Reportáž Ubidays 08 – Far Cry 2, Princ a spol.

Far Cry 2 poprvé v hratelné verzi. Hlasové ovládání v Tom Clancy’s Endwar. Novinky o Prince of Persia. + Kompletní reportáž z místa dění.

Před pár dny navštívila galerii Louvre v Paříži zvláštní sorta lidí. Největší evropský vydavatel Ubisoft sezval herní novináře, aby jim ve společnosti Mony Lisy, Eiffelovky a spousty kusů porůznu opracovaného kamene ukázal své trumfy pro nadcházející měsíce. Zvenku to možná vypadalo jako nuda. Žádná velká oznámení, žádná Jade Raymond s velkým dekoltem, jen nikým nekomentovaný trailer, představující známé postavy z Beyond Good and Evil. Druhý díl je na cestě, to je jisté.

3.6. úterý

Prince of Persia

4.6. středa

Far Cry 2

5.6. čtvrtek

Shaun White Snowboarding

6.6. pátek

Tom Clancy's Endwar

7.6. sobota

Tom Clancy's H.A.W.X.

8.6. neděle

Brothers in Arms: Hell's Highway

Ale i zklamaní lovci senzací museli uznat, že na místě měla spousta her svou hratelnou premiéru – poprvé jsme si mohli vyzkoušet Far Cry 2 v akci na PC i Xboxu 360. Člověk se mohl přesvědčit o přednostech a nevýhodách hlasového ovládání Tom Clancy’s Endwar – ideální zejména, když můžete sledovat, jak lidé s různými dialekty bojují se správnou výslovností (většina ale kíčová slova našla a ovládla). Byli tu noví Brothers in Arms, Prince of Persia a Rayman Raving Rabbids: TV Party.

Je Ubisoft Nintendo of Europe?

Právě posledně jmenovaný titul ukázal na sílící snahu firmy zasáhnout trh „casual games“. Slovo, na které už začínají být herní novináři alergičtí, a očekávané statisíce potenciálních hráčů zjevně fascinují manažery firmy. A i když měla představitelka společnosti trochu problémy s vysvětlením předností oznámených titulů (těžko říct, zda víc bojovala s angličtinou nebo s připravenými tezemi), jedno je jisté – z Ubisoftu se stává firma, která vsadila na úspěch Nintenda.

 

 

Hned po mateřské firmě nalezla využití pro Wii Balance Board (ovládání sání, resp. losa, na němž jede šílený králík, zadkem v Rayman Raving Rabbids, snowboardu ve Shaun White Snowboarding) a na NDS připravuje hned několik titulů zaměřených na ženy a dospívající dívky. Můžete si samozřejmě myslet co chcete (je otázkou, jestli si vaše mladší sestra či dcera bude psát deníček stylusem do malé bílé krabičky), ale francouzský vydavatel tomu věří. 

Ale zpátky k „velkým“ hrám a jejich tvůrcům. Ubisoft ani v chrámu umění nepřipravil žádné kulturní překvapení (kromě stylové prezentace). Snad jen nový Prince of Persia dostal trochu více volnosti, zbylé hry naplňují škatulky zavedených žánrů.

Co bylo k vidění?

Far Cry 2

Abych se přiznal, na Far Cry 2 jsem se příliš netěšil. Předvedená část hry s dvěma misemi a půlhodinový rozhovor s tvůrci však akcie titulu na mé osobní burze zvýšily. Klíčová bude určitě otevřenost světa, směsice povinných a nepovinných úkolů, spolu s desítkou postav rozprostřených po mapě. Spřátelíte se s nimi a využijete jejich schopností?

 

 

Jak jistě víte, na Far Cry 2 nepracují stejní tvůrci jako na jedničce (ti vytvořili nedávno Crysis). Far Cry 2 tak kromě nezbytného rogala nenavazuje na první díl. Soustředí se na realistické zpracování situace v nejmenované africké zemi, kde proti sobě stojí dvě frakce. Více v prvních dojmech ve středu!

Tom Clancy’s EndWar

Jako asi každý jsem byl nejvíce zvědavý na hlasové ovládání, k němuž jsem od počátku trochu skeptický. Musím ale uznat, že funguje. Stačí stisknout trigger na ovladači a vybrat si z hierarchického menu potřebný příkaz. Výsledek vypadá slovně takto: „Unit, two, secure, delta“. Načež vaše jednotka vyrazí ke jednomu z klíčových bodů mapy (který plní podobné funkce jako například ve World in Conflict). Je to rozhodně zajímavé a kupodivu to funguje. Pokud nevíte, jak zní přesně formule příkazu, jednoduše počkáte, až se vám rozbalí menu s možnostmi. Mimochodem, existence PC verze byla opět odmítnuta (v této chvíli se na ní nepracuje).

 

 

Více o hlasovém ovládání a o celé hře v pátek v prvních dojmech.

Tom Clancy’s Hawx

Ubisoft se rozhodl vytěžit maximálně značku známého spisovatele. Použití v letecké hře vzhledem k jeho dílům nedává moc smysl, ale francouzský vydavatel má s brandem dlouhodobější plány. Připravuje vytvořit komplexní univerzum, takže se v EndWar objeví jednotky z Hawx a dohromady postupně vytvoří vlastní futuristický svět.

