EVE: revoluční online hra – rozhovor s tvůrci

Jestli si jen občas rádi zahrajete nějaký ten vesmírný simulátor, bude vás tahle hra, celým názvem EVE: The Second Genesis, určitě velice zajímat. Jedná se totiž o přenesení takových her jako byly Elite či Privateer do online světa, světa neomezených možností, ve kterém spolu budou moci hrát v gigantickém vesmíru až statisíce hráčů! Nevěříte? Přečtěte si naše interview s jedním z tvůrců této hry.
Jestli si jen občas rádi zahrajete nějaký ten vesmírný simulátor, bude vás tahle hra, celým názvem EVE: The Second Genesis, určitě velice zajímat. Jedná se totiž o přenesení takových her jako byly Elite či Privateer do online světa, světa neomezených možností, ve kterém spolu budou moci hrát v gigantickém vesmíru až statisíce hráčů! Nevěříte? Přečtěte si naše interview s jedním z tvůrců této hry.

EVE uchvátí nepochybně všechny hráče zejména svou naprosto úžasnou grafikou. Ale to zdaleka není vše, co tahle potenciálně revoluční masivně multiplayerová vesmírná simulace nabídne. Jen si přečtěte naše interview a věřte (nebo nevěřte) svým očím. Na otázky odpovídal Hrafnkell Oskarsson, jeden z herních designérů.

Eve the Second Genesis Eve the Second Genesis

Doupě: Mohli byste se nám nejprve krátce představit?

Hrafnkell Oskarsson: CPP (Crowd Control Productions) je soukromá společnost založená roku 1997. Od počátku se soustředí na vytváření online her, které maximalizují interakci mezi hráči a na využití nových, zatím neprozkoumaných možností, jež vycházejí ze světů obývaných tisíci hráči. CPP má momentálně třicet zaměstnanců z nichž se všichni soustředí na práci na našem prvnímu titulu - EVE: The Second Genesis (http://www.eve-online.com/).

Doupě: Jaké je tajemství té úžasné grafiky vaší hry? Je skutečně možné, aby se takové překrásné obrázky na dnešních počítačích hýbaly?

H.O.: Grafický 3D engine hry EVE využívá Microsoft Direct3D 8. Pracuje na základě možností 3D akcelerátorů schopných pracovat s Direct 3D 7 a 8 a jejich vlastností "per-pixel shading" čili stínování každého jednotlivého pixelu. Modely mohou procházet takřka nekonečným počtem stínování a kombinace takového stínování na vybraných površích vytváří fotorealistické materiální efekty jako zrezivělý kov, měď, zlato, špinavé sklo, snímatelný nápis, špína na kovovém povrchu a tak dále. To nám zároveň umožňuje využít novou metodu osvětlování, díky které dokážeme vytvořit sofistikované světelné efekty jako jsou reflektory, plameny, nebo ostré odrazy na extrémně jednoduchých modelových sítích. Vytvořili jsme 3D engine EVE tak, aby byl snadno přístupný přes naše vlastní nástroje pro všechny naše grafiky a výtvarníky. To je také důvod, proč je grafika EVE tak kvalitní - vše má v rukou skutečně sám grafik. Použité jednoduché techniky také znamenají to, že hra poběží i na průměrně vybavených systémech - ačkoliv je vyžadována minimálně nVidia GeForce nebo lepší.

Doupě: Prozradíte nám něco více o příběhu za EVE: The Second Genesis?

H.O.: Je zasazen do neznámé oblasti vesmíru tisíce let v budoucnosti. Lidé se sem dostali díky přirozené červí díře (pojmenované EVE), která však později zkolabovala. Mezi starým a novým světem byla tedy vybudována obrovská brána. Ta bohužel zůstala funkční pouze po 70 let, když pak zcela neočekávaně vzplála a zničila i celý systém, ve kterém byla umístěna - stala se nadále nevyužitelnou. Hra začíná v okamžiku, kdy frakce, které přežili jsou zpět na nohou a znovu prozkoumávají okolní vesmír. Izolace, která následovala po zničení EVE vytvořila několik rapidně odlišných avšak stále ještě lidských frakcí. Chvíli trvalo, než si to mezi sebou všechny vyříkali, ale momentálně mezi nimi vládne jakýs-takýs mír, už několik let.

Role hráče spočívá v tom stát se kapitánem nějaké vesmírné lodi. Kapitáni jsou velmi specializovanou skupinou lidí, kteří jsou zvláštně vybaveni (neurální okruhy a podobné haraburdí) aby zvládli svou práci. To tedy dělá každého hráče unikátním již od začátku hry. Přitom však mohou stále sledovat mnoho různých cest a způsobů, kterými budou hru hrát.

Eve the Second Genesis Eve the Second Genesis

Doupě: Kolik typů lodí a které například budou mít hráči na výběr? Bude se jejich počet časem zvyšovat, i v průběhu hry?

H.O.: Celkem budeme mít na sto lodních modulů. Pro mnoho z nich bude k dispozici více verzí, s malými obměnami co se týká vybavení zbraněmi, nákladového prostoru a podobně. Každé impérium a také některé menší frakce má svou vlastní řadu lodí. Takže hráč bude mít rozhodně z čeho vybírat. Vytvořit novou loď nebo upravit nějakou starší není těžká záležitost, takže můžete čekat další modely v průběhu hry.

Doupě: Co nějaké supersilné mimozemské rasy, neznámá nebezpečí z "hlubokého vesmíru", se kterými se budou muset vyrovnat všechny hráči - dočkáme se něčeho takového?

