God of War: Chains of Olympus

Antické dobrodružství plné usekaných údů, pohledných slečen a jednoho věčně naštvaného hrdiny poprvé míří mimo obvyklou platformu. Zjistěte, zda má cenu se do božského dobrodružství ponořit znovu.

Platforma: PSP
Žánr: akční adventura
Multiplayer: ne
Výrobce: Ready at Dawn Studios (
http://www.readyatdawn.com/)
Vydavatel: Sony Computer Entertainment (
http://www.scei.co.jp/)
Distributor v ČR: Sony (
http://www.sony.cz/)
Homepage:
http://www.godofwar.com/

Ať se vám to líbí, či nikoliv, potetovaný magor s nebezpečně vyhlížející dvojicí mečů – Kratos – si doslova prosekal cestu zpět na výsluní, kde se hodlá notnou chvíli vyhřívat. Díky tomu můžeme již nějaký ten pátek najít v regálech obchodů jeho nová dobrodružství ukrytá pod vše vysvětlujícím názvem Chains of Olympus. Ty ovšem nebudeme tentokrát prožívat skrze gamepady stále ještě velmi oblíbeného Playstationu 2, nýbrž za přispění mladšího a podstatně menšího brášky – Sony PSP. Spolu s analogem a čtveřicí geometrických symbolů se tak můžeme znovu ponořit do populárního, avšak značně zkrvaveného antického světa. A mám-li mluvit za sebe, lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem tak nečinil s potěšením.

Jeden Sparťan vládne všem

Chains of Olympus (a vlastně každý doposud vydaný díl série God of War) je totiž hrou, která si na nic nehraje a potenciální zájemce láká na syrovou a především nikdy nekončící akci, což je jedině dobře. V mnoha směrech totiž může hráčům nabídnout mnohem víc než kdejaká adventura vybavená složitými rébusy a do detailu vyvedeným příběhem. Několikrát zmíněná série má zkrátka onu pověstnou jiskru, jež z ní dělá sousto pro fajnšmekry. A nic na tom nezmění ani plytký příběh, v němž sledujeme osudy sparťana Kratose, který slouží olympským bohům coby elitní zabiják.

  

Pokud jste v dnes recenzovaném titulu očekávali složité dějové zvraty či zbrusu nové zápletky, musím vás zklamat. Hra se šine vcelku přímočaře ke svému konci, přičemž úspěšně míjí veškeré odbočky slibující rozšíření stávajícího příběhu. I když to může znít jako dost podstatné mínus, je tomu přesně naopak. Jednoduchý a nepřekombinovaný příběh totiž gamesám tohoto typu sedí stejně dobře jako plovák v ruce Pamely Anderson. Jakékoliv snahy o novátorství by tak mohly hře paradoxně uškodit. Autoři si toho byli očividně vědomi, a tak nás po krátkém intru vrhají přímo do víru akce (konkrétně do Řecka čelícímu invazi Peršanů), během níž stejně nebudete mít čas soustředit se na děj.

Do pekla a zase zpět

Jak už jsem zmiňoval, God of War si zakládá především na soubojích, a nejinak tomu je i v handheldové verzi. Spolu s populárním hlavním hrdinou vás tedy čeká nespočet soubojů s prachobyčejnými pěšáky, mezi nimiž budete rozsévat hrůzu především dvojicí čepelí, které za sebou, snad ze zvyku, zanechávají krvavou stopu, a jasně si tak vyznačují své pole působnosti. Mimo to poměříte síly i s bájnými kreaturami, k jejichž poražení vám však nebudou stačit jen velkohubé proslovy a nanicovaté mávání kovovými kamarádkami. Proto tvůrci do hry implementovali jakýsi systém miniher, dá-li se to tak vůbec nazvat, během nichž budete muset mačkat příslušná tlačítka, která se postupně budou objevovat na displeji. Že jejich úspěšné vyťukání vyžaduje postup ve hře, snad není netřeba dodávat.

  

Krom jednotlivých potyček, nebo spíše díky nim, musíte dávat pozor na další nesmírně důležitý aspekt hry, čímž není nic jiného než sbírání nejčastěji rudých krystalů. Výměnou za ně totiž budete moci svému svěřenci vylepšovat schopnosti a udržovat si tak status nepokořeného spartského válečníka. Nicméně, jak už jsem naznačil, rudě zářící kamínky nejsou jediným cenným zbožím ve hře. Krom nich se totiž v Chains of Olympus objevují i nejrůznější, většinou divně nazvané úlomky předmětů, jejichž opětovné složení znovu upgraduje ability vašeho avatara. Určitě se tedy vyplatí otevírat bedýnky, porážet amfory a prohledávat ložnice. Kdo ví, co se v nich skrývá.

Když smrt hraje všemi barvami

Co se grafického kabátku hry týče, snad ani nemám co vytknout. Titul dostal do vínku nejen reálně zpracované postavy a jejich pohyby, ale taktéž precizně vyvedená prostředí, která vás bezesporu uchvátí mírou detailnosti a částečné interaktivity. Pokud bych ovšem měl vypíchnout nějaký neduh technického zpracování, jistě bych se zmínil o umělé inteligenci vašich protivníků. I když se nedají označit za stoprocentní tupce, jejich inteligenčnímu kvocientu bych moc šancí na přežití ve volné přírodě nedával. Ostatně situace, v níž jste v obklíčení nepřátelsky naladěných vojáků a oni místo, aby zaútočili naráz, chodí na smrt po jednom, vypovídá za vše. Až na tento mráček na starořeckém nebi jsem však nenašel vícero nedostatků, které by stály za zmínku.

Světlé stránky hry
  • Vynikající zpracování
  • Sexuální minihry
  • Vyšperkovaný soubojový systém
Temné stránky hry
  • Krátká hrací doba
  • V podstatě to samé, co jsme si mohli již dvakrát vyzkoušet na PS2

Inu, čas se nachýlil. Dopřejme našim mečům zborceným krví nehodných chvíli odpočinku a shrňme si, co nám vlastně God of War: Chains of Olympus nabízí. Máme tu jednoduchý, avšak naprosto dostačující příběh, vynikající technické zpracování, které z vašeho přenosného miláčka vymačká i to, co v něm vůbec není, a samozřejmě toliko opěvovaný herní svět s Kratem v popředí, jež si oblíbili statisíce fanoušků po celém světě. Ač tento koktejl míchám sebevíc, stále mi chutná jako vynikající gamesa, která nejen zpříjemní odpoledne, ale rovněž poslouží jako skvělý zabíječ času, než se na třetím Playstationu objeví regulérní pokračování mockrát jmenované série. Tak na co ještě čekáte?

Grafika: 8/10
Hudba: 7/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 9/10

Skvělý start na nové platformě. Pokud tvůrcům zápal a cit pro hru vydrží i v následujících dílech, máme se opravdu na co těšit!

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PSP, iPhone
Žánr: Adventury, Akce
Výrobce: SCEA, Ready at Dawn
Diskuze (6) Další článek: AbecedaHer ve zkratce

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,