Recenze: Ballance - takové koule jste ještě neviděli!

Jaké jsou příznaky skvělé hry? Dobrá hratelnost a vysoká návykovost. Po Beruškách 2 se nám do rukou dostala další logická pecka. Vžijete se do role malé kuličky, která se musí probojovat přes nástrahy, které jí svět připravil. Že vás tato představa neláká? Potom je zřejmé, že jste Ballance ještě nehráli. Čtěte naší recenzi a nechte se unést na vlnách skvělých logických nápadů.

Platforma: PC
Typ hry: Logická
Multiplayer: Ne
Minimální konfigurace: Procesor 350 MHz, 64 MB RAM (128 MB u W2000/XP), 150 MB na HDD, 8 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 150 MB na HDD, 16 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 512 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Cyparade (
Vydavatel hry: Atari Europe (
Distribuce v Česku: Zatím není rozhodnuto

Myslím, že existuje mnoho hráčů, jenž v logických hrách našlo zalíbení. Jsou možností, jak si odpočinout a oddychnout si od všech těch akčních Far Cryjů a Painkillerů. Chvíle přemýšlení, soustředění a koncentrace. Právě tohle mě na logických hrách nejvíce přitahuje - dobrý pocit z dobrého myšlení. Překvapivě originální a nápaditou logickou hrou je právě Ballance. Ale dost již bezúčelného tlachání a vzhůru na fakta.

První rande

O co tedy v Ballance jde? Pro vysvětlení uvedu jednoduchý příklad. Představte si, že stojíte na hodně úzké pěšince, po které musíte jít, abyste se dostali k předem vytyčenému cíli (třeba hospoda nebo čajovna - jak chcete). Ale vaše vycházka nebude tak jednoduchá. Cestou narazíte na různé jámy, pasti, padací mosty, překážky, skluzavky, lana a já nevím na co ještě (prostě jedno velké peklo). Ještě k tomu přihoďte fakt, že se do oné hospody musíte dostat do určité doby (přijdete-li pozdě, už vám nenalejou). Tak a teď zaměňte hospodu za konec levelu a sebe za kuličku. A herní princip je na světě! Náplní celé hry je tedy kutálení kuličky po úzkých cestičkách a překonávání všemožných překážek.

Sebevrah, nebo odvážná zmačkanina denního tisku? * Vzhůru do výšin * Tak tohle neviděl ani Gagarin

Zní to jednoduše? Také jsem si to myslel. Ale samotná hra mě vyvedla z omylu. Důležitým faktem je, že hlavní hrdinka (kulička, kterou ovládáte) může mít celkem tři podoby. Okusíte tak jaké je to být v ,,kůži” kamenné kuličky, její dřevěné kolegyně, či kuličky ve formě zmačkaných novin.

Vámi ovládaná kulička může měnit podobu i několikrát za level - dle potřeby. K tomu, aby došlo k oné změně, je nutno využít jakéhosi transformátoru. Jedná se o vyhraněný čtvereček, na kterém s ní musíte ,,zaparkovat”. Poté transformátor zahájí proces a změní její složení. Těchto strojů bývá i několik vedle sebe, stačí si tedy jen (podle barvy) vybrat, z čeho bude kulička vyrobena.

Každý z výše zmíněných materiálů má jiné „jízdní” vlastnosti. Jestliže tedy během hry narazíte na strmý kopec, těžko byste ho zdolali, kdybyste v danou chvíli disponovali kuličkou vyrobenou z kamene. Proto se v blízkosti určitě bude nacházet transformátor. S dřevěnou, nebo papírovou kuličkou je pak jízda do kopce snadnou záležitostí.

Romantický západ slunce s kuličkou * Buď ta kulička projela nějakým barevným světlem, nebo máme diskotéku * Konečně siesta

Přicházíme tomu na kloub

V celé hře je celkem dvanáct levelů. S každým novým levelem se zvyšuje i obtížnost manévrování s kuličkou. Tu ovládáte pomocí šipek. Mezerníkem pak přibližujete či oddalujete kameru a klávesa Shift slouží k otáčení kamery. Ovládání je tedy snadné, což je v tomto případě výhoda, neboť hra mnohdy není jednoduchá. Každé kolo končí poté, co projedete cílem. Cíl by se dal přirovnat ke psímu pelechu, kolem něhož jsou zavěšeny heliové balónky. Jakmile do něj kulička zapadne - je vyhráno.

Překážky a nástrahy na vás budou čekat již od začátku. Zpočátku půjde jen o kovová kolejiště, dřevěné houpačky a úzké cesty. Později se můžete těšit na spirálovitá kolejiště, prohlubně, záludné díry v zemi i na nepříjemné houpající se pytle naplněné pískem. Nepovede-li se vám určitou překážku zdolat, vše končí pádem kuličky do hluboké prázdnoty (herní dráhy jsou totiž vždy umístěny uprostřed stratosféry či vesmíru). Ale žádný učený z nebe nespadl, takže začnete znovu od začátku levelu, popřípadě z místa posledního checkpointu. Před jakoukoli extrémně složitou překážkou se nachází checkpoint - těch je v každém kole jako kaktusů na Sibiři, takže se musíte setsakramentsky snažit, abyste uspěli.