H.O.: Základní koncept EVE spočívá v boji hráče proti hráči (PvP), nikoliv v boji hráč versus prostředí (PvE). Takže se zaměřujeme zejména na způsoby, kterými spolu mohou hráči interagovat - spolupracovat či bojovat. Avšak tím, že bychom zahrnuli mimozemské rasy by se toto vlastně tak trochu vytratilo, protože pak by se ze hry stalo něco ve smyslu "všichni proti počítači", což podle nás ale není tak zajímavé. Přesto však v pozadí světa EVE bude existovat jistá větší zápletka, do které se hráči mohou zapojit, pokud chtějí. Tento děj (nechci toho moc prozrazovat) se pak může stát nebezpečím pro celý svět EVE.

Doupě: Budou hráči moct své lodě upravovat podle svých představ (ať již jde o vybavení či vzhled)?

H.O.: Hráči budou moct upravovat své lodě docela ve značné míře, a to jak po stránce vybavení tak i vzhledu. To znamená například montování nových zbraní nebo obranných prvků, přidávání emblémů a log, změnu jejich barvy, a další možnosti.

Eve the Second Genesis Eve the Second Genesis

Doupě: Jaké možnosti bude mít hráč jako postava? Co bude moct dělat, jak bude moci spolupracovat s ostatními hráči?

H.O.: Každá postava budou mít rozsáhlý strom skillů, po které se bude moci "vyšplhat". Jednotlivé skilly vám pak umožní jisté aktivity, přidají různé bonusy a dovolí hráčům využívat to nejlepší vybavení. Taktéž budete své postavě moci nechat voperovat umělé implantáty a vylepšit tak její schopnosti. Samozřejmě že při počátečním výběru si hráči budou moct zvolit vzhled své postavy - a zde se nabízí téměř nekonečné množství možností, každá postava bude moct být unikátní co se týká vzhledu. Největší nevýhodou současné verze EVE je nemožnost pohybovat se s vaší postavou po vesmírných stanicích - rozhodli jsme se totiž nejprve se plně soustředit na vesmírné prostředí.

Věříme, že spolupráce mezi hráči v jakékoliv podobě je samotnou podstatou každé masivně multiplayerové hry. Proto podporujeme mnoho možností, jak spolu mohou hráči spolupracovat, včetně formování do různých skupin. Hráči tak mohou utvářet zcela nevázané spolky či klany, zejména určené pro vzájemné rozpoznání a ochranu. Taktéž ale budou moct zakládat společnosti, které mohou vlastnit vesmírné stanice a dokonce planety. Společnosti jsou hlavními entitami pro hráče, kteří chtějí ve světě EVE dosáhnout vyššího postavení a větší moci. Mohou si vybrat, jaký typ společnosti chtějí založit či ke které se připojit - od tyranské diktatury po benevolentní demokracie (a vše mezi tím, samozřejmě). Velikost může být od několika málo jedinců přes tucty až po stovky hráčů. Mohou mít ve své společnost vlastní kanceláře, což jim dá speciální schopnosti a zvláštní role. A co se týká vzájemné komunikace, dáme hráčům možnost komunikovat mezi sebou tolika způsoby, kolika to dovoluje dnešní Internet.

Doupě: Pro jaký nejvyšší počet hráčů je vaše hra určena a kolik jich má v současné době?

H.O.: Jelikož se to celé odehrává ve vesmíru, přirozenou jednotkou místa je zde hvězdný systém. Mezi hráči, kteří se nacházejí uvnitř odlišných hvězdných systému existuje jen minimum komunikace. To značně minimalizuje nároky na síťové přenosy. Jakmile máme definován bod, na kterém můžeme dále stavět - tedy solární systém - můžeme odhadovat, že k běhu celého světa jich bude potřeba přibližně 5000. V jednom systému se ve stejném čase bude moct nacházet teoreticky až 1000 hráčů (veřejná beta nám však řekne víc). Ve snaze minimalizovat efekty síťového zpomalení jsme vytvořili všechny systémy EVE v deterministickém, tedy předvídatelném duchu. Tak má váš EVE klient možnost extrapolovat (vypočítat) výsledky vašich akcí i když dočasně ztratíte spojení se serverem nebo dojde k nějakému zdržení (například kvůli lagu). Z toho tedy vyvozujeme, že ve světě EVE bude moct hrát minimálně několik stovek tisíců hráčů - jediný skutečný limit představuje počet hráčů na jeden solární systém. Právě v tuto dobu startujeme betatestování, takže budeme mít brzy konečná čísla.

Doupě: Který aspekt masivně multiplayerových online her je pro vás nejdůležitější - grafika, příběh, volnost, herní komunita, něco docela jiného, nebo všechno dohromady?

H.O.: Byla by to komunita - když nemáte dobrou komunitu hráčů, hráči se rozhodnou hru rychle opustit. A když hra nemá hráče - zemře, a nebude vůbec záležet na tom jak dobrá je grafika nebo příběh. Takže se na vytváření silné komunity velmi soustředíme.

Doupě: Bude se za hraní EVE: The Second Genesis muset pravidelně platit?

H.O.: S největší pravděpodobností ano. Konečné slovo na výši poplatku bude mít zřejmě vydavatel ale cenový model by měl být podobný dnes existujícím online hrám, tedy něco mezi 10 a 13 dolary měsíčně.

Váš názor Další článek: Q-Lat2 aneb svět plný kuliček

Témata článku: , , , , , , , , ,