Zeno Clash – to jste ještě neviděli

Po zahrání prvních několika levelů máme jasno. Tohle není obyčejná 3D akce, ani mlátička. Je to mix žánrů, který vás uhrane naprosto unikátním zpracováním.

Už když jsme dělali rozhovor s tvůrci Zeno Clash a přinesli vám první dojmy, bylo nám jasné, že tato hra bude vyčnívat jednak svým zpracováním a jednak svým pojetím. Preview verze nám to jenom potvrzuje. Navíc dokazuje, že vlny stereotypu je možné sem tam rozbít o originální koncept prostředí, vyprávění příběhu a jeho naplňování. Do rukou se nám dostalo několik levelů, v nichž jsme mohli okusit atmosféru bizarního punk-fantasy světa Zenozoik. Kromě toho jsme se naučili v tomto světě bojovat a přežít. Nic jiného vám totiž ani nezbývá.

Souboje až na prvním místě

Ve stručnosti připomenu, že Zeno Clash vás postaví do role Ghata, který je na útěku před svojí rodinou. Ta je reprezentována tisícovkami potomků hermafrodita s důvtipným jménem Father-Mother. Nebudu prozrazovat úvodní zápletku, kvůli které musíte své rodné město Halstedom opustit, protože bych vás tak připravil o několik překvapení.

zenoclash_07.jpgzenoclash_08.jpg

Jisté ale je, že příběh bude vyprávěn formou flashbacků, které budou plně hratelnou součástí hry. V úvodním snovém levelu jsme se seznámili se základními technikami boje nablízko. Ten působí velice autenticky a dovoluje vám nepřítele udeřit pěstmi a to rovnou v kombinaci několika ran či jednoho mocného útoku.

zenoclash_01.jpgzenoclash_02.jpg

Tím však zásoba úderů nekončí. Během postupování hrou se naučíte novým kombům a propracovanějším útokům. Důležitou součástí boje je krytí. S tím je spojen ukazatel výdrže, která kromě krytí umožňuje i dočasně zrychlený pohyb. V dalším levelu jsme si mohli nově naučené pohyby vyzkoušet a to rovnou na třech nepřátelích najednou.

art2.jpg

Přiznám se, že zvyklý z 3D akčních stříleček na kosení stovek nepřátel, jsem z počátku v souboji holýma rukama neměl moc šanci. A to byla hra nastavena na jednoduchou obtížnost. Teprve poté, co jsem začal používat uzamčení nepřítele a úhybné manévry, bylo možné přesilu porazit. Nejdůležitější je neustálý pohyb a přesné načasování úhybných manévrů a protiútoku. Kombinací mezerníku a směrových kláves se úderu vyhnete.

Chytnete ho pod krkem a udeříte kolenem do hlavy nebo s ním mrsknete o zem

V tu chvíli je nutné pohotově přejít do protiútoku a nepříteli zasadit několik ran. Ty ho oslabí natolik, že se na chvíli ocitne v malátném stavu a vy na něj můžete použít drtivé kombo. Chytnete ho pod krkem a udeříte kolenem do hlavy nebo s ním mrsknete o zem. Prosté nakopnutí také dokáže výrazně ublížit.

zenoclash_03.jpgzenoclash_04.jpg

Tímto způsobem je nutné nepřítele napadnout několikrát, čímž ho definitivně pošlete do věčných lovišť. To ale není vůbec jednoduché a vyžaduje to naprostou koordinaci pohybů a přehled po aréně. Souboje tváří v tvář patří do hlavní náplně hry a mám z nich podobně dobrý pocit jako třeba u Chronicles of Riddick: EFBB. Zdraví je možné si doplnit sbíráním oranžového ovoce ze zvláštních rostlin, které rostou všude kolem.

Šrotem ke zbraním

Souboje s více nepřáteli najednou jsou o to obtížnější, že na vás útočí prakticky všichni najednou. Někteří hází kameny a jiní používají střelné zbraně. Tím se dostáváme k soubojům na dálku, které nejsou tak účinné, ale dokáží nepřítele rozhodit. V dalším levelu jsem sebral duální pistole vyrobené nejspíš z kostí, dřeva, kůže a železa. Ostatně všechno ve světě Zeno Clash je tak nějak pravěké, fantaskní a zbraně to jen potvrzují. Není důležité vědět, jak fungují, ale že fungují. Také je zbytečné se pozastavovat nad neomezenou municí. Kromě ''granátů'' v podobě lebky lze zbraně používat do nekonečna. Jenže na rozdíl od ostatních stříleček můžete jednak nést pouze jednu zbraň (a granáty) a jednak vám ji může nepřítel z ruky vyrazit, což se stane velice snadno.

zenoclash_05.jpgzenoclash_06.jpg

V druhém levelu na mě nejdříve zaútočilo hejno jakýchsi kříženců ptáků a malých dinosaurů, které jsem snadno postřílel. Pak přišli dva lidé a ptáko-člověk. To už bylo těžší, protože jeden na mě střílel z ''granátometu'' a ostatní nepřetržitě útočili pěstmi. Pistolemi jsem nejdříve odzbrojil dívku s granátometem a následně ho využil proti nim. Taktika je důležitou součástí soubojů.

