Heroes of Might and Magic 4 – další kapitola příběhu

Čekali jsme, doufali jsme, dohadovali jsme se. Ale konečně už nemusíme. Stojíme před čtvrtým pokračováním legendární série, která byla před svým vydáním docela velkou neznámou. Ale když už máme konečně tu možnost, tak si sedněme před monitory a poperme se s Heroes IV.

MegamiPlatforma: PC
Typ hry: tahová strategie
Multiplayer: pouze střídání u jednoho PC, později řádný multiplayer
Minimální konfigurace: procesor 300 Mhz, 128 MB RAM, 750 MB na HDD, 4MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 450 Mhz, 256 MB RAM, 750 MB na HDD, 4MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 256 MB RAM, 5 GB na HDD, GeForce 2 Ti 64 MB
Výrobce hry: New World Computing (www.3do.com)
Distributor hry: CD Projekt (www.cdprojekt.cz)
Distribuce v Česku: CD Projekt
Homepage: www.3do.com/mightandmagic/heroes4/

Jako každý příznivce HOMAMů jsem čtvrté pokračování očekával s neskrývaným napětím. V nejrůznějších preview na internetových stránkách se čtenář mohl informovat o posledních novinkách, které ho očekávají v tomto pokračování slavné tahové strategie. Věřte, že těch změn není málo, ale musíme to vzít hezky zkraje.

Heroes of Might and Magic 4   Heroes of Might and Magic 4

Heroes of Might and Magic 4   Heroes of Might and Magic 4

Hry v češtině

Ještě před začátkem si nemohu odpustit malý komentář na adresu překladu her. Kdo se o toto téma nezajímá, může vesele pokračovat u dalšího odstavce, nepřijde o nic z vlastní recenze. Již nějakou chvíli se mluvilo o kompletní lokalizaci her na PC a první plody tohoto masového počešťování se k nám již dostávají. Celá tato akce má podle mne dvě stránky. Existují hráči, kteří neumí dobře anglicky. Netroufnu si odhadnout kolik jich je v České republice procentuelně, ale pravděpodobně jich nebude málo, jinak by se lokalizace nevyplatila. Pro tyto hráče se může stát angličtina bariérou, která jim znemožní stoprocentní zážitek ze hry. Například adventury, RPG, ale i ostatní žánry. Tato skupina nejspíš bude souhlasit, že kompletní překlad hry zvýší počet prodaných kusů na našem trhu a zájem o hry jako takový. A pak tu máme druhou skupinu lidí. Zkušenější hráče, pro které je angličtiny u hry něco jako chmel u výrobu piva. Neodlučitelný obyčej, na který jsme si zvykli. Co víc,  některé z nás hry naučily anglicky. Tato skupina, mezi které patřím i já, se obávala, že kompletním překladem se z her něco ztratí. Bohužel v případě Heroes IV se tyto obavy takřka do puntíku vyplnily. Již u intra se setkáváme s dabingem, který určitě nepatří k těm zdařilým. Zatímco překlad jako takový není nejhorší, kamenem úrazu je intonace a zabarvení hlasu. Nepatřím k odborníkům přes zvuk a práci s audio efekty, takže tuto pasáž ukončím konstatováním, že jsem u počítače seděl s pocitem, že poslouchám něco nepovedeného a uvědomil jsem si, že se mi obličej křiví do znechuceného úšklebku. Později jsem se smál, ale to určitě nebylo záměrem autorů. Druhá rána přišla, když jsem si pustil hlasový úvod k některým kampaním. Lysanderův panoš Milton mluvil hlasem, který zabarvením připomínal opilého chlapce v pubertálním věku, který se snaží oslnit o deset let starší mladou ženu. A poslední příklad: Úvod ke kampani za nemrtvé. Nevím jak autorům, ale mě jemný, poměrně vysoký mužský hlas nepřipadá jako ten, který by přesně charakterizoval bytost, která stojí napůl mezi životem a smrtí. Příkladů by se dalo najít víc, včetně občasné významové nepřesnosti v překladu. Nicméně toto hodnocení překladu je ryze subjektivní, a přesto že jsem měl možnost hrát originální anglickou verzi, která byla z mého úhlu pohledu mnohem přitažlivější, uznávám, že lokalizace bude pro řadu hráčů přínosem. Snad by si překlad zasloužil profesionálnější přístup, ale možná to lepší být nemůže. Originál je prostě originál. (Více informací o oficiálních českých překladech her a problémech, které s tím souvisejí si budete moci přečíst v zítřejším článku – pozn. redakce.)

