Recenze: SKATE 2 - prkno, které znamená svět

Po necelých dvou letech se vrací přemožitel legendárního Tonyho Hawka. Zopakuje úspěch i podruhé?

I přesto, že se společnosti Electronic Arts podařilo uchvátit skalp Tonyho Hawka hned napoprvé, vývoj pokračování skateboardového simulátoru nemínila v žádném případě podcenit. Především díky tomu před pár týdny vpadnul SKATE 2 na trh pln síly a odhodlání. A i když zůstala úspěšná fošna bez výraznějších změn, pár novinek na ní lze přeci jen pozorovat. O tom, že rozhodně stojí za to, netřeba ani na vteřinu pochybovat.

Udělat ze hry jako je SKATE sérii, a pokud možno úspěšnou, je úkol vpravdě obtížný. Po několika ročnících se zkrátka musí dostavit nepříjemný pocit "vždyť je to furt dokola to samý". A na této skutečnosti nic nezmění ani úchvatný engine, či kvalitně odvedená řemeslná práce. V podstatě tedy existují pouze dvě možnosti, jak udržet značku nad vodou a přilákat dostatečný počet hráčů, aby se zaplatil alespoň vývoj. První cestou se vydal dnes již skomírající Tony Hawk, jehož tvůrci vsadili na arkádové pojetí hry, kterou napěchovali ztřeštěnostmi všeho druhu, dalece překračujícími hranice "reálného" zpracování.

Tip: Pokud jste systém ovládání od minula zapomněli, neváhejte navštívit přítomný tutorial, který vám rád zopakuje všechny základy.

Prodejní strategie tak stavěla pouze na předpokladu, že se po celém světě najde dostatek praštěných (v dobrém slova smyslu) fanoušků, kteří se nechají nalákat buď na adrenalinový obsah hry, nebo na zástup známých pro-skaterů, jež hře propůjčili společně se jménem i vzezření. Jakkoliv zábavně to může znít, případně skutečně být, dříve, nebo později se tento model omrzí a obsahová přeplněnost takové hry začne být spíš na škodu. To si, bohužel, studio Neversoft uvědomilo až příliš pozdě a strmému pádu kdysi populární série tak už nemohlo nic zabránit.

Na čtyřech kolech za štěstím

Poučeni z nepřítelových chyb, vývojáři z EA Black Box se na to rozhodli jít druhou možnou cestou. Hned napoprvé tak vytvořili vynikající titul, honosící se nejen vyčerpávající herní náplní a precizním audiovizuálním zpracováním, ale především do jisté míry "revolučním" ovládáním. Když se vám totiž tohle všechno podaří úspěšně spojit, jste víceméně za vodou. Další díly pak stavíte na stejném základu a pocit "vždyť je to furt to samý" je tu paradoxně výhodou. Klíčem k zopakování předchozích zdarů je totiž míra inovace jakou do hry vetkáte. Pokud následovníky napěchujete novinkami k prasknutí, po dvou, třech pokračováních vám dojde náboj a uvíznete na mrtvém bodě. Pokud ovšem s vylepšeními budete přespříliš šetřit, hráči dospějí k názoru, že se jim snažíte prodat tutéž hru dvakrát, a zase skončíte v červených číslech. Jako u každého běhu na dlouhou trať je tím pravým uměním správné rozvržení sil. A tvůrci SKATE 2 v této disciplíně alespoň zatím berou zlato.

Připravte se, že znovu zavítáte do Mekky virtuálních skateboardařů - San Vanelony. Bohužel tak ale činíte až po několika letech, které jste strávili v kriminále, a během nichž se vaše milované město nemálo změnilo. Nová San Vanelona (skutečný název města) totiž vyzvala na férovku několik živelných katastrof, které jí krapet upravily vizáž.

Jedinou překážkou na vaší spanilé jízdě bude zdlouhavé načítání

Ochranářská křídla tak nad metropolí roztáhla "zlá" nadnárodní korporace, jež sice do infrastruktury napumpovala nemalý obnos, výměnou za to se ovšem stala nekorunovaným králem tohoto místa, kterému dělá starost pouze jediné. Skateboarding. Ten se tudíž dostal na černou listinu, což v praxi znamená, že je ježdění v centru nebezpečnou zábavou, již se vám budou snažit překazit všudypřítomní hlídači.

