Recenze: S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat – záření pro všechny a zadarmo

Šedivá Pripjať spolu s překvapivě barevnými bažinami otevírá svou náruč spředenou ze stínů, olova a nebezpečných nestvůr.

Plížím se podivně tichou bažinou, nervózně přejíždím po kovovém těle Kalašnikova a znovu se sám sebe ptám, jestli bych si neměl rozsvítit aspoň baterku. Nedaleké zavytí zmutovaného psa mě však přesvědčí, že by to mohl být poslední z mých blbých nápadů. Opatrně našlapuju a připravuju se na setkání se smečkou zdivočelých a poloslepých bestií. Zavytí se tentokrát ozve dál a zní jinak. Že by to byl jenom vítr? Ulehčeně si z tváře otřu kapičky potu a křečovitý stisk samopalu povolí. Už jsem skoro v bezpečí, Skadavosk je blízko.

Každá výprava do Zóny představuje riziko a i vy, sedící v bezpečí za zářící obrazovkou monitoru, budete zažívat pocity štěstí pokaždé, když se vrátíte z nebezpečného výletu. A v tu chvíli vám bude celkem jedno, zda jste se jen tak poflakovali kolem a přeprali bandu toulavých psů, nebo vytáhli z anomálie artefakt za pár tisíc rublů.

Hlavně, že jste v bezpečí, s kamarády a za pořádně tlustými kovovými dveřmi. I tak ale po místní nálevně tančí stíny, v nichž se dle vašich fantazií zjevují zmutované kreatury a po zuby ozbrojení bandité. Rozjitřené smysly pak uklidní jedině flegmatický barman, jenž za nasbíranou kořist vysází bankovky, které se vzápětí promění ve vodku, jedinou věc na uklidnění nervů.

Všude se rozlézá rez, po okolí se potulují skupinky mutantů a člověk neví, kdy šlápne do některé z anomálií

Věřte mi, že občas budete mít chuť dát si toho panáka i při hraní. Zóna totiž dýchá strašidelnou atmosférou – všude se rozlézá rez, po okolí se potulují skupinky mutantů, kteří větří lidské maso a člověk nikdy neví, kdy šlápne do některé z anomálií, jež dokáže jeho mrzký život ukončit v průběhu několika málo sekund. Ale to ještě není všechno, mimo zajímavé designové stránky všech lokací se autorům povedlo něco, co se zdálo být téměř nemožným.

Žijte a pijte

Napotřetí totiž dokázali zaplnit Zónu postavami, jež skutečně žijí svůj vlastní život. Ať už jsou to mutanti, kteří loví potravu, skupinka banditů, která chce připravit dobrodruhy o pracně získané artefakty, či unavená trojice stalkerů sedících u ohníčku, pokaždé se vám naskytne neopakovatelný a hlavně ničím nenaskriptovaný pohled. Což si zaslouží nejhlubší poklonu spolu s obrovskou pochvalou – nikdy bych netušil, co tento detail dokáže udělat s celkovým herním prožitkem.

Obrovským potlesk by rovněž měly být odměněny úkoly, jež se konečně vymanily z náhodné šablonky „Zabij, přines, ubraň“ a místo toho nabízejí pevně nalinkované mise se zajímavým dějem a ještě zajímavějšími postavami.

TIP: Lepší detektor znamená více odhalených artefaktů.

Byl jsem neuvěřitelně nadšený, když jsem šel spolu s lovcem do hnízda nebezpečných upírů, kde jsem nakonec zjistil, že přímá konfrontace by byla šílenstvím a místo toho jsem v navazující misi hledal kanystr s plynem, abych milým krvesajům trošku přiotrávil odpolední siestu.

Pokud se ale budete chtít vydat po stopách sandboxové hratelnosti, máte rovněž možnost, i když oproti původní hře značně osekanou. Jak už jsem totiž psal, náhodné úkoly tady nenajdete, a tak místo střílení neustále se respawnujících smeček mutantů můžete „jen“ hledat artefakty a objevovat krásy radioaktivní zóny.

Abych milým krvesajům trošku přiotrávil odpolední siestu

Těch je mimochodem plno – doteď si pamatuji, jak jsem omylem spadnul do jeskyně, kde jsem čirou náhodou našel nebezpečného mutanta spolu s mrtvým stalkerem.

Dávejte pozor na každý krok

Vzhledem ke všem zlepšením ale naneštěstí působí jeden z prvků jako pěst na oko. Autoři překvapivě nezvládli hlavní linii příběhu, což je nejvíce patrné na samotném začátku příběhu, kdy jste po zmateném intru vhozeni do Zóny bez jakéhokoliv průvodního slůvka a víte jen to, že máte jakožto major Degťarev vyšetřit, co zapříčinilo havárii pěti vrtulníků. Nikdo vám tak neřekne ani bů o tom, jak se hra ovládá, jaké jsou její principy a s nějakým osvěžením paměti si rovněž nikdo hlavu nelámal.

Přitom by to šlo vyřešit tak krásně a jednoduše – když už jsem jednou major, který jde do Zóny, mohlo by se mi dostat armádního výcviku, jenž by nenásilně zopakoval všechny myslitelné problémy a mechanismy. Nejenže by se tak hra stala několikanásobně přístupnější pro všechny nováčky, ale rovněž by se nedalo říct, že příběh začíná z ničeho a že o postavě hlavního hrdiny ví hráč vlastně velké prd.

Žánr: Akce
Výrobce: GSC Game World | Webové stránky hry
Začátek prodeje: prosinec 2009