Heroes of Might and Magic 4   Heroes of Might and Magic 4

Heroes of Might and Magic 4   Heroes of Might and Magic 4

Na počátku byl loading. Po té přišla na řadu firemní loga. Po intru nastupuje hlavní menu. Již v nastaveních jsem zahlédl první náznak změn. Sice rozlišení. Od teď můžeme Heroes hrát v rozmezí od 800*600 až po 1280*1024. První kladný bodík. Nenechávám hrdiny dlouho čekat a hurá do zkušební mapy. A je to tu. Upřímně řečeno po dohrání tutorialu a ještě v prvních několika hodinách jsem se nedokázal zorientovat. Nejen, že došlo ke změnám v grafice, ale také k podstatné změně koncepce HOMAM tak, jak jsme ji znali.

Kámen ke kameni

Základním prvkem Heroes byla odjakživa města, avšak ve čtvrtém díle se dočkala několika podstatných změn. Například neexistuje Capitol. Radnice (City Hall) nevynáší 2000, ale pouze 1000 zlatých. Tomu je sice přizpůsobena cena některých jednotek, avšak nejsilnější potvory jsou téměř stejně drahé, což vcelku logicky znamená, že by nemělo být tak lehké postavit všechny jednotky v jednom týdnu (k ekonomice a surovinám se ještě dostaneme). Další výraznou změnou je, že není možné ve městě postavit všechny budovy produkující jednotky. Příšery jsou po dvojicích roztříděny do čtyř tříd. Zatímco v první třídě můžete jako v jediné postavit obě líhně, o třídu výš už si musíte vybrat jednu z dvojice. Takže například postavením kláštera pro kněze ztrácíte možnost postavit kasárna pro křižáky. Doposud jsem nepřišel na racionální vysvětlení této novinky.  Díky tomuto kroku můžete postavit ve většině měst pouze pět druhů jednotek (2x první úroveň + 3 další), jen Reservace má Bránu nestvůr, která umožňuje přikoupit dalších osm druhů jednotek. Pokud správně počítám, tak v Heroes 3 bylo těch jednotek sedm typů v každém městě.

