Týden s ArmA 2 - úvaha - trochu jiná střílečka

Bohemia Interactive vždy dělali tak trochu jiné hry. I ArmA 2 se tak vymyká běžným škatulkám stříleček a přináší zajímavý průvan do žánru.

Týden s ArmA 2

Pondělí 20. dubna první dojmy – výstřely z lesa
Úterý 21. dubna úvaha - trochu jiná střílečka
Středa 22. dubna reportáž z návštěvy Bohemia Interactive
Čtvrtek 23. dubna zvídavé otázky na zástupce Bohemia Interactive
Čtvrtek 23. dubna video z motion capture studia
Pátek 24. dubna profil Bohemia Interactive

V rámci návštěvy studia Bohemia Interactive jsem měl možnost nezávazného rozhovoru s jejich PR manažerem. Ač se nejednalo o žádnou oficiální akci, nebo možná právě proto, uvědomil jsem si přitom, jak moc se ArmA 2 liší od typických stříleček, s nimiž se člověk setkává dnes a denně.

VIDEO: 1258 'ArmA 2 - představení ruských sil'

Přiznám se, že když přede mne postavíte třeba Brothers in Arms a Call of Duty (zobrazující ještě druhou světovou) ze stejné doby, tak s nejvyšší pravděpodobnosti nebudu schopen poznat v prvních chvílích rozdíl.

Žádná nutnost projít přes stovky nepřátel, kteří pod vaší palbou padají jak hrušky na podzim

Hráč je uzavřen v koridoru, z něhož se nedostane, jinak by pokazil ty skvělé skripty autorů, které dělají hru hrou. Oproti tomu nabízí ArmA 2 něco navíc, ale ne jen v tomhle jediném ohledu.

Svoboda, volnost, přátelství?

Na hrách si vážím volnosti, co všechno můžu dělat mimo hlavní náplně. Proto se také těším, až přijde druhá ArmA, kde člověk sice dostane nějaké úkoly, které by měl splnit, ale přitom není v podstatě nijak nucen. Ano, bude se vám do vysílačky připomínat váš nadřízený, že jste měli vyrazit na patrolu a průběžně se hlásit, ale pokud jste v tu chvíli kontrolovat krávy na pastvě, jestli se pasou, nevrhne se na vás parta nepřátel jen proto, aby vás tvůrci udrželi v akci.

arma2_09.jpg

Stejně tak můžete klidně nasednout do některého z mnoha vozidel ve hře a vyjet se podívat po Černarusi bez toho, že by vás zastavovaly neviditelné bariéry. A nikdo přitom předem neví, jestli se zrovna v dané oblasti nebude přesunovat část nepřátelských sil, ať už se jedná o armádní složky, nebo třeba i povstalce. 

ArmA mezi válečnými simulacemi bude připomínat pozici GTA mezi akcemi

Přesně, jak jste se mohli dočíst už dříve, tvůrci mají připravena různá řešení i pro situace, kdy byste se chtěli dostat až někam, kam za žádných okolností nemůžete, ale přitom vše tak, aby to vypadalo normálně.

arma 2 07.jpgarma 2 16.jpg

I když je nedílnou součástí vojenské simulace boj, tak ArmA 2 k němu přímo nenutí. Ať už se jedná rozhodnutí popisovaná v prvních dojmech, nebo třeba příklad jednoho z hráčů, který v průběhu několika prvních úkolů zabil celkem tři protivníky, kteří jej v nevhodnou chvíli objevili. Žádná nutnost projít přes stovky nepřátel, kteří pod vaší palbou padají jak hrušky na podzim, žádné zbytečné násilí.

VIDEO: 1296 'ArmA 2 - představení partizánských sil'

Údajně jako vedlejší efekt s sebou hra přinese i jisté morální ponaučení. Zkuste si třeba vystřelit na některého z členů svého týmu, nejspíš se mu to nebude líbit a jeho kolegové vám případně poskytnou ránu z milosti, aby zabránili dalšímu vašemu šílení. Podobně fungují i místní obyvatelé – pokud střílíte civilisty, můžete příště v domech potkat spíše partyzány, kteří se s vámi bez slitování vypořádají. Zase když budete na civilisty hodní, dočkáte se spolupráce.

Naše milá zvířátka

Když to trochu přeženu, tak ArmA mezi válečnými simulacemi bude připomínat pozici GTA mezi akcemi. Dostane se vám rozsáhlého volného světa, kde můžete provádět téměř cokoliv se vám zlíbí. Neříkám však, že to bude lákadlo pro každého. Mnozí lidé si raději než simulaci zahrají hru jako Crysis, kde jejich namakaný počítač ukáže hyperrealistickou grafiku a nádherné efekty kácení palem. Nebudou muset uvažovat nad pro ně přehnanou volností, ale pěkně za ručičku projdou všechny zajímavé momenty, co na ně tvůrci přichystají.

arma 2 23.jpgarma 2 29.jpg

Pak jsou zde ale fanoušci, kterým hra vydrží déle než obvyklých deset hodin, členové různých komunit, tvůrci vlastního obsahu. A právě tito lidé si ArmA 2 zamilují. Nejen že jim hra samotná přinese desítky a stovky hodin různých věcí, které diky volné povaze nemusí být při prvním hraní patrné, ale také mohou vytvořit vlastní modifikace, jak je tomu třeba v případě prvního dílu. To, že dva roky po vydání hry se stále pravidelně vycházejí komunitní modifikace, snad o něčem svědčí.

FARMA2.jpg

Výsledkem naší návštěvy studia byla i sázka, jak dlouho po vydání hry se objeví zemědělská modifikace FArmA, kterou vymysleli tvůrci hry v rámci aprílových žertů. Vzhledem k tomu, že i zemědělská zvířata jsou obdařena nemalou umělou inteligencí, prý nebude tvorba až tak těžká, takže se klidně může splnit moje žertovné proroctví slibující farmu ještě před letošními žněmi. Dokáže tohle vaše oblíbená střílečka?

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | simulátor války
Výrobce: Bohemia Interactive Studio | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 19. června 2009
  • Kampaň, kde se pořád něco děje
  • Výborné singleplayerové mise
  • Multiplayer
  • Nekonečná zábava s editorem
  • České rádiové hlášky
  • Bugy
  • HW náročnost
  • Bugy
  • Občas zvláštní reakce AI
  • Zmínil jsem bugy?
Váš názor Další článek: Galerie: Galaxy Online ukáže vesmír zdarma

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,