VIDEO: 906 'Zeno Clash - ukázka hraní'

Po setkání s Father-Mother následoval souboj s velkým člověko-slonem. K jeho likvidaci bylo nutné použít kladiva a včasných úhybných manévrů. Uhnout, udeřit, uhnout, udeřit a pak zaútočit silným úderem. Po několikátém útoku bylo po něm. Souboje s jedním protivníkem jsou jednoduché, přestože je několikrát silnější než vy.

Není důležité vědět, jak fungují, ale že fungují

V posledním levelu jsem se dostal do křížku s lovcem odměn, který na mě neváhal použít vtipných kamarádíčků v podobě jakýchysi veverek s padákem a soudkem střelného prachu. Lovec tyto veverky házel z hlavy obrovského monstra, ty se volně snesly k zemi a začaly pobíhat kolem mě. Následně střelou zapálil soudek s prachem a veverky explodovaly.

zenoclash_09.jpgzenoclash_10.jpg

Naštěstí mi gentlemansky hodil jednu ze svých zbraní, abych přeci jenom nějakou tu šanci měl. Jednalo se o jakousi mušketu, kterou bylo potřeba po třech výstřelech nabít. Při tomto souboji bylo nutné zůstat neustále v pohybu, uskakovat před veverkami či je odkopávat a jednou za čas na lovce vystřelit. Tímto pěkným soubojem končila preview verze hry.

Bizarní prostředí, postavy a nepřátelé

Když jsem hovořil o nepřátelích, zapomněl jsem zmínit jednu zajímavou věc. Všechny postavy ve světě Zenozoik jsou vašimi bratry a sestrami, protože mají společného rodiče – hermafrodita Father-Mother. Po útěku se ale automaticky většina z nich stává vašimi nepřáteli. Jednou z kladných postav je Deadra, která vám pomáhá na útěku. Oba jste nejspíš lidské rasy, což ale neplatí o většině ostatních charakterů. Ti se skládají převážně z kříženců zvířat či jakýchsi mutantů ozdobených všemožnými koženými, dřevěnými, železnými doplňky, maskami a přívěsky.

zenoclash_11.jpgzenoclash_12.jpg

V poušti jsem narazil na dotěrné brouky nebo červy, kteří mi bránili vstupu do zakázaných částí levelu. Na okolních screenshotech by také měla být hospoda, kde jsem narazil na několik opravdu zvláštních bytostí, kterým není rozumět ani slovo. V Zeno Clash všechno vypadá tak nějak neurovnaně, asymetricky, pokřiveně až si říkám, kde vývojáři z ACE Teamu brali tu inspiraci (od Johna Blanche a Hieronyma Bosche).

zenoclash_13.jpgzenoclash_14.jpg

Popsat prostředí slovy je prakticky nemožné. Obrázky kolem hovoří za vše. Jen dodám, že jednotlivé levely jsou spíše menšími arénami a vítězství v nich vás posune o kus dále. Proto si tvůrci mohli dovolit věnovat tolik detailů okolnímu prostředí, které je sice značně omezené, ale velice propracované. Vadila mi jen malá interaktivita s okolním světem či ne moc povedený kolizní (fyzikální) systém. Grafiku hry jsem měl nastavenou na plné detaily, s dvojnásobným vyhlazováním hran a anisotropickým filtrováním v rozlišení 1280x960. V tomto nastavení hra běžela slušně a to hraji na notebooku s Core 2 Duo 2,4 Ghz, 3 GB RAM a 256 MB grafickou kartou.

art.jpg

Je pravda, že se mi nepodařilo zapnout stíny, odraz okolního prostředí ve vodě, blur a bloom efekty, ale podle slov tvůrců mají být tyto neduhy opraveny. Jelikož hra využívá flexibilní Source engine, tak se její náročnost pohybuje někde v rozmezí náročnosti Half-Life 2: Episode Two a nedávnými Left 4 Dead. Jedním dechem ale mohu dodat, že to, co tento již pět let starý engine předvádí, je vskutku působivé.

zenoclash_15.jpgzenoclash_16.jpg

Zeno Clash je ujetá akční hra s prvky mlátičky, v neobyčejně zajímavém prostředí, které vám nedá spát. Je to jedna z těch her, kterou musíte dohrát okamžitě, protože se nemůžete dočkat, co bude následovat. Podivní nepřátelé a záhadný příběh má poskytnout zábavu sice jen asi na 5-6 hodin, ale zato se bude jednat o intenzivní zážitek v neotřelém stylu.

zenoclash_17.jpgzenoclash_18.jpg

Podle dosavadních zkušeností sice půjde o zcela lineární akci se skriptovanými sekvencemi, ale na druhou stranu toto nabízí i série Half-Life a moc lidí si na to nestěžuje. Cena byla stanovena na příjemných 20 $ (430 Kč) a hra by měla vyjít již během února tohoto roku prostřednictvím digitální distribuce Steam a v některých částech světa také v krabicové verzi. Tuhle šílenost si určitě nenechám ujít.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Akce
Výrobce: ACE Team | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 21. dubna 2009 (PC), 30. března 2010 (X360)
  • Inovativní bojový systém
  • Intenzivní hratelnost
  • Svět Zenozoik
  • Originální grafika
  • Působiví nepřátelé
  • Nevýrazné vyprávění příběhu
  • Slabý dabing
Váš názor Další článek: Hlas lidu: Návrat NFS

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,