GC: Empire: Total War – prach je silnější než meč

Nový díl série bojuje o srdce stratégů drobnými inovacemi, ale rovněž převratnými prvky typu námořních bitev. Napnout plachty!

Strategická série Total War se pomalu sune v čase z dob, kdy se párala břicha meči a sekerami, do časů špikování vojáků olověnými kulkami. Když před osmi lety vyšel první díl Shogun čerpající ze starého Japonska, představoval něco neobvyklého svým tahovým režimem na mapě kontinentu, po jehož povrchu hráč přeskupoval obrovské armády.

 

Zkusí hráč taktiku admirála Nelsona s rozbitím nepřátelské řady rychlým průnikem do jejího středu, odkud ji suverénně rozstřílí?

Ty se pak měly možnost střetnout v monumentálních bitvách stohlavých praporů, kde se teprve ukázaly taktické schopnosti velitelů sedících před obrazovkami. Rome, Medieval a jeho druhý díl těžili především ze změny dobového a kulturního zasazení a jen tu a tam byl přidán nový prvek. Empire situované tentokrát do 18. století naplňuje misku novinek námořními bitvami a masivním nástupem zbraní založených na střelném prachu.

Boj s větrem o kormidlo

Napnout plachty, potáhnout myší přes obrazovku a... čekat až se obři rozhoupou. Střetnutí obrovských korábů patří k hlavním pýchám autorů a lze je chápat. Kolosální lodě dosáhly v 18. století vrcholu v ohledu válečné síly i obchodních možností, když byly schopné spojit svou mateřskou zemi se vzdálenou kolonií nebo diplomatickými spojenci. Námořní brojení se stalo paralelou amerického a ruského vesmírného programu za druhé světové války, kdo měl silnější loďstvo, byl pánem světa. Takto se snaží z nového prvku těžit i Total War a hned v první záběry ze hry na Games Convention přivítaly diváky rozsáhlou vodní plochou brázděnou několika koráby.

empiretotalwar13.jpg

Jelikož jsou lodě od přírody pomalé a neohrabané, hráč může jejich pohyb ovlivňovat pouze přibližně. Myší určí směr, kterým kormidelník nastaví kurs, ale musí počítat také se silou a orientací větru. Výsledkem je razantní snížení tempa námořních bitev proti pozemním potyčkám známým z minula. Nabízí se otázka, zda tím nebude válčení na vodní hladině tak trochu nuda, nicméně v tomto bodě přicházejí tvůrci s příslibem vymýšlení nejrůznějších taktických manévrů, formací, na které bude mít hráč díky lenivému pohybu lodí dost času. Ve velké bitvě se na každé straně sejde (splaví?) na dvacet dřevěných obrů osazených až stovkou děl posílajících kulaté pozdravy sousedům.

Krvavá práce mořského vlka

Postaví hráč lodě postaru do linie a nechá je střílet nazdařbůh nebo třeba zkusí taktiku admirála Nelsona s rozbitím nepřátelské řady rychlým průnikem do jejího středu, odkud ji suverénně rozstřílí? Navzdory pouze přibližnému ovládání pohybu bude k dispozici množství nastavení chování samotných lodí.

empiretotalwar05.jpg empiretotalwar06.jpg

Lze zvolit intervaly nabíjení a střelby z děl, nebo třeba regulovat plachtoví a s ním i rychlost. Jakmile jsou obě z lodí poškozeny, přirazí k sobě boky a nastává druhá úroveň bitvy. Vojáci přeskočí na dobývaný koráb a jmou se decimovat přeživší posádky nablízko. Zde byl patrný výrazný naturalismus – vojáci se propichovali za krvavých cákanců a mezi padajícími ráhny tu a tam proletěla dělová koule rozmáznuvší nešťastníka stojícího v cestě na rosolovitý flek.

