Recenze: Sublustrum – bláznivý výlet do Třpytosvěta

Zde se žádné meze nekladou. Vězte, Sublustrum je špinavý na kost a přitom krásný, šílený a zároveň úplně normální. Tohle bude zajímavá jízda.

Kde jsou ty časy, kdy žánr point-and-click adventur byl na výsluní. Pro fanouška znamenal začátek devadesátých let život v ráji, vždyť vznikly takové klasiky jako Legend of Kyrandia, Goblins, Full Throttle či The Secret of Monkey Island. Tím samozřejmě výčet her nekončí, seznam je daleko obsáhlejší, ovšem udělat kompletní výpis by bylo náročné, a zabral by nejspíš stejně místa jako plnohodnotná recenze. Ne, to není mým cílem, ale hodí se porovnat tehdejší dobu se současnou situací.

V dnešní době je totiž adventur jako šafránu a těch opravdu dobrých ještě méně. Co naplat, hráči prahnou po něčem jiném a „klikací ukecávačky“ jim moc nesedí. Naštěstí se občas najdou tací, kteří nejenže si takové hry zahrají i nyní, oni je dokonce vytvoří. Osobně jsem jeden z takých, co každý nový kousek přivítají s otevřenou náručí a jejich vývojáře oslavují do nebes... Pokud se jim jejich výtvor povede samozřejmě.

Už při prvních obrázcích jsem si všiml unikátní výtvarné stránky

Na novou hru Sublustrum ruského studia Phantomery Interactive jsem byl velice zvědavý. Už při prvních obrázcích jsem si všiml unikátního vzhledu, což je jeden z nejdůležitějších aspektů tohoto žánru. Ať už se jedná o bláznivou komedii nebo temný horror, obecný koncept se nemění – chodíte s postavičkou, řešíte hádanky a sbíráte informace. To, na čem záleží nejvíce, jsou vaše pocity vyvolané světem, ve kterém se pohybujete a nakolik vás pohltí. Musíte splynout v jedno. Jakouže má Sublustrum atmosféru, o tom až později, můžu ale s klidem říci, že splynutí proběhlo na jedničku.

Nechápu to!

Nyní bych se rád věnoval příběhu, což ale nebude tak jednoduché, jako v jiných případech. Interpretovat děj hry pouhými slovy je dosti ošemetná záležitost, jelikož se hraje především na emoce a každý si uplynulé události pravděpodobně vysvětlí jinak. Nic není racionálně vysvětleno, nic není ničím podloženo. I tak se pokusím rozebrat alespoň začátek, který je asi nejvíce „normální“. Hlavním bodem dění je podivný projekt, jemuž jeden vědec zasvětil celý svůj život a který má údajně být převratem nesmírných rozměrů – zkrátka fyzika jako věda by šla do odpadkového koše.

Věnovat se ale něčemu takovému má i své stinné stránky. Daný pán tráví veškerý volný čas u sebe doma, kde výzkum probíhá, a s okolním světem přijde do kontaktu maximálně tak skrze dopisy. Výjimkou je snad jen bratr, který se na něj občas přijde podívat. Jeho dostanete do spárů vy při poslední návštěvě, ovšem s lítostí se od domovnice dozvíte, že sourozenec náhle zemřel. Dostanete klíče od bytu a právě tady začíná vaše dobrodružství, lze-li to tak nazvat.

Příběh celkově je rozhodně originální, strádá ale pár věcí, které ze zážitku dělají to pravé ořechové. Předně, chyběla mi jakákoli motivace hrát dál (tedy kromě toho vidět více z podivných lokalit). Hned na začátku jsem byl přes nahrávku důrazně požádán, ať veškeré podklady z výzkumu zničím a nepokouším se pokračovat dále. Proč hra nutí pravý opak, mi je záhadou, možná ale kopíruje standardní chování člověka jako jedince. Zakázané ovoce nejvíce chutná. Každopádně, i když jsem se později dostal do Třpytosvěta, což je svět či dimenze existující vedle té naší, neměl jsem důvod proč pokračovat.

Příběh je rozhodně originální, strádá ale pár věcí, které ze zážitku dělají to pravé ořechové

Dále zde pak není nic, co by vás seznámilo s vaší postavou. Nevíte, jak vypadá, jaký má hlas, víte jen, že je něčí bratr a to je vše. Například v sérii Half-Life také ovládáte postavu, kterou za celou dobu neuslyšíte promluvit, jenže o ní a k ní alespoň mluví ostatní. Hráči se tak dostane pocit, že je právě on strůjce veškerého dění, ve hře Sublustrum se ale ničeho takového nedočkáte. Je fakt, že ve dvou případech k vám někdo hovořit bude, ale to stěží postačí k docílení stejné věci.

Jak už jsem nastínil dříve, příběh je dosti složitý na pochopení. Vykládán je skrze bratrovy poznámky či různé knihy, které navíc musíte pročítat k nalezení řešení hádanek a tak postoupit dále. Odměnou vám budou světy plné bláznivých útvarů a principů – jak se lze ve hře dočíst, Třpytosvět existuje ve vlastním časoprostoru a řídí se vlastními fyzikálními zákony.

TIP: Pozorně si pročítejte veškeré poznámky, na které narazíte, často se v nich nalézá řešení daného problému.

Jako téměř každý konzumní člověk jsem se těšil na závěr, abych konečně zjistil vše o tomto prapodivném místě, musím ale s politováním sdělit, že jsem nakonec zůstal ještě více zmatený, než předtím. Rozhodně nečekejte nějaké rozuzlení, ba právě naopak. Jak se zdá, jeho tajemství mi nejspíš zůstanou navždy skryta.

Žánr: Adventury | psychologická adventura
Výrobce: Phantomery Interactive | Webové stránky hry
  • Atmosféra