Heroes of Might and Magic 4   Heroes of Might and Magic 4

Heroes of Might and Magic 4   Heroes of Might and Magic 4

Naopak za pozitivní myšlenku považuji zavedení systému karavan. Pamatujete si, jak jsme ve všech Heroes, trojku nevyjímaje, stěhovali každý týden jednotky od města k městu, směrem na frontu? (tedy pokud jsme nedisponovali kouzlem Town Portal s dovedností Advanced Earth Magic. :) Tak s tím je ve čtvrtém díle konec. Karavana umožňuje přesouvat jednotky mezi městy za dobu přímo úměrnou vzdálenosti (asi 30 polí/tah), což je zpravidla mnohem rychleji než kolik zvládne leckterý typ jednotek urazit po svých. Jediné co může znemožnit karavaně vyrazit do jiného města je nepřátelská nebo neutrální armáda blokující někde průsmyk nebo městské brány. Co víc, karavana může do měst stahovat jednotky z líhní rozmístěných na mapě, opět za podmínek definovaných v předchozí větě. Karavanou se dá přesunout celá armáda, takže se dá používat jako diskrétní prostředek pro přepravu podezřele silné armády k nepřátelským hranicím. Kromě nových budov autoři několik starých známých budov zrušili. Neexistuje například Thieve`s Guild a Market Place je také fuč. Obě budovy sice Heroes opustily, ale jejich funkce tu ve značně odlišné funkce zůstaly. Například Market Place se volá kdykoliv (i když nemáte město) stiskem klávesy "M" a umožňuje obchodovat suroviny za konstantní, velmi výhodné, ceny. Cena není nijak ovlivněna počtem měst. Tento zjednodušující krok úspěšně zatlačuje do pozadí důležitou roli dolů, jak bylo zvykem v předchozích dílech. Chybí vám ze začátku důležitá surovina? Nevadí, vyměníte ji za jinou nebo koupíte. Cena je 750 zlatých za vzácné prvky a 350 za dřevo nebo kamení. Ve skutečnosti téměř neexistuje šance, že svého soka vyhladovíte tím, že mu zaberete důležité doly. A informace od zlodějů dostáváte taktéž kdykoliv, nezávisle na počtu držených měst. Na rozdíl od tržišť jsou informace naopak skromnější, omezené na porovnání počtu měst, sil armád a souhrnné bohatství protivníků. Poslední změna je v přírůstku jednotek. Vaši následovníci nepřichází na začátku týdne jako obvykle, ale rodí se průběžně každý den. To znamená, že pokud máte ve městě jednotku, která má týdenní přírůstek po sedmi, každý den se v brlohu objeví jedna. To platí i pro líhně na mapě. V těch se navíc jednotky, na rozdíl od minulých dílů, shromažďují a sčítají, takže tam nejsou výhradně v počtu za jeden týden. Citadely a Hrady již nemají vliv na počet jednotek. Z výjimkou Tvrze se nedá navýšit přírůstek jednotek jinak, než pomocí Grálu nebo dovednosti Nobility (vznešenost).

Města

Eden - běžná lidské města, tak, jak je známe z minulých dílů. Kouzelníci lidské rasy disponují kouzly života, která oponují kouzlům smrti u Nekropolis. Obecně jsou kouzla života ochranná a pomocná. Typické kouzlo je Hromadné požehnání (Mass Bless) nebo Hromadný štít Specialitou jsou hojivá a regenerační kouzla. Nové jednotky jsou Balista a Panoš. Chybí Grifini.

Akademie – v Heroes 3 byli známí pod názvem Wizards. Řady mudrců ze sněhových plání opustili Gargoylové. Noví obyvatelé kouzelného města jsou trpaslíci, kteří dezertovali z Rezervace a silní Mechaničtí draci. Magie řádu je zčásti útočná, působící na psychiku a protistřelecká. Výrazná kouzla: Ledová střela, Zapomnětlivost a Slepota. Mágové a džinové se proměnili v kouzlící jednotky. Síla kouzel závisí na počtu jednotek.

Rezervace - je rezidencí elfů, zvířat, rostlinstva a čtyřech elementálů. K elfům se přidala velká skupina nových jednotek. Pohádkoví draci, Fénixové, elementálové, Vosnice, Víly, Vlci, Grifini od lidí a Bílí tygři a další. Rezervace je tak početná zejména díky Bráně nestvůr, která do města přitahuje osm typů jednotek navíc. Magie života se soustřeďuje na přivolávání magických posil. Je běžné, že silný druid dokáže přivolat i 5 Fénixů za kolo!

Nekropolis - čekáte město plné nemrtvých? Poloviční pravda. Nekropolis je směsice Pekelníků a Nemrtvých z Heroes 3. Jedna polovina jednotek je nemrtvých a druhá polovina je torzem jednotek Pekla. O prvenství se tahají Ďábel s Kostěným drakem. Kouzla smrti se skládají z prokletí a oživování nemrtvých kreatur. V kombinaci s kouzly života dokáží Nekromanti přivolat i jednotky Pekla.

Tvrz - barbaři ve své plné síle. Z Azylu si vypůjčili Harpie a Kentaury. Jako jediné město v Heroes 4, Tvrz nepodporuje kouzla v žádné podobě. Hrdinové jsou ryzí válečníci a pomocné budovy tuto strategii dokonale podporují. Navíc mohou barbaři postavit tlumič magie, který je před mágy efektivně ochrání. Obří Kyklop vrhá těžké balvany, které zasáhnou několik jednotek najednou.