Mezi další zajímavé překážky patří padací mosty. S kuličkou musíte v co nejvyšší rychlosti narazit do tlačítka, k němuž je most připevněn. Učiníte-li tak, most spadne a cesta je volná. Ve hře jsou však i oddychové fáze. Mluvím o občasném výskytu různých zábradlí, která se táhnou podél hrací dráhy. Na chvíli tak nebudete muset upjatě sledovat herní dění a budete si moct v klidu dopít šálek kávy, či se bez obav poškrábat.

Nebezpečná zatáčka kolem Neptuna * A teď pro změnu černá díra – člověk si nevybere * Stairway to heaven

Čím dál lepší koulení

Z toho, o čem jsme zatím hovořili, to vypadá, že vše je během hry proti vám a vy se tak nedočkáte spojence. Není tomu tak. Narazíte-li na zdánlivě neřešitelný problém v podobě dlouhé díry v zemi, mohou vám pomoci další koule, na které narazíte. Tyto koule jsou nehybné. Budete je moci ovládat jen díky neustálému narážení do nich - tím je uvedete do pohybu. Mohou vám být skvělým pomocníkem. Manipulace s nimi je sice obtížná (většinou jsou totiž z kamene), ale výsledný efekt za to stojí. Dalším pomocníkem jsou dva druhy holografických kuliček. Díky jejich sbírání získáváte body, potřebný čas navíc a ,,životy”. Na konci každého kola se pak zobrazí tabulka s vaším umístěním (čím vice bodů a času jste nastřádali, tím lepší je vaše celková pozice).

Většina ostatních kulatých stvoření bude sice vašimi ,,přáteli”, ale ne všechna. Některá totiž mají za úkol vám hru znesnadnit. V jednom z prvních levelů jsem s kuličkou zdolával strmý kopec. Postup byl pochopitelně pomalý. Z ničeho nic jsem však viděl jak se na mě shora řítí armáda dřevěných balvanů! Snažili se mou svěřenkyni srazit z dráhy. Nakonec jsem vše s úspěchem zdolal, ale ten hrůzný pohled na přesilu mě k smrti vyděsil. Autoři hry mi teď zkrátka dluží jedny čisté spodky!

Co se týče kuliček z papírových novin, v rámci nich nejvíce využijete větráků. Jedná se o do země zabudované větráky, které kuličku vynesou do vyšších pater, kam by se jinak nedostala. Při špatném nájezdu se však může stát, že budete odfouknuti až k dvojhvězdí Síria, takže v tomto ohledu buďte obezřetní!

Mandarinka, nebo Mars? * Transformátor v akci * Rituální tanec kolem ohně?

Abyste si sami udělali obrázek o tom, jak se Ballance hraje, nabízíme vám ke stažení několik videí přímo ze hry a hlavně demo Ballance.

Téměř samé dobré pocity

Pravdou je jedna věc - Ballance je skutečně ohromně zábavná a inteligentní hra. Nicméně i ona má své mouchy. Velkým mínusem hry je její krátkost. Sice vám zabere dost času, než oněch dvanáct levelů dohrajete, ale i tak mohla být hra delší. Celkově tedy mnoho nenabízí, což je škoda, neboť její námět je vskutku originální. A právě tohoto potenciálu mohli autoři lépe využít.

K tomu lepšímu pak rozhodně patří grafika a zvuky. Herní prostředí je po grafické stránce vskutku malebné. Vše se krásně hemží barvami a světelnými efekty. V pozadí jednotlivých levelů jsou zobrazeny mraky a vesmír v různých barevných provedeních. Je až pozoruhodné, jak je celá hra nenáročná. Vždyť si ji budou moci zahrát i majitelé procesorů s frekvencí 350MHz s 64 MB RAM! Zvuky jsou též rozmanité a věrohodné. Uslyšíte-li hudbu, hra vám tím bude naznačovat, že se máte připravit na složitou překážku - narazíte na ni záhy po dohrání melodie. Celkově je audiovizuální zpracování velice příjemné.

• Zábavnost
  • Originalita
  • Hezká grafika
  • Obtížnost
  • Dobré logické problémy
  • NÍZKÉ HARDWAROVÉ NÁROKY
  • Herní doba mohla být delší
  • Potenciál daného námětu mohl být využit ještě lépe

Tak jsme na konci naší recenze, která byla bezesporu plná dobrých dojmů a příjemných pocitů. Musím vám říct, že u Balance jsem strávil skutečně příjemné herní večery, které se v mnohém lišily od těch ostatních. Ballance je hrou do nepohody. Příjemně si u ní zapřemýšlíte a hezky se pobavíte. Skýtá v sobě mnoho skvělé zábavy. Proto ji všem vřele doporučuji. Věřím, že se dobře pobavíte!

Grafika: 7,5/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 7,5/10