empiretotalwar03.jpg empiretotalwar04.jpg

Námořní bitvy je tradičně možné stejně jako ty pozemní ještě před započetím pouze odkliknout a nechat vygenerovat výsledek počítač. Co zbude pak? Strategická mapa, na níž si to rozdá deset národů, mezi kterými nechybí Velká Británie, Amerika, Rusko, Francie, ale rovněž ani exotické státy jako Osmanská říše. Dle slov tvůrců bude vybudování solidní armády schopné vyzývavých bitev trvat přibližně 200 tahů, a tak tento prostor vyplnili rozsáhlými státnickými možnostmi.

empiretotalwar09.jpg empiretotalwar10.jpg

Je například možné zvolit typ správního zřízení pro svou říši. Bude osvícenskou republikou s podporou vědy, takže na sebe dlouho nenechají čekat i vynálezy v oblasti zbrojírenství? Naopak monarchie dokáže vypěstovat oddanost králi vedoucí například ke zvýšení morálky v boji, důsledků je spousta.

Diplomacie založená na dělových koulích

Na lepší úrovni má pracovat rovněž umělá inteligence. Protivníkovi generálové mají reagovat taktičtěji, což autoři vysvětlují situací s dobýváním měst. Některý vojevůdce se raději stáhne, město postoupí a ušetřené vojsko třeba spojí se zálohami v týlu. Jiný nikoliv, bude bránit metropoli do posledního muže. Důvod k tomu může být například historický. Ačkoliv v Empire panuje velká volnost a dějepisná benevolence, takže i Američané mohou dobýt Španělsko, v určitých aspektech se autoři budou držet dobových záznamů. Francouzi se jen tak nestáhnou z Paříže, stejně jako Rusové by za druhé světové bojovali o Stalingrad do pádu celého státu.

empiretotalwar07.jpg empiretotalwar08.jpg

Pozemní bitvy začínají tradičně rozmístěním armád obou stran. V ukázkovém případě prezentátoři postavili pěchotu před zaminované pole s obilím, střelce schovali za palisádu z ostrých kůlů proti kavalerii a do týlu umístili dělostřelectvo. Cílem bylo dobýt nedaleké městečko, na čemž byla demonstrována řada technických novinek Empire. Ve hře nyní kompletně pracuje fyzika, jež se prezentuje již dělovými koulemi odrážejícími se od země.

Pohyby postav vypadají věrně, každá prodělá prudký záškub při zpětném rázu muškety

Projektily tak nezraní pouze vojáky v místě svého dopadu, ale mnohem širší oblast. Pohyby postav vypadají věrně, každá prodělá prudký záškub při zpětném rázu muškety nebo začne realisticky přelézat zídku, když armáda vstupuje do opevněného města. I zde je na vojácích, jež propichují své k zemi sražené oponenty bajonety, vidět záliba animátorů v realističnosti (kdepak realističnost, jsou to prostě řezníci).

empiretotalwar01.jpg empiretotalwar02.jpg

Města a budovy nabývají na nové roli. Jednak v 18. století již existují jednotky odstřelovačů, které mohou obsadit stavby a v úkrytu pokrýt střelbou široké území, ale rovněž boj mezi budovami otevírá nové perspektivy taktice. V předváděné části se strhla bitka před branou městského kostela. Prezentující pracovník připochodoval s armádou frontálně, zatímco obránci města posílali vojáky po stranách vysoké budovy. Útočnici tak byli brzy sevřeni z obou stran kostela a postupně decimování.

empiretotalwar11.jpg

Nadešel čas stáhnout se za blok budov v týlu a zkusit vymyslet nový postup s drasticky oslabenou armádou. V ten moment však vypršel čas vyhrazený na prezentaci a zástupci Creative Assembly se s taktikou jim vlastní jali vyhánět novináře futrující se chlazenou instantní kávou z místnosti. Pomocníky jim nebyly bajonety a lodní děla, ale závěrečné zvolání: „Tohle je opět klasický Total War se vším všudy.“

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie
Výrobce: Creative Assembly | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. března 2009
  • Námořní bitvy s majestátními koráby
  • Ještě více možností na strategické mapě než minule
  • Možnost dobýt si Evropu třeba za Američany
  • Umělá demence
  • Slabší technická stránka
  • Dlouhé nahrávací časy
Diskuze (1) Další článek: Nové screeny z Wanted

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,