Recenze: Viva Piñata: Trouble in Paradise – řežte zvířátka lopatkou

Jste příliš malí, nebo naopak příliš velcí, na The Sims? V obou případech je pro vás Viva Piñata jako stvořená. Alespoň to nám tvrdí její tvůrci.

Jsou tomu přibližně dva roky, co zvědaví hráči vkládali do mechanik svých Xboxů netrpělivě očekávanou novinku Viva Piñata od studia Rare. Zahrádkářský sandbox titul tehdy sklidil nejen poměrně vřelé přijetí u kritiky, ale díky svém potenciálu se jednalo o jeden prvních titulů, který český Microsoft nechal vybavit kompletní lokalizací.

Poměrně komplikovaný unikátní svět měl svérázná pravidla

Naneštěstí ani zdařilé české titulky, ani profesionální dabing, jinak po všech směrech řemeslně výtečně odvedenou hru nezachránili ve chvíli, kdy na povrch vyplula její v zásadě jediná – ale o to podstatnější chybka. Viva Piñata byla stejně tak rozpolcená, jako její hráči, kteří se dlouho nepřestávali přít o to, zdali se jedná o titul pro děti či dospělé.

Barvičky? No jasně

Tato zdánlivě banální diskuse totiž měla své opodstatnění. Na jedné straně Viva Piñata představovala nádherně pestrý svět plný barev, svět televizního seriálu, který s kopou roztomilých zvířátek učaroval každému dítěti. Na straně druhé ale ani rozkošný dabing a šikovně vystavěný tutoriál nemohli zastřít fakt, že celková koncepce hry a její mechanismy musí nutně přesahovat možnosti většiny běžných ratolestí. Poměrně komplikovaný unikátní svět tak měl vcelku svérázná pravidla, která si od hráče buď žádala nemalou porci trpělivosti, anebo trochu intuice, v kombinaci s metodou pokus-omyl.

Především díky výše uvedenému tak není divu, že zejména v Česku se Viva Piñata větších prodejních úspěchů nedočkala a její chvilka slávy byla smetena záplavou dalších špičkových titulů. Vývojáři z respektovaného týmu Rare si přesto přišli říct o reparát a byla by bezesporu chyba je jen tak odbýt. I když zlí jazykové před vydáním hry tvrdili, že Viva Piñata: Trouble in Paradise – jak se nová hra jmenuje – nebude ničím víc, než nafouklým datadiskem, samotní autoři o svém novém dílku mluví jako o „definitivní verzi“. Až doposud tedy vše v pořádku.

Stačí nastražit past, chvíli čekat a pak si zvířátko nechat poslat na domovskou zahrádku

Znovu nás tak čeká pestrobarevný svět pouťových zvířátek, jedna nepříliš velká zahrádka stvořená jen a jen pro vás a spousta hodin, které budete muset strávit pěstováním, chováním a zvelebováním, pokud se budete chtít honosit titulem „nejlepší zahrádkář široko daleko“. Samotné jádro hry zůstalo od minule v podstatně nezměněno. Proč ostatně měnit to, co v zásadě fungovalo.

Nová zvířata

Pravidla světa Viva Piñata sice mohla být zjednodušena, ale to by se pravděpodobně vývojáři se zlou potázali u skalních fanoušků. V Rare tak věrni své pověsti vsadili alespoň na precizaci a doladění všeho, co se vašeho počínání ve hře týče. Zpřehledněn tak byl třeba potravinový řetězec vaší zahrádky. Co, nebo koho, vaše piñaty s největší chutí či naopak odporem spořádají je tak nyní už mnohem jasnější.

V ostatních směrech budou ale veteránům prvního dílu základní mechanismy hry více než důvěrné. Stále jde o to lákat do svých spárů nová a nová zvířátka, která musíte rozmnožovat, uspokojovat všechny jejich potřeby a přitom se postarat o to, aby se vám vzájemně nevybila do posledního kusu.

Co za tvora se to potuluje za vaší mýtinkou a zdali by nebylo lepší jej raději zavčasu majznout lopatkou

Zní to možná banálně, ale modří už vědí, že vyjít vstříc všem obyvatelům zahrádky není vůbec snadné. Celá hra je pak zabalená do silně nepřesvědčivého „příběhu“ o tom, jak profesor Pester a jeho gang vymazali z centrálního počítače citlivá data o všech piñatach ve chvíli, kdy se snažili dostat k těmto tajným informacím. Na vás tak je prozkoumat znovu všechna tajemství a vlastnosti zvířátek, neboli jinak řečeno dát vše do pořádku.

Lanařit do svého království ale budete samozřejmě nejen piñaty už důvěrně známé, ale i ty nové. K přibližně šedesáti původním druhů přibylo v Trouble in Paradise 32 nových. Nezanedbatelná část z nich přitom souvisí s dvojicí nových lokací – pouští a pólem - kam se můžete vypravovat chytat obzvlášť vzácné jedince. Stačí nastražit past, chvíli čekat a pak si zvířátko nechat poslat na domovskou zahrádku. Pochopitelně tedy za předpokladu, že pro něj dokážete vytvořit vhodné prostředí k životu. A jak asi sami rozumíte, ani v tomto směru autoři nijak nepolevili, pokud jde o náročnost zvířátek na péči – spíše naopak.

Malé hry, taky hry

Byť zvířátek, a všeho možného vybavení a dekorací pro vaši zahrádku, výrazně přibylo, samotný prostor, o který se musíte starat, zůstal, co se velikosti týče, prakticky beze změny. Sympatická je alespoň novinka, která vám dovolí udělat si s kurzorem malý výlet za její hranice. Můžete tak rychle prozkoumat, co že za tvora se to například potuluje za vaší mýtinkou a zdali by nebylo lepší jej raději zavčasu majznout lopatkou. „A to má být všechno,“ ptáte se určitě. Nikoli, kdo by ale čekal nějaké revoluční prvky, bude zklamán. Řada podařených novinek přesto dokáže hru příjemně zpestřit či oživit.

Z rozporuplně přijatého spin-offu Party Animals si tentokrát Rare vypůjčili myšlenku miniher a soutěžení s piñatami. Oblíbeného svěřence tak můžete nechat změřit síly v jednom ze závodů, a to nejen v rámci klasické „kampaně“, ale i přímo z hlavního menu. Příjemnou kratochvílí může být pro poetičtější jedince také fotografování piñat, hlubší význam ovšem v této aktivitě hledat nelze. To podpora kamerky Xbox Live Vision je už od pohledu zajímavější. Pokud se můžete pochlubit touto hračkou v rámci vašeho herního kutlochu, lze nechat kamerou do hry takříkajíc „nasnímat“ zvláštní čárový kód, které je uveden třeba na kartičce v balení hry. Odměnou vám bude balík speciálních herních zlepšováků.

Dostupné pro: X360
Žánr: Strategie | sandboxová simulace
Výrobce: Rare | Webové stránky hry