Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots – konec legendy

Na vyvrcholení ságy Metal Gear Solid čekají fanouškové už několik let. Pojďte se podívat, jak dopadla takhle exkluzivní pecka na PS 3.
Kapitoly článku

Soutěž o Metal Gear Solid 4 a další ceny!

Solid Snake je zpět a s ním i vyvrcholení všech předchozích dílů této skvělé série, která vnesla do herního průmyslu originální herní prvky a epické podání propracovaného příběhu. Nebudu vás dlouho napínat, dopadlo to skvěle. Metal Gear Solid 4 (MGS 4) nám dal přesně to, co jsme chtěli a dokonce mnohem víc. Zodpověděl všechny nedořešené otázky z předchozích dílů a přinesl hořkosladké rozuzlení zamotaného příběhu jednoho ne tak obyčejného vojáka, kterého jsme si všichni zamilovali a který se stal jednou z nejoblíbenějších postav herního průmyslu. 

mgs4_01.jpg mgs4_02.jpg

To ale není zdaleka všechno. Nový MGS je opět v něčem jiný než předchozí díly, avšak i přesto zachovává jejich jedinečnou atmosféru. Přináší mnoho úžasných vychytávek a nových hratelnostních prvků, ale nebojte, stále je vše postavené na starém osvědčeném základě. Dočkáme se také nekonečně mnoha odkazů na předchozí díly, pobavíme se u mnoha typických vtípků a možná i trochu pobrečíme u mnoha emotivních scén. MGS je zkrátka zpět se vším, co na něm fanoušci milují.

MGS je zpět se vším, co na něm fanoušci milují

Během přibližně dvacetihodinové herní doby vás kromě klasického plížení se kolem protivníků čeká také mnoho (opravdu mnoho) cutscén.  Efektní cutscény v herním engine patří k MGS stejně neoddělitelně jako cigareta ke Snakeovi. Všechny jsou působivě režírované tak, že by se za ně nemuseli stydět ani nejlepší hollywoodští režiséři. Některé hráče ale může odradit, že jsou ve hře i chvíle, kdy si víc jak dvacet minut na ovladač téměř nesáhnete.

Bez dlouhých scén plných vysvětlování složitých zákonitostí MGS světa a motivací mnoha postav by ale nešel dovyprávět jeden z největších a nejpropracovanějších příběhů všech dob. Nesmím však zapomenout na plno akčních scén, na které nelze než zírat s otevřenými ústy. Jako krásný příklad může posloužit souboj Vampa a Raidena, který byl k vidění v jednom z trailerů. Pokud se někdy stále chystaného hraného filmu dočkáme a bude vypadat z poloviny tak dobře jako cutscény ve hře, máme se opravdu na co těšit.


mgs4_03.jpgmgs4_04.jpg
 

Při sledování mnoha cutscén ale hráč nemusí jen pasivně sedět. V určitých částí lze například přepínat kameru či mačkáním „X“ vyvolat obrázkové flashbacky z minulých dílů. Specialitkou jsou takzvané „Mission briefing“. Jsou to speciální cutscény před každou z několika částí, do kterých je hra rozdělena. Během těchto scén můžete dokonce pohybovat po celém úkrytu Otacona, Snakeova přítele a pomocníka. Všechny cutscény je možné přeskočit, ale ochudíte se tak o mnoho informací, které budou potřeba k pochopení příběhu hry.

mgs4_06.jpg

Část příběhu a rozhovorů se odehrává i přes oblíbený kodek, kterým Snake komunikuje s Otaconem a později i dalšími charaktery. Bohužel počet charakterů, se kterými může hráč komunikovat, je hodně omezen a většina rozhovorů se přesunula do cutscén. Přišlo mi trochu škoda, že kodek nebyl využit trochu více.
 

Efektní cutscény jsou režírované tak, že by se za ně nemuseli stydět ani nejlepší hollywoodští režiséři

MGS 4 přímo navazuje na druhý díl série, Sons of Liberty. Znalosti ze všech předchozích titulů hry se vám budou velmi hodit, protože se znovu setkáte s mnoha klíčovými postavami ze všech předchozích dílů. Hra se sice snaží vysvětlovat všechno co nejsrozumitelněji, ale myslím, že hráči, kteří nikdy neslyšeli o Ocelotovi, Meryl, Evě a dalších, v tom mohou mít solidní guláš.
 

 

Ocitáme se v době pět let po incidentu na Big Shellu. Svět se hodně změnil a ani války nezůstaly stejné. Důležitou roli hrají PMC (private military company) – soukromé armády plné nájemných vojáků vylepšených nanotechnologiemi tak, aby byli co nejvýkonnější. Armády, které bojují pro ty, co jim zaplatí. Tyto armády se chystá využít Liquid, Snakeův bratr, jehož duše nyní ovládá tělo Ocelota. Chystá totiž obrovské povstání proti tajemným patriotům, kteří vládnou světu.

mgs4_05.jpg

Solid Snake, kterého jsme naposled mohli vidět ve druhém díle, se také změnil. Jeho buňky rychle stárnou, a tak se z obdivovaného legendárního vojáka stává stařec. Snake ví, že se jeho život krátí, ale i tak se rozhodne splnit poslední misi. Rozhodne se zastavit svého bratra, Liquida, kterého již jednou musel zabít při dramatickém souboji na konci prvního dílu.


Více už vám nemohu prozradit, abych vás nepřipravila o bezpočet zvratů a překvapení, které na vás v MGS 4 čekají. Setkáte se s mnoha charaktery, které již důvěrně znáte z předchozích dílů i s několika novými, kteří vám rychle přirostou k srdci (především úžasný překupník zbraní Drebin a jeho opice). I kdyby hratelnost nestála za nic (což je samozřejmě opak pravdy), tak jen kvůli tomu příběhu stojí za to si MGS 4 zahrát. MGS 4 ale má co nabídnou i na poli hratelnosti. Pojďme se na ni podívat v další kapitole této recenze.
 

Dostupné pro: PS3
Žánr: Akce | Stealth akce
Výrobce: Kojima Productions | Webové stránky hry
  • Velkolepý příběh, který splete všechny předchozí díly dohromady
  • Nekonečné možnosti v hratelnosti
  • Spoustu odkazů a narážek pro fanoušky
  • Rozdílné lokace a herní mechanismy v průběhu hry
  • Rozsáhlá znovuhratelnost
  • Některé cutscény jsou opravdu hodně dlouhé
  • Občas trochu překombinovaný děj
  • Málé využití kodeku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,