Místa, kde se můžete beztrestně vyjádřit, je naštěstí i tak dost, a kdybyste přeci jen zatoužili po flipu přes fontánu v hale nákupního střediska, vždy se najdou kamarádi, kteří vám pomohou s ochrankou (přítomnost Big Blacka z úspěšného televizního seriálu je opět příjemným zpestřením). Ona, vaše kariéra, bude vůbec záviset na kamarádech a adekvátních známostech. Abyste se totiž dostali na některé prestižní akce, bude zapotřebí znát ty správné lidi. A abyste je znali, musíte dbát o svou prestiž, kterou si vyhypujete jen a pouze častým ježděním. Jednoduchý, leč solidní řetězec, jenž funguje naprosto precizně.

Tip: Nebojte se některé skoky opakovat, z vlastní zkušenosti vím, že se na podruhé (nebo napotřetí) vyvedou líp, což je následně náležitě ohodnoceno.

Případných počátečních neúspěchů se v žádném případě neobávejte. Mini-mapa je plná nejrůznějších soutěží, focení a tak dále, takže se vždy najde nějaké místečko, kde můžete pilovat svoje schopnosti. Během pár "kliknutí" se tak můžete podívat na opačné strany města, sjet co se dá, a rozšiřovat kruh uznání kolem vaší osoby. Jedinou překážkou na vaší spanilé jízdě bude tak maximálně zdlouhavé načítání, na které v průběhu hraní bohužel narazíte doslova na každém kroku.

Postav si co chceš

Nutné zlo za rozsáhlé prostředí, v němž se můžete pohybovat. To se navíc od minula citelně zvětšilo díky implementaci chůze po svých. Narazíte-li na pěkné dlouhé schodiště s vyzývavě umístěným zábradlím, není nic jednoduššího než sbalit prkno pod paži a vyběhnout nahoru. Nic ovšem není tak růžové, jak se může na první pohled zdát, díky čemuž za tuto výhodu zaplatíte snad až příliš vysokou daň. "Mód chůze" totiž doprovází naprosto otřesné ovládání a ještě horší kamera.

Všichni budou hýbat s lavičkami, raily, či rampami

Člověk by nevěřil, jak je v dnešní době očividně těžké, zpracovat pohyb pimprláka z pohledu třetí osoby. Na druhou stranu, tento nedostatek je bohatě vynahrazen možností hýbat téměř s čímkoliv na obrazovce, a vytvářet tak zbrusu nové překážky (které můžete dokonce uploadnout na internet společně se svým osobním rekordem).

Tato funkce je ostatně hlavním tahákem, který byl představen coby velká pecka již v době ohlášení SKATE 2. Za sebe tak můžu potvrdit, že se sázka na tohoto koně stoprocentně vyplatila, neboť dává hře punc "nekonečnosti". Vždy totiž bude co upravit, co přeskládat, a společně s tím bude možné zkoušet stále nové a lepší triky. Autoři přitom pamatovali i na líné hráče, kteří by chtěli tuto vychytávku nestoudně opomíjet. Součástí nejednoho úkolu se tudíž stala povinnost upravit si terén před provedením samotného skoku. Všichni tak budou, chtě nechtě, muset hýbat s lavičkami, raily, či rampami. Samozřejmě, pouze za předpokladu, že se budou chtít posunout ve hře dál.

Ať se na to dívám z kterékoliv strany, SKATE 2 je zkrátka vynikajícím nástupcem svého rok a půl starého bratříčka. Programátorům se kupodivu podařilo naplnit většinu slibů a člověka tak i zamrzí, že se v EA rozhodli zavřít tohle studio a zaměstnance přesunout, potažmo rozptýlit. Dost už ale fňukání, v regálech leží parádní pokračování kvalitního skateboardového simulátoru, a já nevidím, že byste na cestě pro něj!

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Simulátory, Sportovní
Výrobce: EA Black Box | Webové stránky hry