Recenze: The Sims 2 – život jako hra

Dejte výpověď v práci, popř. opusťte školu. Rozlučte se s rodiči a pěkně jim poděkujte. Propusťte uklízečku, pokojskou, chůvu, zahradníka a kohokoli jiného, koho jste zaměstnávali. Rozejděte se s přítelkyní/přítelem a nezapomeňte na nějaký dárek na rozloučenou. Nakupte hodně zásob. Jděte s přáteli ještě jednou na pivo. A pak na všechno zapomeňte. Proč? Jsou tu The Sims 2!

koupit (1439 Kč)
Sims 2 v češtině pořídíte v internetovém obchodě Doupě na Vltavě za 1493 Kč (běžná cena 1799 Kč). Navíc  získáte automaticky předplatné Doupě DVD zdarma. Více informací na adrese vltava.doupe.cz.

Platforma: PC
Typ hry: simulátor života
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 800MHz, 256MB RAM, 32MB grafická karta, 3,5GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2GHz, 512MB RAM, 128MB grafická karta, 3,5GB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4GHz, 256MB DDRAM, ATI Radeon 9800 PRO 256MB, 3,5GB HDD
Výrobce: Maxis (
Distributor: EA Games (
Distribuce v ČR: EA Czech (

U recenzí pokračování nějaké hry bývá zvykem na začátku shrnout předchozí díl(y) a říct, jak si vedly, kolik u nich recenzent strávil nocí a tak vůbec – vždyť to znáte. Jenže představovat vám The Sims je zbytečnější než poslouchat záznamy z poslanecké sněmovny, takže ten úvod budu muset zvládnout nějak jinak… Tak jo, víme už, že noví Sims budou plně 3D, budou obsahovat šest fází života, systém generování potomků podle vzhledu a povahy rodičů (takže trochu genetiky) a spoustu všeho, co už měla původní hra. Také víme, že to celé bude geniální, protože to ani jiné být nemůže. Nicméně v těchto dnech hraje The Sims 2 asi jen hrstka těch šťastnějších, a tak nebude na škodu si celou hru rozebrat pěkně od začátku do konce – a věřte, že skutečně je co.

Tři herní sousedství - Krasohlídkov, Podivín a Veronov

Body Builder aneb kam se hrabou RPG

Hned na začátku hry se setkáte při tvorbě postavy s něčím velmi podobným vám jistě známému před nedávnem zveřejněnému The Sims 2 Body Builderu. Jenom si řekneme, že ve hře to vypadá ještě o trošku lépe. Tvorba postavy je něco, co hravě překonává všechna RPG, která jsem kdy v životě viděl (a že jich není málo). U tvorby jedné postavy můžete strávit až několik hodin(!), přičemž pokud nechcete, tak za pár minut nemáte, co řešit. Klidně si vystačíte s předdefinovaným simíkem, ale když už něco jako The Sims 2 rozehráváte, tak si jistě budete chtít vyhrát se všemi detaily jako výška a šířka obočí, čela, lícní kosti, rtů, brady, nosu… Věřil bych, že kdyby si všichni hráči za nějakou dobu srovnali tváře svých simíků, žádní dva by nemuseli být stejní.

Možná jste si všimli, že mluvím jen o tvářích a tak to přesně je. Zbytek těla kromě oblečení nijak neovlivníte (tedy můžete si na začátek vybrat štíhlou nebo plnoštíhlou postavu, ale tím to končí) – vše se totiž mění až ve hře na základě vaší životosprávy. Jíte často hamburgery a sedíte u televize? Zanedlouho nebudete chodit, ale budete se kutálet. Naopak pokud jíte střídmě sportujete, dočkáte se svalovce před kterým roztaje nejedna „simice“.

Jinak když už jsme u tvorby postav – druhý díl Sims nabízí vytvoření celého rodokmenu. Poté, co doobléknete posledního simíka, jednoduše nastavíte kdo je čí sourozenec, rodič, dítě… jen nastavení milence/milenky chybí ;o). Novinkou je také nastavení životní aspirace, tedy jakýchsi cílů, které váš simík chce ve svém životě dosáhnout. Podle nich se pak odvíjí dílčí touhy a obavy v simíkově životě. Konkrétně se k aspiracím vrátím později; prozatím si řekněme že cílem mohou být peníze, poznání, romantika, rodina či společenské uznání.

In-game Body Builder * Zde vidíte, že ve stavění do výšky se nemusíte vůbec držet zpátky * Míra detailů je opravdu maniakální

Postav dům, zasaď strom…

Oproti prvnímu dílu se nám velmi sympaticky rozrostla možnost stavění. Již tedy nejsme omezeni na dvě patra plus občas poněkud rozporuplné použití diagonálních zdí. Stavění v diagonálách se dočkalo mnohem větší podpory, k tomu můžeme stavět na zvýšených základech, které jsou jako stvořené pro terasy u vchodových dveří, dostali jsme k dispozici vícepatrová okna, protože mezi podlažími už nemusí nutně být strop – je tak možná z druhého patra vidět do prvního a mít tak v domě jakýsi interiérový balkónek. Aby toho nebylo málo tak máme možnost sami si tvarovat střechu podle těch nejdivočejších představ. Stavění domu je tak opravdová radost a naplní představy i těch nejnáročnějších hráčů-architektů.

