, žádný dlouhý výčet změn se nekoná, ale mně bohatě stačilo, když na mě dýchla ta správná atmosféra řeznického vězení.

riddickaoda07.jpg riddickaoda08.jpg

Nemožný utýct. Jasně, kam taky utíkat na pusté planetě zaminované dvěma bombama na metr a nocí, která tu trvá na moje poměry o fous dýl, a je o fous chladnější na moje tílko. Na zdech nám zakazujou mluvit, možná to mohli nechat říkat ty blbý výhonky na zdi, co furt jenom hučí o narušení bezpečnosti. Jim ještě předvedu, jak je odtud nemožný utýct.

Vin Diesel

Pokud vám v paměti utkvělo jméno Mark Vincent, dost možná to bylo z boxik1.jpgRiddickovy občanky, Vin Diesel totiž není hercovo rodné jméno, je to přezdívka, kterou získal během práce jako vyhazovač v newyorském klubu Tunnel. K herectví měl nakročeno od mládí, kdy se v sedmi letech poprvé objevil na jevišti. Jak se tam dostal? Pokud jste viděli film Step Up, jistě se vám rozsvítí – mladý Diesel se s pomocí bratra a kamadáda vloupal do newyorského divadla s ničitelskými úmysly a když je náhodou chytil režisér scény, Crystal Field, namísto volání na 911 nabídl Markovi roli v nové hře. Během let zůstal herecky činný až do roku 1994, kdy natočil krátký film Milti-Facial. Ten se o rok později promítal na festivalu v Cannes a Stevenu Spielbergovi se zalíbil natolik, že Vinovi připsal roli v Saving Private Ryan, dál už to znáte...

Od EFBB k Dark Atheně je to jako z Prahy do Teplic; daleko to není, ale divit se nestačíte. Hry dělí jen jedna cutscéna, takže po osedlání vesmírného korábu se chvíli kocháte, malá mezihra, a už se vezete. Prostředí se neskutečně proměnilo, okolí se trubkami, ventily a dalšími objekty jen hemží a nechá celkově prázdnější feeling z vězeňských koridorů odpočívat za sebou. Zvykal jsem si snadno.

riddickaoda09.jpg riddickaoda10.jpg

Jeden by se rád vyspal po takovým výkonu, ještěže jsem si vypůjčil loď a letím někam, kde bude tma a ticho, kde nebudu moset lozit všema dírama a hledat krabičky od cigaret, ani se přetahovat o baseballku s dredáčem. Ale ne, fanoušci si mě najdou všude. Samozřejmě. Ale proč mají tak velkou loď...

Račte vstoupit

V krátké době je to druhá hra s holohlavým představitelem Vinem Dieselem v hlavní roli. Po vcelku úspěšném The Wheelmanovi, který hodlá posléze vzít útokem taky kinosály, se Vin fyzicky podílel na vývoji i zde. Jako herec, jako dabér a říká se, že multiplayer si musel sám vyprosit. Mluvíc o dabingu, musím vyzdvihnout do výšin jeho kvalitu a dobrý výběr představitelů.

Savy jsou zpravidla rozmístěné těsně před herní scripty, takže je jen na vás, jestli po načtení uděláte rozhodující krok, nebo ne

Při hraní mě neustále mrazilo z temperamentní Michelle Forbes (adm. Cain z Battlestar Galacticy) a poznal jsem i Wade Williamse (ctp. Bellick z Prison Breaku). Objevují se tu i další jména jako Lance Henriksen a William Morgan Sheppard.

riddickaoda11.jpg riddickaoda12.jpg

Prvních pár minut na nové lodi se tváří jako nová hra, v jádru je to ale pořád Riddick a dokazuje to osobitou hratelností. Skvěle je tu vyřešena skutečnost, že tu a tam si sice zastřílíte, ale zbraň nést nemůžete – místní driodi ji mají napevno připojenou k ruce, takže zatímto zpoza překvapeného/usmrceného droida střílíte okolo, on sám vám poslouží jako štít a snaha o chůzi s tímto otravou je limitovaná rychlostí. To vás pomalu předhání i plísně na zdech.

TIP: Místo baterky radši používejte Riddickovo vidění, zdraví se při něm doplňuje normálně, ale nesmíte být skrčení

O pádný argument, proč nehledat mezi pojmy počet zbraní a zábavnost přímou úměru, se postaraly čepele jménem utaky. Tyto dva kousky kovu jsou přibližně dvakrát silnější než zbytek zbraní s otřím, které ve hře potkáte, a porcují nepřítele na drobno takovými komby, že se jich do konce hry nenabažíte.

artwork.jpg

Tolik robotických fanoušků mě chtělo poctít. Malí plechoví lichotníci mě vítají na své palubě tím jejich drátovým pařátem. Hned vzápětí mi míří takovou tečkou na čelo. Ale když už je jich tolik, že se jim nestíhám čepelí podepisovat na krk a z každé strany na mě kouká jeden, mám do klidné nálady daleko. Frontu hoši, utvořte frontu!

riddickaoda13.jpg riddickaoda14.jpg

Zbraní můžete najednou pobrat, kolik chcete, a v ovládání ani není klávesa pro jejich zahození, takže žádné ztráty na výbavě (až na výjimky) nehrozí. Mezi jinými najdete v inventáři určitě škálu rychlopalných, pistoli s její paralizační příbuznou, brokovnici a ke konci specialitku jménem SCAR. Ale ani holé ruce nejsou k zahození. Je na ně optimalizovaný bojový systém a funguje velmi snadno – levým myšítkem útočíte, pravým se kryjete a daleko víc než na rychlém naklikání stojí na načasování, takže pokud správně vystihnete moment útoku protivníka, dočkáte se efektního zakončení.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | stealth FPS s bojem nablízko
Výrobce: Atari | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. dubna 2009
  • Kompletní Riddick servis
  • Dabing
  • Design prostředí krásně maskuje linearitu
  • Variabilita hraní
  • Obtížnost
  • Dialogy se opakují
  • Málo rozhodování
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,