Azyl - podle mého soudu nejmocnější rasa ve hře. Téměř nesmrtelný Černý drak má takřka dvojnásobek životů oproti svým konkurentům. Medúzy po úspěšném zásahu dokážou řadu jednotek proměnit v kámen. Minotauři s vysokou pravděpodobností úplně odvracejí útok. Magie chaosu je mocná a neúprosná. Disponuje spoustou útočných kouzel, která metou protivníky jako přílivová vlna.

Jak dobře se na Heroes 4 kouká, jak to všechno zvučí a bzučí?

Krom vyššího rozlišení se Heroes dočkaly změny v perspektivě. Obraz se naklonil do isometrického pohledu známého z her jako Fallout nebo Diablo. Úroveň detailů se opět posunula o kus vpřed a přiznávám, občas se docela rád kochám pohledem na detaily větrných mlýnů, na lopatky mlýnského kola, na jeřáby u lomů, na plameny u ohnišť a podobné legrácky. Jednotlivé objekty na mapě jsou radost pohledět. Dokonce přibyla lesní zvěř, farmy s prasaty a slepicemi, vodopády, ohrady a třeba ledovce, které se kolíbají na vlnách. Přibyla spousta objektů, které nemají jinou funkci než čistě efektní. Bohužel, nemohu si pomoci, připadá mi, že jednotlivé budovy, stromy, truhly, doly a objekty obecně spolu nekomunikují. Město rozprostírající se na trávě přímo bodá do očí, jak ostře, bez jediného přechodu, si jen tak sedne na trávu, která končí přesně v místě, kde je brána nebo zeď. A tak je to s většinou objektů. Některé plochy na mapě působí dojmem prázdnoty a nevyužitého prostoru. Nejmarkantnější je tento nedostatek na obrazovce města. Budovy jsou detailní, občas pohyblivé, s barevnými efekty, prostě roztomilé. Ale kompozice města je otřesná. Budovy nezapadají do okolí, nijak na sebe nenavazují, jsou jen rovnoměrně rozprostřeny po obrazovce. Však se podívejte na obrázky a vzpomeňte třeba na Dungeon nebo Necropolis v Heroes 3. To byla města s přitažlivým designem, kde každá budova mluvila hlasem: "patřím sem a nikam jinam!"

Heroes of Might and Magic 4   Heroes of Might and Magic 4

Heroes of Might and Magic 4   Heroes of Might and Magic 4

Zvukový doprovod je koncipován stejně jako v ostatních Heroes. Proč měnit něco, co tak dobře funguje už několik let. Většina objektů se na mapě charakteristicky hlásí o místo, když kolem něj armáda projíždí a nové jsou asi jen zvuky zvířátek roztroušených po mapě. Naopak hudba jakoby se obdíl střídala. První díl instrumentální, druhý díl instrumentální s hlasovým doprovodem, třetí díl opět čistě instrumentální a hádáte správně: čtvrtý díl je opět doprovázen hlasem. Někdy dokonce dětským sborem. Kvalita je pochopitelně vyšší, než u druhých HOMAM, navíc některé melodie jsou podmanivé a člověk si je občas cestou po ulici brouká do kroku. Hudba na mne vůbec působila dojmem větší kompoziční propracovanosti. Nejen nápěvy měst, ale také doprovodná hudba na mapě má svou zapamatovatelnou melodii. Asi nejvíc mi utkvěl v paměti sólový výstup flétny na travnatých pláních a ústřední melodie.

