Historie Final Fantasy – zlatá éra

Další díl tématického seriálu o legendárních RPG Final Fantasy je tu. Tentokrát se soustředí na díly, díky kterým se série stala celosvětovou legendou.

Vítejte u dalšího dílu našeho tématického seriálu o Final Fantasy. Dnes si budeme povídat o asi nejslavnější éře této ságy – o dílech, jež vyšly v letech 1997 – 2002. Tedy Final Fantasy VII až X.

 Historie Final Fantasy - stará série, část 1.

 Historie Final Fantasy - stará série, část 2.

Historie Final Fantasy - zlatá éra, část 3.

Historie Final Fantasy - nová éra, část 4.

Final Fantasy VII (1997, PSX) – kult osobnosti

ff7_logo.jpegCloud Strife, Tifa Lockheart, Barret Wallace. Tato a další jména z Final Fantasy VII by měl znát snad každý fanda série. Sedmý díl udělal v dosavadní historii celé ságy pořádný uragán – byl to první díl vytvořený v 3D grafice a přinesl i FMV filmečky. Hra v Japosku doslova mizela z pultů před očima a de facto přes noc (!) vyhrála firmě Sony a jejímu PlayStationu válku tehdejší generace konzolí.

7.jpg ff7-battle.jpg

Příběh vypráví o bývalém členu elitních jednotek SOLDIER, Cloudu Strifeovi, který byl najat povstaleckou skupinou Avalanche bojující proti megakorporaci Shinra. Cloud se potká s květinářkou jménem Aeris Gainsborough a postupem času zjistí, že tu půjde o mnohem více než povstalecký boj proti tyranům ze Shinry – a že planetě hrozí obrovské problémy. Že v tom je zapleten další elitní voják, nejlepší z nejlepších – Sephiroth.

final-fantasy-vii-cast.jpg

Gameplay FF VII byl jen nepatrně odlišný od předchůdců, pokud odhlédneme od 3D zpracování grafiky. Magie a ability byly do hry implementovány jako Materia systém. Ten uvedl dnes již notoricky známé kuličky naplněné mako energií (matérie), které dovolovaly postavám používat různorodá kouzla a schopnosti. Byla zde doslova spousta různých miniher a sidequestů; zajímavostí byla možnost si ochočit a křížit Chocoby.

FF VII se již poměrně brzy po vydání stala legendou a doslova kultem. Podle mínění mnoha fanoušků série se jedná o nejlepší díl „poslední fantazie“ a nádherný příběh tomu jen napomáhá. Hra měla obrovský úspěch jak u kritiků, tak u hráčů. Za první tři dny od vydání hry v Japonsku bylo prodáno více než 2,3 milionů kusů! Dohromady se prodalo téměř 10 milionů kopií této hry, čímž se FF VII stala nejprodávanějším dílem série. Final Fantasy VII se jako první díl dostala oficiálně do Evropy.

Final Fantasy VIII (1999, PSX) – láska až za hrob

ff8-logo.jpgOsmý díl Final Fantasy přinesl do série značný nádech západní kultury. 3D grafika byla oproti sedmičce výrazně vylepšená, nese určité prvky západní kultury, a hra se odehrává ve světě na pokraji války, kde vzplane láska dvou na první pohled zcela nekompatibilních postav.

Squall Leonheart, hlavní hrdina a introvertní kadet polovojenských jednotek SeeD, se za určitých okolností potká s krásnou Rinoou Heartilly, kterážto vede jednu z odbojových skupin v Galbádií okupovaném městě Timber. Celý příběh hry je v podstatě o velké lovestory mezi těmito dvěma protagonisty a samozřejmě o záchraně světa (zde před jistou čarodějkou), jak už to bývá zvykem.

5.jpg final ocho.jpg

ffviii-squall.jpgGameplay přinesl výraznou změnu oproti předchůdcům – je totiž kompletně postaven na bytostech zvaných Guardian Forces a na tzv. Junction systému, který slouží k provázání postav s GF a umožňuje vylepšování jejich statistik prostřednictvím linkování magie ke statistikám postav.

I osmička byla komerčně úspěšná; k 31. březnu 2003 se celosvětově prodalo 8,15 milionů kopií. Hráči si hru pochvalovali a recenzenti též, i když tady mezi herními magazíny docházelo k značným rozporům především ohledně hratelnosti.