K tomu můžeme připočíst širokou škálu nejrůznějších doplňků – mnoha druhy dveří či oken počínaje a překrásnými záclonami konče. Navíc většinu prvků, které do svého bytu umisťujeme, můžeme do určité míry barevně upravovat. Není proto problém vybavení domu bezchybně sladit jak jen potřebujeme. Vzhledem k opravdu nádherné grafice je radost rozhodovat se, zdali budete mít ultramoderní domácnost ze skla a hliníku nebo nedáte dopustit na kouzlo dřeva a viktoriánského designu… Stejně ale budete začínat na linoleu a papírových tapetách :o).

Další výhodou je fakt, že jedna rodina může vlastnit více domů, takže mláďata časem mohou vylétnout z hnízda a zařídit se podle svého. Jinak jsem ještě nezmínil, že k dispozici jsou tentokrát tři sousedství, která mohou být útočištěm vašich simíků – v české verzi hry se jmenují Krasohlídkov, Podivín a Veronov. První z nich je paralelou k vesnici z původní hry (ano, potkáte třeba i Gothovi, i když Bella záhadně zmizela), Podivín je pouštní oblastí, poblíž které se nedávno zřítilo UFO (se zelenými mužíčky můžete při troše štěstí smíchat své geny...;o)) a konečně ve Veronově naleznete dva nesmiřitelné rody Montyů a Kápů, jejichž teenagerské děti se do sebe zamilovali a teď babo raď. Každé sousedství tak má navíc svůj příběh, jemuž můžete a nemusíte věnovat pozornost. Opět další prvek zvyšující hratelnost.

Kuchyň je na začátku opravdu nevábná * Stejně jako odvoz do práce * Ale tohle už do začátku ujde

Práce vs. zábava

Simoleony na stromech nerostou (i když... ale moc jich tam stejně není :o)), takže dříve nebo později budete své simíky muset vyslat do roboty. Teď navíc můžete simíkovi vybrat to pravé zaměstnání podle jeho zájmů. Takže apolitický sportovec nebude dělat agitátora a stále v knihách ponořeného simíka nebudeme nutit do fotbalu, že. Postup v zaměstnání funguje stejně jako dříve, takže se tím příliš zdržovat nebudeme – jednoduše zvyšujete dovednosti podle požadavků a seznamujete se s novými lidmi. Nu a když přijdete do práce v dobré náladě, můžete doufat v povýšení. Novinkou je, že teď máte od práce dva dny v týdnu volno (liší se post od postu). Pokud máte telefon, můžete se v případě, že prošvihnete auto, omluvit pro nemoc a vyhnout se tak riziku vyhazovu. Později si dokonce můžete vzít i dovolenou.

Nu a když už máte zrovna volno, na co byste zůstávali doma? Každé sousedství nabízí nějaké ty obecní pozemky na využití volného času. Vyrazit můžete na plovárnu, nákupy, procházku u jezera… možností je nemálo a proč jich nevyužít? Další volbou může být uspořádání párty – stačí vzít telefon a je to; s párty se pojí dokonce několik speciálních předmětů jako láhev šampaňského či švédský stůl. Nu anebo jste samotáři a vystačíte si sami, popřípadě se svou drahou polovičkou nebo neodbytnými dětmi. Potom si můžete zatančit u pořádné zvukové sestavy, koukat na obrovskou plazmovou televizi, hrát šipky, šachy, koupat se ve vířivce – prostě všechno to, co známe a chceme, tu je.

V této souvislosti by se hodilo i zmínit, že je mnohem propracovanější interakce takřka se všemi předměty. Noviny tak už neslouží jen k nalezení práce a ke čtení – můžete luštit křížovku nebo z nich udělat vlaštovku a tak se zabavit. Podobně lednice se stane velikým zdrojem zábavy – kdo by nechtěl uchvátit návštěvu vychytaným žonglérským číslem s lahvemi? Zábavou je konečně i vaření, protože s každým stupněm příslušné dovednosti se váš simík naučí nové jídlo a je velmi pěkné přemýšlet nad tím, jestli večeřet lososa nebo krůtu ;o). Jenom nezapomeňte občas zkontrolovat zásoby v lednici, nebo budete o hladu! (Anebo o pizze...)