Hrejme dlouho! Jen tak poznáme co jsou Heroes 4 zač

To je nejspíš obecné pravidlo pro každou hru, ale v tomto případě platí desetkrát tolik. Heroes 4 se dočkaly řady změn. Změny nevadí. Kdyby to byly Heroes 3 v propracovanější grafice s novým designem a přidanými jednotkami, asi bychom se kapánek nudili. Ale ve čtyřce je toho tolik nového. Při hraní musíte změnit skoro celou taktiku, kterou jste si vybudovali pro díly předešlé. Už samotní hrdinové jsou něčím docela jiným než dřív. Jsou do jisté míry úplně normální jednotkou. Na první úrovni se dokonce jeden od druhého ničím neliší. Jsou rozděleni do těchto počátečních povolání: kněz a rytíř (Eden), černokněžník a zloděj (Azyl), lučištník a druid (Rezervace), temný rytíř a nekromant (Nekropolis), lord a mág (Akademie) a barbar (Tvrz). Jinak jsou si podobní jako vejce vejci. Při přestupu na vyšší úroveň se hrdinovi zvýší počet životů, zesílí damage a naučí se jednu novou dovednost. A dovednosti jsou to, o čem jsou hrdinové v Heroes 4. Existuje devět okruhů dovedností: Taktika, Umění boje, Průzkumnictví, Vznešenost, Magie života, Magie chaosu, Magie řádu, Magie smrti a Magie přírody. Každý z okruhů má tři poddovednosti, které si hrdina přidává s rostoucími úrovněmi. Některé známe z předešlého dílu a ještě přibyla spousta nových. Z těch nových například schopnost nenápadnosti, umožňující za určitých podmínek neviditelnost a Vznešenost, která urychluje nárůst nových jednotek ve městě. Aby toho nebylo málo, hrdinové mají výše zmíněná povolání, která se dají změnit kombinací dovedností. Například zkřížením Magie života a Magie řádu vznikne povolání Mnich. Zkřížením Taktiky a Umění boje vznikne Generál. Každé nové povolání má navíc bonus ke konkrétní činnosti s níž je spojeno. Než proniknete do pletence dovedností a povolání, nejspíš se trochu zapotíte, ale výsledek bude stát určitě za to. Hrdinové už nehrají tak výraznou roli jako v dílech předešlých, nicméně takový správně vypiplaný hrdina dokáže být postrachem nejedné armády.

Tím se dostáváme k boji. První zkušenost byla dost nečekaná. Z bojové obrazovky zmizela většina taktických prvků. Neexistuje mřížka, takže není možné odpočítat si pohyb jednotek. Není vidět kam jednotka může vkročit a kam nemůže. Kurzor nemá stín, takže ani přesně nepoznáte kam jednotka stoupne. Musíte se poprat také s formacemi jednotek (v manuálu je polopatický návod), až potom si budete v bitvách připadat jako ryba v rybníce. Další neznámou i pro veterány bude dobývání hradů. Katapult je pryč. Na straně obránců zmizely automatické věže. V případě že máte postavený hrad, jsou za hradbami města přichystány tři prázdné věže, na které mohou vylézt vaši vlastní střelci a páchat zlo pod hradbami se značně zesílenou obranou proti útokům zezdola. Pěšáci si musí nejprve vlastními silami vyrazit bránu a potom mohou konečně zasáhnout do bitvy za hradbami. Jinak se toho v bitvách mnoho nezměnilo. Máte-li v armádě hrdinu, přibude vám starost o jeho život. Dost často se počítač vcelku moudře pokusí nejprve popravit vašeho nejvěrnějšího svěřence a teprve potom si bude lámat hlavu s ostatními. Ano, hrdina je normální bojující smrtelnou jednotkou. Záleží jen na tom, jestli se rozhodnete, aby střílel, běžel na steč nebo ze zálohy čaroval. Ještě, že má na výběr z několika druhů ochranných i útočných lektvarů.

