World of Goo – fantastické hrátky s fyzikou

Na Independent Games Festival 2008 si titul World of Goo odnesl cenu Seumase McNallyho za inovativní design. Bude opravdu tak výjimečný?
Kapitoly článku

Sledujete-li pravidelně indie scénu, a to například na serveru FreeHry.cz, jistě vám neunikly zmínky o World of Goo. Ambiciózní hře, která vychází z konceptu legendární freewarové hry Tower of Goo a jejího nástupce s přídomkem UNLIMITED!. Nepřímé pokračování, které již nějaký ten pátek vzniká v dílnách nezávislého studia 2D Boy, však bere zavděk z předchozích dílů jen to nejdůležitější. Kyle Gabler a Ron Carmel totiž nehodlají přinést pouhou kopii s cenovkou 20,-$, o čemž ostatně svědčí i v úvodů zmíněná cena Design Innovation Award, kterou si World of Goo odneslo v roce 2008 na Independent Games Festival.

Ve výkladní skříni Experimental Gameplay připomíná pojem Tower of Goo zářící hvězdu. Stavění věží do závratných výšin, za použití pověstných želatinových kuliček, bylo nejenže v mnoha směrech inovativní, ale i nesmírně zábavné. World of Goo proto z pochopitelných důvodů hlásí návrat ke kořenům – oživlé kuličky se vrací, neboť bez nich by budování příček ve velkých konstrukcí ztrácelo na smyslu. Jen jich ale bude podstatně více, tedy konkrétně hned sedm druhů. 

Klasické černé puntíky budou k dispozici ve většině případů. Nutno ale dodat, že po umístění na patřičné místo se již nenaskytne žádná jiná šance na demontáž. A zároveň bude třeba počítat s omezením – více jak dvě propojení s jinými nosníky nejsou v jejich případě možná. K složitějším konstrukcím proto lépe poslouží bílá kdovícoudělákta, případně zelená. Poslední jmenovaný příklad přitom skrývá ještě jednu nespornou výhodu. Kdykoliv si umanete, můžete je odpojit ze stavby a umístit jinam.

V korespondenci s různými úkoly nasazuje World of Goo laťku kvality podstatně výše

Zbylé části mozaiky posléze doplňují specifické odrůdy, mezi nimiž vyčnívá červená koule se zvýšenou žáruvzdorností, dále její stejnobarevná varianta schopná přilepit se k jakémukoliv objektu a v neposlední řadě žlutá. Ta je oproti ostatním podstatně odolnější, což je jedno z mnoha specifik, které musí hráč při budování rozmanitých staveb akceptovat. Výrazného posunu ve využití se dočká takzvaná „čistá“ koule, s níž půjde utvářet speciální řetězce. Stavění věží totiž nebude jedinou činností, kterou pánové z 2D Boy hodlají širokému publiku hráčů nabídnout.

V korespondenci s různými úkoly nasazuje World of Goo laťku kvality podstatně výše. Cíl nicméně bude pokaždé stejný – dostat stanovený počet blátivých kuliček k trubce, která je následně nasaje. Jenže jak se dobelhat k cíli, když je cesta lemovaná překážkami? Hluboké propasti, bažiny, ostré hroty, pohyblivé plošiny, podivná soukolí a mnohá další úskalí utváří pouze špičkou nebezpečného ledovce.

 

 

Dostupné pro: PC, Wii
Žánr: Logické | logicko-fyzikální hrátky
Výrobce: 2D Boy | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 13. října 2008
  • Originální
  • Chytlavá hratelnost
  • Trvanlivé
  • Grafika
  • Level design
  • Hrátky s fyzikou
  • Nezaujme každého

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,