Spore: Tvoření příšerek aneb zrůdičky na milión způsobů

Už jste si hráli s editorem Spore? Podívejte se s námi, co takové tvoření příšerek žere, evoluce se k vám blíží mílovými kroky.

Když se řekne jméno Will Wright, tak se každému hráči hned vybaví minimálně trojice her s přídomkem „Sim“. Tento revolucionářský herní designér a spoluzakladatel firmy studia Maxis stojí za takovými hity jako SimCity či série The Sims, která je nejprodávanější hrou v historii interaktivní zábavy. Tento člověk opět se svým týmem již nějaký ten rok kutí ambiciózní hru, ve které budete doslova tvořit světy a civilizace. O Spore se v širším kontextu dočtete v našich dojmech.

Zároveň je to pro nás velká příležitost, jak ukázat vlastní tvůrčí dovednosti celému světu

Spore je vůbec prvním projektem svého druhu, kde se sami hráči zapojí do procesu vytváření obsahu hry (nepočítám-li Second Life). Ptáte se jak? Je to jednoduché. Ještě předtím, než bude hra 5. září 2008 vpuštěna do světa, nám jeho tvůrci nabídli za mrzký peníz (asi 150 Kč) editor příšerek s prostým názvem Spore: Tvoření příšerek. Pokud však nechcete vyhazovat peníze za něco, o čem nevíte, zda vás bude bavit, je na oficiálních stránkách k dispozici trial verze, ve které najdeme 25% obsahu.

sporetvoreni_01.jpgsporetvoreni_02.jpg

V editoru si vytvoříte libovolný počet příšerek a můžete je sdílet na internetu v aplikaci Sporepedia. Maxis, potažmo Electronic Arts, tak učinil velice chytrý tah, kdy z hráčů udělal vlastně dobrovolné vývojáře herního obsahu. Zároveň je to pro nás velká příležitost, jak ukázat vlastní tvůrčí dovednosti celému světu. A to je na tom velice vzrušující.

Evoluce za dvě ruce

Ještě než se dostaneme k editoru, mám pro všechny neanglicky hovořící hráče jednu skvělou zprávu: hra je plně v češtině, dokonce i výše zmíněná trial verze, a musím říct, že překlad je velice povedený. Při samotném spuštění si hra automaticky nastaví úroveň detailů, kterou můžete následně v menu hry upravit. Pochvalu si zaslouží také optimalizace hry, protože ji bez nejmenších problémů spustíte i na většině přenosných počítačů s integrovanou grafikou, k dispozici je i verze pro Mac. Po spuštění vás hra vyzve k zadání údajů k účtu na EA.com. Pro hráče The Sims to není žádná novinka. Pro ostatní to představuje jen minimální zdržení, založení nového účtu je otázkou několika sekund. Ten slouží k ukládání vašich příšerek do Sporepedie (Spore katalog). Můžete ale klidně hrát i v offline módu.

sporetvoreni_03.jpgsporetvoreni_04.jpg

Samotný editor působí velice příjemným a pohádkovým dojmem. Ovládání je intuitivní, postačí vám pouze myš s kolečkem. Herní obrazovka nabízí několik možností. Vlevo máte na výběr jednotlivé části těla pro stavbu příšerky, vpravo jsou ukazatele vlastností a vývojový strom vašeho tvorečka. Na dolní liště se nachází nabídka pro ovládání nastavení hry. Ještě bych zmínil tlačítka uprostřed nahoře, která slouží k otestování vašeho dílka a k jeho následnému dokončení.

Bezpáteřní jako poslanci?

Prvním krokem při tvorbě příšerky je zformování páteře a proporcí těla. Jeho délka je omezená počtem jednotlivých obratlů. Zároveň na každém obratli nezávisle můžete zvětšit či zmenšit proporce těla. Není problém vytvořit obrovskou kouli, tenkou nudličku nebo zvlněnou žížalu.

Každou část těla je možné roztáhnout, zúžit, natáhnout, otočit či zmenšit

Dále k tělu připojíte ústa, oči, uši, nohy, ruce, chodidla či doplňkové části jako křídla, bodliny a chloupky. Všechny tyto části mají desítky variant a navíc je můžete téměř libovolně modifikovat. Chcete, aby vaše příšerka měla oči na stopkách? Není problém. Každou část těla je možné roztáhnout, zúžit, natáhnout, otočit či zmenšit.

sporetvoreni_05.jpgsporetvoreni_06.jpg

Výsledný vzhled příšerky má také vliv na její vlastnosti a dovednosti jako je krása, tanec, zpěv, lov, útok, seznamování, dvoření atd. Tyto RPG prvky se ale projeví až v plné verzi hry, kde budou jednotlivé druhy vedle sebe žít. Poté, co si vaši příšerku vytvoříte, ji můžete ještě otestovat sadou několika příkazů jako salto vzad, otočení, sednutí, tanec a další, které slouží především k prověření rozličných dovedností. Dokonce se můžete podívat, jak budou vypadat mláďata.

sporetvoreni_07.jpgsporetvoreni_08.jpg

Třetí, a zároveň poslední, částí tvorby příšerky je její barevné provedení. Máte k dispozici několik vrstev, které mohou mít odlišný vzor (kaňky, pruhy atd.) a vámi zvolenou barvu. Dokonce je možné vybrat ze Sporepedie vzor jiné příšerky a aplikovat ho na váš výtvor. Pak už jen svého miláčka pojmenujete a volitelně k němu napíšete i pár informací. Jedním kliknutím ho nahrajete do Spore katalogu, kde ho můžou obdivovat, stahovat a editovat ostatní uživatelé.

Vychytávky

Spore: Tvoření příšerek nabízí spousty dalších vychytávek, které vám umožňují přímo ze hry natočit video a poslat ho na server YouTube nebo Spore integrovat do blogovacího systému Facebook. Je toho ještě moc k prozkoumávání a vyzkoušení. Takže vám doporučuji trial verzi otestovat a sami uvidíte, jak je to jednoduché a hlavně zábavné. Před příchodem plnohodnotné hry, která bude obsahovat mnohem více herních možností, je Tvoření příšerek velmi dobrou alternativou ke zkrácení dlouhé chvíle.

Dokonce je možné vybrat ze Sporepedie vzor jiné příšerky a aplikovat ho na váš výtvor

Zároveň je to nástroj, který přímo ovlivní podobu světa Spore. Již teď se ve Sporepedii nachází přes 800 tisíc unikátních příšerek! Spore má velkou šanci stát se největším herním projektem v historii. Pomůžete mu k tomu?

Dostupné pro: PC, Wii, PSP, 3DS
Žánr: Strategie | Bláznivá strategie
Výrobce: Maxis | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 5. září 2008
  • Úžasné editory
  • Stylová grafika
  • Systém motivace v některých fázích
  • Smysl pro detail
  • Občas stereotyp
  • Chudé herní prvky
  • Nevyvážená obtížnost
Váš názor Další článek: MMOG od BioWare nejdřív za rok

Témata článku: , , , , , , , , , , ,