Heroes of Might and Magic 4   Heroes of Might and Magic 4

Heroes of Might and Magic 4   Heroes of Might and Magic 4

Ještě jsem se nevěnoval kouzlům, která by si, vzhledem k chirurgickým zákrokům, kterými prošla, zasloužila taktéž jeden odstaveček. Koncepce kouzel prošla druhou největší revolucí hned po samotných hrdinech. Každá rasa má svá specifická kouzla a jen těžko si vychováte hrdinu, který by lépe kouzlil jinou magií, než svou rodnou. Možné to nicméně je. Je to jen můj názor, ale kouzla nejsou změněna zrovna šťastným způsobem. Došlo k takové izolaci, že některé rasy jsou handicapovány oproti jiným. Například Azyl a jejich kouzla chaosu si drží většinu útočných kouzel z předešlých her. Mají výhradní právo na kouzla jako Imploze, Armagedon, Firebolt, Chainlightning a na nejsilnější Desintegraci. Když k tomu přidáme nejsilnější jednotku ve hře, Černého draka, tak se z této rasy stává jasný favorit. Naopak Eden disponuje téměř výhradně kouzly obranými, která podle mne ve srovnání s chaosem, až na výjimky neobstojí. Odlišná jsou kouzla Rezervace a Nekropolis, která se téměř shodují ve vyvolávání svých stoupenců a doplňují se prokletími na straně Nekropolisu a žehnáním na straně Rezervace. Na druhou stranu různorodost kouzelných věží nutí hráče, aby za každé město hrál s jinou taktikou a učil se využívat výhod svého oboru.

Světlé stránky hry
  • nová koncepce hrdinů
  • spousta dovedností
  • Fog of War
Temné stránky hry
  • méně měst s nedotaženým deisgnem
  • absence multiplayeru (update v budoucnu)
  • nevyrovnaná magie

Naopak pro mne jasně kladným tahem bylo zavedení Fog Of War, která hlavně při hře více hráčů umožňuje napadnout soupeře ze zálohy, nepozorovaně. Nejednou mne i počítač nepříjemně napadl a zalezl mi do téměř nebráněného města. Pak mě napadlo rozestavět si na některých citlivých místech pár hlídek, které by nepřítele plížícího se mi do zad vtipně prozradily. Však uvidíte kolik legrace si s mlhou užijete.

Ještě bych mohl pokračovat dlouho a psát o tom, jak se dají armády dělit, jak mohou pochodovat jednotky bez hrdiny a třeba sedm hrdinů bez jednotek. Jaké by to mělo výhody a jaké nevýhody. Heroes 4 jsou hra, která je plná pozitivních nápadů, ale také to místy autorům trošku uklouzlo a občas umazali něco, co bylo osvědčené v minulých dílech, zejména v geniálních HOMAM 3. Ať už je to problém s tržišti nebo dvě zrušená města. Můj názor na Heroes 4 se v průběhu exkurze po novém světě často měnil. Napřed jsem se trochu šklebil, potom jsem začal objevovat skryté nápady a nakonec jsem si docela zvyknul a nic nebrání tomu, abych hru ohodnotil kladně. Někomu se možná líbit nebude, ale jiným zase ano. Nejste-li zarytými konzervativci a strávíte všechny novinky, čeká na vás vynikající hra. Ale znáte to, chybička se vždycky najde. Třeba nápis, který se objeví po kliknutí na tlačítko "Více hráčů" mě docela vyvedl z míry: "Tato funkce bude brzy k dispozici, sledujte stránky vydavatele hry k získání poslední verze patche do hry." Naštěstí lze hrát Heroes 4 alespoň u jednoho počítače ve více lidech. Doporučuji se rozhlížet po nových mapách na Internetu, protože je jich v Heroes 4 pouze 31 a jen některé jsou pro více hráčů. Ještě hra trpí nepochopitelným nedostatkem místa paměti. Po zhruba hodině hraní pravidelně přetéká z 256 MB paměti a 400 MB swapu a musí si virtuální paměť rozšířit. Tím, že se rozlézá do virt. paměti, se začne po delší době docela slušně zpomalovat. Já to řešil tak, že jsem každou druhou hodinu hraní hru jednoduše zapnul a vypnul. Obvyklé řešení u PC problémů.

Grafika: 7/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 8/10

Staré dobré Heroes se spoustou novinek.

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: New World Computing | Webové stránky hry
  • příběh datadisku
  • kampaň a samostatné mapy
  • nové jednotky
  • datadisk je určen pro fanoušky
  • přenos mezi scénáři v kampani pouze pro hlavního hrdinu
  • žádné podstatné změny
  • intro
Diskuze (42) Další článek: Interview s Davem Perrym

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,