Final Fantasy IX (2000, PSX) – tak trošku pohádka

FinalFantasy9_Logo.jpgFinal Fantasy IX byla tak trošku jiná než osmička a sedmička. Žádná depresivní atmosféra Midgaru z FF VII ani lovestory na pozadí konfliktu v moderním světě ala FF VIII. Devítka byla takřka regulérní fantasy pohádkou. Hra je zasazena do typického fantasy světa (jen rasy jsou tam netypické – elfy ani trpaslíky zde nehledejte) a vypráví o drzém zlodějíčku Zidanu Tribalovi, členu zlodějské bandy Tantalus.

ff9 02.jpg ff9.jpg

Zidan má za úkol unést půvabnou princeznu Garnet z královského města Alexandria, což se mu také povede – pravda, s přičiněním samotné princezny, která se snažila utéci za strýcem do města Lindblum. K těmto dvěma se přidal stydlivý, avšak nebezpečný černý mág Vivi Ornitier a některé další postavy. Příběh je rozprostřen na ploše dvou (!) na sobě nezávislých světů – Gaia a Terra, přičemž hlavním atagonistou hry je dealer zbraní Kuja.

imgff9.jpg

ff9-vivi.jpgHratelnost nemá cenu nijak zvláště komentovat, opět skoro žádné změny – stále tu máme světovou mapu, lokace a souboje probíhají v ATB systému. Ability a kouzla jsou nyní spřaženy s vybavením a postavy se učí nové schopnosti prostým nošením daných kousků výbavy.

FF IX byla opět kladně přijata recenzenty (ti chválili hlavně grafiku a nostalgický návrat ke hrám ze staré série FF), avšak hráči ji nekupovali tolik jako předchozí dva díly – FF IX k 31. 3. 2003 prodala „jen“ něco přes 5 milionů kusů. Já osobně jsem se dokonce setkal s názory některých hráčů, kteří se při hraní FF IX vyloženě nudili; já se však dosti bavil.

Final Fantasy X (JP – 2001/EU - 2002, PS2) – láska, které Yevon nepřál

final_fantasy_x_logo.jpgTato hra byla prvním dílem série na v té době relativně nedávno vydanou konzoli PlayStation 2 a díky kapacitě DVD média si zasloužila dabing; ano, byl to první díl FF ságy, kde postavy na hráče přímo promluvily, dosud byly dialogy výhradně textové. Hra se odehrává v překrásném světě Spira, tématicky laděném dle živlu vody. Tento svět má problém v podobě entity zvané „Sin“, která již po tisíciletí trápí Spiru a její obyvatele.

FF X představila hráče blitzballu (zajímavá to kombinace fotbalu a vodního póla) Tiduse, který se po sérii nepříjemných událostí ve městě Zanarkand dostane na malý ostrůvek Besaid, kde se potká s mladou vyvolávačkou Yunou. Tito dva společně s dalšími postavami procestují celou Spiru na pouti, na jejímž konci má Yuna pomocí svých schopností porazit Sina a dát tak obyvatelům světa na nějakou dobu klid a mír. Má to však jeden háček a skupina dobrodruhů tak postupně odhaluje konspiraci a zhnilé jádro náboženského řádu Yevonitů. Hra tak oproti předchozím FF hrám nabídla silně náboženské téma a velmi těsně propojila lásku se smrtí.

finalfantasy10recenze05.jpg finalfantasy10recenze13.jpg

Gameplay FF X se oproti předchůdcům radikálně změnil. Zmizela mapa světa, hráči procházeli navzájem propojenými lokacemi. Systém vývoje postav byl rovněž totálně překopán a nazván Sphere Grid. Postavy kromě jiných věcí získávaly z poražených potvor kuličky (sféry), které sloužily pro aktivaci různých uzlů na Gridu a tím docházelo k vylepšování statistik hrdinů i k učení nových schopností. Souboje byly nově tahové a zajímavost představovalo rozsáhlé zapracování summonů do bitev, kteří po vyvolání nahradili partu a byli hráčem plně ovladatelní.

Final-Fantasy-X-Night-Sky-881.jpg

Hra rovněž měla velký úspěch a do ledna 2004 prodala přes 6 milionů kusů. V Japonsku se ve 4 dnech po vydání hry prodalo 1,4 milionů kopií – avšak to byly předobjednávky!

Epilog: Nová éra Final Fantasy

Tak a jsme opět u konce. Příště náš seriál doklepneme povídáním o historicky prvním přímém pokračování v rámci série (Final Fantasy X-2) a o dále vydaných hrách – tedy MMORPG FF XI, zcela odlišné FF XII a samozřejmě nastíníme i pohled na nejnovější třináctý díl. Tuto epochu jsem nazval „nová éra“, protože následující hry jsou zcela jiné než ty, které jsme si dosud představili. Ale to sami poznáte. Rozhodně zůstaňte naladěni, opět vám mohu slíbit mnoho zajímavého ke čtení!
 

Diskuze (8) Další článek: shop.Doupě nabízí hry od EA s 50% slevou

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,