K čemu je to podivné zařízení? * Třeba to vyčteme v knížkách * Aha - doplňuje ukazatele na maximum ;o)

Ve víru virtuálního života

Takže postavíte (koupíte) dům, vybavíte ho ku obrazu a kontu svému, seznámíte se s prvními návštěvníky, seženete práci, spálíte první jídlo, osprchujete se a plni dojmů převlečeni do fajnového pyžama usínáte v novém. Není to nádhera? V noci se vám zdá o té okaté slečně (svalnatém mládenci), co na vás mrkla (mrkl) a vtipný ukazatel dole vám nenápadně naznačí, že za necelý měsíc herního času z vás bude stařec (babička). S chutí a vervou se tak vrháte do každého dalšího dne, postupujete v práci a vyděláváte stále více simoleonů, díky kterým se z vašeho 1+1 stává ohromující sídlo, za něž by se nemusel stydět ani Viky Kožený. Nastává ta pravá chvíle na žhavý flirt, pozvání domů, romantickou večeři při svíčkách za zvuku jemného R’n’B, pozvání na zůstání přes noc, první milování...

Po Singles více méně bylo jasné, že děti v The Sims 2 asi nebudou vznikat intenzivním líbáním, jako tomu bylo v prvním díle. Vaši simíci se tak konečně mohou milovat a dát tak volný průchod svým pocitům. Leč i zde si hra zachovala svůj roztomilý ráz, a tak se dočkáte pouze vtipné animace; šmíráci tak budou muset zůstat u Singles :o). Mimochodem rovnice milování=dítě v The Sims 2 neplatí, a tak si můžete rodičovství dobře naplánovat. A nebyl by to Will Wright kdyby do hry nezařadil i chuťovky typu milování na veřejnosti. Ale život simíků je i o něčem jiném (tedy pokud jejich aspirací není romantika), takže popojedeme…

Nejdřív práce - potom zábava

A načali jsme aspirace, takže v nich budeme pokračovat. Každý simík teď totiž má svoje přání a obavy, za jejichž naplňování dostává body (za přání kladné, za obavy záporné). Za body pak kupuje speciální předměty jako stromek, na kterém rostou simoleony (ale fakt jenom trocha :o)), či ohromě složité zařízení, jež vám pětkrát zvedne všechny ukazatele nálady kromě životního prostředí na maximum. Jinak zajímavé je, jak se občas přání jednoho simíka dostávají do rozporu z obavami druhého – zasnoubení mi tak vyneslo v případě muže +3500 bodů a v případě ženy -3500... holt jí její aspirace milovnice brání v tom, aby se vázala :o). Simíci jsou tak (pokud se jejich přáními řídíte) mnohem reálnější osobnosti. Přitom zabývání se aspiracemi vůbec nenarušuje hru a je opravdu příjemným zpestřením. Dlouho jsem to nikam nenapsal, ale teď se to hodí: bravo.

• precizní detailní grafika
  • vynikající hudební doprovod
  • aspirace simíků
  • inovace stavění
  • spousta dílčích novinek
  • jsou to Sims
  • někomu můžou chybět vymoženosti datadisků původní hry
  • vyšší HW náročnost

Six feet under

Přestože se zdá, že čas v The Sims 2 utíká nějak rychleji než v prvním díle (ona ta téměř-nesmrtelnost měla něco do sebe...;o)), je toho hodně, co vaši simíci stihnou, než skončí těch „šest stop pod zemí“. Postupem času totiž rostou i jejich děti – naučí se chodit na nočník, zvládnou první krůčky, budou úspěšní ve škole (když jim starší simík pomůže s úkoly), nu a když se úspěšně dostanou i přes pubertu a první lásky, stanou se z nich dospělí, samostatní simíci, kteří si stejně, jako jejich rodiče najdou životního partnera, zplodí děti, postaví dům, zasadí strom... Generací je opravdu mnoho a můžete vytvářet opravdu rozvětvené rody, by dokonce si tak trochu zahrát na genetické inženýry a bavit se tím, co z původních rodičů vznikne ve čtvrté páté generaci (zvláště po začlenění mimozemských genů v generaci druhé ;o)).

První milování - jen tu animaci jsem nestihl, tak jsem tam dal jiný obrázek... :o)

Dalo by se v kostce říct, že noví Sims jsou stejní jako ti staří; jenom lépe vypadají, to, co v nich je, je zpracováno s mnohem větší precizností a to, co v nich není, bude v datadiscích (nepochybně). Jestli jste hráli první díl, pak budete hrát tenhle taky, nu a jestli ne, tak byste o tom rychle měli začít přemýšlet. Komplexnější hru bychom asi hledali dost těžko, navíc obalenou takovou hratelností. Už se moc těším, až potom, co tohle dopíšu, začnu hrát pěkně v klidu a od začátku a pár týdnů po mě nic jiného nechtějte!

Tedy ještě jednu věc vám nakonec řeknu. V původních Sims jsem měl docela dobrý pocit z hudby, ale to, co je v The Sims 2 je naprosto geniální. Rádio je to první, co si musíte do bytu pořídit, protože jinak je ta hra o ničem. Naprosto pohodové melodie, příjemně podtrhující atmosféru celé hry se podařilo autorům vecpat i do žánrů jako hip-hop nebo metal (a to je co říct), takže si snad každý přijde na své. A teď už vážně jdu…

Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 10/10