PC | X360 | PS3 | Akce | Téma

GTA IV jakožto strhující obraz doby (který ale raději nikdo nechce vidět?)

„Nastavte společnosti zrcadlo, sakra už!“ žádají nároční hráči po tvůrcích videoher. Tvůrci GTA IV se o něco takového pokusili. Ale všiml si toho někdo?

Takové dostatečně vtipné a lehce sadisticky kousavé zobrazení stavu určité části společnosti S v čase T není vůbec špatná idea. Koho by nebavilo v roli nestranného pozorovatele sledovat dění kolem sebe skrze řádně kritickou optiku? Rozhodně to na první pohled vypadá zajímavěji, než přihlížet 1543. pokusu o záchranu galaxie/Království železné panny před lidožravými krtky/kouzelnými sešívačkami. Nakonec, kouzlo kritického zobrazení společnosti objevili spisovatelé a čtenáři už v pradávném 19. století. Tvůrci a hráči videoher ve století jednadvacátém se však zřejmě zasekli u nekonečného kosení zmíněných pohádkových nesmyslů. Kulturní evoluce v praxi. Ha.

uvaha_gtaiv01.jpguvaha_gtaiv04.jpg

Upřímně, předchozí dvě věty znějí schválně přehnaně depresivně. Protože půl metru vedle sebe mám rozehrané nové Grand Theft Auto IV, a to mě naplňuje pocitem štěstí a lásky k bližnímu svému. Je zkrátka úžasné vidět posun od pestrobarevné, bláznivé a zatraceně zábavné arkády (GTA I-III) k podobně zábavnému, ale mnohem uvěřitelnějšímu a syrovějšímu zobrazení New Yorku současnosti. Však také co nejpřesněji zachytit současné „Velké jablko“ bylo hlavním cílem lidí z R*, jak prohlásil Dan Houser. Současný New York se čtvrtěmi plnými Východoevropanů, kde se člověk bojí v obchodě promluvit jinak než rusky, New York s konkrétními důsledky abstraktní „války proti terorismu“. Město, kde stále ještě lidé věří v americký sen. Až si budu chtít v zaslouženém důchodu připomenout, jak asi vypadal život v „hlavní metropoli světa“ v roce 2007, jaké trendy tehdy vládly světu, pustím si GTA IV.

Jděte na myroomonline.net – místo, kde můžete mít přes 70 přátel, a stejně se cítit osaměle!

Grand Theft Auto IV však není jen jakýmsi pokusem o obraz nějakého města, ale snad i pokusem o zobrazení doby a jejích vymožeností. Kdo strávil ve hře surfováním po internetu pár chvilek, jistě se několikrát uchechtl nad parodiemi současných fenoménů typu MySpace a sebestředností vykrmených bloggerů. Ale co teprv MySpace, samotná všemocná Evropská unie to také pořádně schytala v turistickém průvodci - „Jak chce EU konkurovat světovým velmocím, když se státy Unie nenávidí mezi sebou?“. Nechybí ani několik roztomilých poznámek na téma národních stereotypů (kam se hrabe Entropa D. Černého).

VIDEO: 1091 'Grand Theft Auto IV - Liberty City Gun Club'

Televizní pořad „I'm rich“ pro změnu rozkošně paroduje módu (rozšířenou nejen mezi celebritami) egoistické masturbace za pomocí peněz. Yo yo yo, moje záchodová mísa má v sobě zabudovanou LCD televizi, tak kdo je teď king, co?! Dalo by se takto pokračovat ještě hodně dlouho.

Tato pálivá, satirická omáčka se však nedá považovat za hlavní námět GTA IV. Tím zřejmě je zobrazení amerického snu na ruský způsob - konzumerismu a pozlátka jakožto nového smyslu života, který má být naplněn co nejdříve, za jakoukoliv cenu. Je to ještě sen, o kterém má cenu snít? Posuďte sami. Dnešní Rusové si vybrali jasně. Už je vám dokonale jasné slovní spojení „GTA IV jakožto obraz doby“?

Hry mají na víc

Jak vidno, není neřešitelný problém vyzobat z GTA IV zajímavější náměty k debatě, než hádání se o rekord v počtu odstřelené policejní havěti. Stačí jen hrnek zeleného čaje a trochu času. Kdo všechno si takový luxus může dovolit? Vždyť přestože (nebo právě proto?) série Grand Theft Auto patří do hlavního proudu popkultury, kolik hráčů se kochá nejen formou, ale i obsahem? V recenzích se především otrocky popisovaly nové vymoženosti, hráči usilovně řešili blbosti jako je absence letadel a všichni se u toho zkoumání formy tvářili děsivě spokojeně. Jako by samotná hratelnost, čili faktor zábavnosti posunu panáčků na obrazovce, bylo to jediné, čeho má smysl si při hraní všímat.

art01.jpg

Přitom u filmu je běžné, že recenzenstvo a diváctvo víceméně automaticky vnímá a hlavně chce vnímat případné, vznosně řečeno, vyznění či sdělení díla. Jenže mezi herním a filmovým průmyslem je přeci jen pořád velký rozdíl, odhlédneme-li od cifer protočených peněz. Rozdíl v kvalitě produkce. A (nejen) proto se liší i divácké skupiny, kde v případě her je tím nejhlasitějším konzumentem nevybouřené, fanboystvím poznamenané děcko.

uvaha_gtaiv02.jpguvaha_gtaiv03.jpg

Buďme optimisty. Herní průmysl se sice stále nachází v dětském věku (jak prohlásil jeden ze zakladatelů Rockstar Games), ale dospívá, stejně jako jedna z jeho ikon, série Grand Theft Auto. Dříve bláznivá arkáda, nyní ohromný popkulturní kolos, o jehož vyznění a obsah se dá bez použití omamných látek napsat úvaha. A až jednou v krásné budoucnosti hráčstvo dospěje a bude vyžadovat nefekální obsah od většiny produkce, tak to bude panečku paráda.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce
Výrobce: Rockstar North | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 21. listopadu 2008
Diskuze (18) Další článek: Burnout Paradise na 3D brýlích a 3 LCD

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,