PC | RPG | Preview

Dragon Age: Origins – vzhůru na draka

Krev, špína, hnus a spousta morálních dilemat, která nejsou černobílá. Ne, nejde o Zaklínače, ale o duchovního nástupce Baldur’s Gate.
Kapitoly článku

Tvůrci z BioWare, jež si v poslední době dávali záležet hlavně na hře Mass Effect, konečně detailněji představují svou vysněnou hru. Stačí říct jen „duchovní nástupce Baldur’s Gate“ a většina starších hráčů chytá nezastavitelnou slintavku.

Na vaši postavě půjde zvolit vše od rasy po zarůstající nehty na levé noze

Ti nejvytrvalejší potom mezi slinami začínají vykřikovat něco o dlouhé a epické výpravě, nákupu potravin na dva měsíce a zabudování toalety přímo do křesla u počítače. Dost však bylo předsudků a sbírání střípků informací, na E3 se objevil pěkný trailer a hratelná ukázka. A jak vypadala?

dragon_age_origins_artwork.jpg

Hrající si hobiťátka, skotačící elfátka, zelená travička a motýlci poletující všude kolem. Idylka narušená jenom vpádem orků/zlého čaroděje/neznámé nemoci/odpadlíka nějakého řádu, kterého může zastavit jen hrdina bez bázně a hany. Jenže, co vás nemá, žádná krev samozřejmě není, když někdo umře, tak prostě umře a vypadá, jako by zrovna sešel na infarkt a ne dvoubřitou sekeru v obočí. Máte ten výsledný a kapku absurdní dojem? Ano? Tak přesně takhle Dragon Age nevypadá.

dragon_age_origins_01.jpgdragon_age_origins_02.jpg

V jednom z rozhovorů se tvůrci chlubili tím, že svět bude patřičně temný a realistický, jak jen může místo, na němž se vrhají firebally být. Podle videí a dojmů zahraničních kolegů měli bezmeznou pravdu. Krev cáká, až se vyleštěné pancíře barví doruda, po ulicích se potácí žebráci a do toho všeho přicházíte vy. Nečekejte však zapadlé a slepé uličky, v nichž by nemělo smysl strávit ani vteřinu. Autoři slibují eliminaci všech hluchých míst a maximální soustředění na hráčův prožitek.

Světlá či temná strana síly?

Předně však musí být co prožívat. Detaily o příběhu sice v BioWare střeží jako oko v hlavě, ale z dojmů vyplývá, že jedna z možností začátku (více konců bylo tvůrcům málo a prostě se rozhodli dát hráči na výběr z více začátků) jebýt členem Šedých strážců – cechu nejmocnějších válečníků, kteří mají potírat zlo a v jejímž čele stojí samotný král. Ten si rád hraje na hrdinu a vyžívá se v boji v předních liniích. A vy mu musíte pomáhat... Nechcete se radši stát tím prostým sedlákem?

Samotná demoverze prezentovaná na E3 potom začíná v momentě, kdy se hráčovo alterego, jež si před hraním budete moci upravit dle chuti a libosti, a zvolit půjde vše od rasy po zarůstající nehty na levé noze, ocitá v rozbořeném městě. Na to má zaútočit Hniloba.

Za své chování musíte nést odpovídající následky

Toto vskutku originální označení si lidé vymysleli pro nebezpečí, jemuž není nic rovno. Přesněji jde o armády skřetů vedené zlými kouzelníky a arcidémony. Taková Tolkienovská klasika, chtělo by se vykřiknout.

dragon_age_origins_03.jpgdragon_age_origins_04.jpg

S křičením ale opatrně, suďte až po chvíli hraní. Svého hrdinu začínáte ovládat ve chvíli, kdy vás propustí jeden z výše postavených Strážců, abyste si prohlédli město a sešli se s ním na jeho druhé straně. A to se tak procházíte po ulici, až narazíte na ježka, tedy pardon, vězně v kleci, který má neskutečný hlad. Výměnou za jídlo vám nabízí klíč k truhle, jež se nachází v jeho trávícím traktu. Jenom si holt budete muset na odměnu chvíli počkat. Na výběr tak máte jen tři možnost: vyhovět jeho požadavku, jít dál, či mu prohrábnout střeva a klíč si zabavit okamžitě.

Černočerně temné

Zvolení třetí možnosti však oplývá nejen záporným morálním hodnocením a rukama zacákanýma od krve. Za své chování totiž musíte nést odpovídající následky – v tomto případě je nutné vypořádat se se stráží. Zdroje bohužel mlčí o způsobu, ale mě osobně by hrozně potěšilo, pokud by si zase hráč mohl zvolit, jak chce hrozbu eliminovat. Co třeba úplateček do chudého měšce či meč do ledvin? To už nezní jako z Pána prstenů, že?

dragon_age_origins_05.jpgdragon_age_origins_06.jpg

Ale abychom se vrátili zpět k hlavnímu příběhu – hráč přichází na smluvené místo, aby se seznámil s králem, jež spolu s Marcusem a několika poradci plánují obranu před členy Hniloby. To vše probíhá v nádherně propracované animaci, která opět ukazuje, že někteří z členů BioWare se prostě museli nachomýtnout k nějakému filmu. Úhly kamery ve spojení s detailní animací vytvářejí atmosféru podobnou Mass Effect. Jedinou smutnou věcí je fakt, že vámi hraná postava postrádá dabing. Důvodem je prý příliš mnoho možností a z toho vyplývajících dabérů, ale i tak tento fakt zamrzí.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG
Výrobce: Bioware | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. listopadu 2009 (PC, X360), 20. listopadu 2009 (PS3)
  • Podařený RPG systém
  • Zajímavý svět
  • Živoucí postavy v partě
  • Obrovská herní doba
  • Chytalavé boje
  • Nevyvážená obtížnost
  • Kamera
  • Občas AI parťáků

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,