 

 

Hawx jednoznačně útočí na pozice Ace Combatu, na rozdíl od něj chce být realističtější a uvěřitelnější. Jak do tohoto sloganu zapadá fakt, že máte „dva životy“, než vás sestřelí, zůstává otázkou. Boje jsou každopádně povedené, možnost vzdálení kamery při kličkování před raketami efektní a navíc je tu spousta známých letadel (coby žoldák vyzkoušíte ruské i americké stíhačky).

Brothers in Arms: Hell’s Highway

Brothers in Arms budou Brothers in Arms. Nedá se nic dělat, i když se plukovník John Antal, hlavní poradce vývojářů z Gearboxu, snaží sebevíc, hra na první pohled (ani na ten druhý a třetí) nenabízí příliš mnoho změn. Jasně, je tu trochu jiná operace, jiný typ jednotek, vše bude impresivnější, kulky průstřelnější, smrt smutnější, ale jádro zůstává stejné. Buď berte, nebo nechte být. V srpnu 2008.

Prince of Persia

 

 

Na to, že má hra (stejně jako všechny ostatní) vyjít ještě letos, toho vývojáři ukázali zatraceně málo. Vlastně moment – neukázali vůbec nic, kromě traileru prezentujícího Eliku, která bude podpůrnou postavou. Má pomáhat princovi v boji, dohromady s ním vytvářet mocná komba a zároveň nebýt klasickou chudinkou, na níž musíte pořád dávat pozor, aby nenaběhla sebevražedně do stáda nepřátel. Bohužel všechno, co jsme viděli a o čem vývojáři mluvili, byly pouhé sliby. Žádná hratelná ukázka, žádné gameplay video. Interakce mezi novým princem a Elikou prezentoval pouze trailer, ve hře má fungovat pomocí „speciálního tlačítka pro společné útoky“. Uvidíme… dojmy novinářů z prezentací byly poněkud rozporuplné.

Dále hráli:

Shaun White Snowboarding - Nová série her s cejchem skvělého snowboardisty. Zajímavá bude zejména verze pro Wii na Balance Boardu.

Rayman Raving Rabbids: TV Party – Další z řady „party games“ neupře smysl pro speciální králičí humor. Sáňkování ovládané pomocí Balance Board, tančení s Wiimote… těšíme se na další ulítlé minihry.

Soul Calibur IV – Další díl známé série bojovek, o níž vám víc poví asi náš redakční specialista Martin Boček (pro nás normální je to další z řady dost ulítlých bojovek plných přerostlých mečů a podivných kombinací postav). Zaujala mě hlavně pružnost Ubisoftu – na Xboxu 360 bude exkluzivní postavou mistr Yoda, na Playstationu 3 Darth Vader. Hlavně, že jsou všichni spokojeni a budou mít co ohlásit.

 

Petz, Imagine, My Health Coach a další casual a sladké hry

Co naopak chybělo

Assassin’s Creed 2 – Bohužel, druhý díl letos nebude, stejně jako žádný datadisk „Assassin’s Creed: Konečně Smysluplné Neopakující Se Úkoly Ve Městech“. Pravděpodobně půjde o jeden z hlavních hitů roku 2009.

Splinter Cell: Conviction – Slibovali nám, že Sam Fisher bude nenápadný, obyčejný člověk. Většinou tiskovým prohlášením nevěříme, tentokrát musíme dát Ubisoftu zapravdu. Obávám se ale, že to vývojáři trochu se schováváním přehnali. Bývalý agent se vypařil a dávno ohlášená hra je v nedohlednu. Hovořilo se o tom, že je Splinter Cell: Conviction příliš podobný Assassin’s Creedu, ale pokud není ani v soupisce pro letošní rok, kouká z toho pěkný průšvih a kompletní přepracování hry.

Heroes of Might and Magic 6 – Dalších datadisků pro pětku se už s nějvětší pravděpodobností nedočkáme, takže co další díl? Zatím je ticho po pěšině, vzhledem k multiplatformovosti Ubisoftu (jedinými exkluzivními tituly v nabídce jsou hry pro Wii či NDS) se zvyšuje pravděpodobnost na vytvoření jedné univerzální verze pro PC a konzole. Na druhou stranu pátý díl vznikal u Nival Interactive, takže vše jsou jen spekulace.

Rainbow Six, Ghost Recon… - Nedostavily se. Naštěstí! Přiznejme si, že obě série trochu ztrácely dech a neodvratně směřovaly k produkci stále více recyklovaných dílů. Ekologie se dá podporovat i mnohem ušlechtilejšími způsoby a přestávka dá tvůrcům čas posunout akční série zase o kus dále.

Kam kráčíš, Ubisofte?

Francouzi jsou zvláštní. Nejen svým jazykem a podivnou nabubřelostí. Jen asi Ubisoft si dovolí ohlásit druhý díl hry, která kandiduje na titul největšího prodejního propadáku všech dob (jakkoli hodnocení kritiků měl Beyond Good and Evil vynikající). Francouzský vydavatel však důsledně vyvažuje tyto “úlety” portfoliem stabilních značek a osvědčených pokračování, které se od konkurence výrazně neliší. Koupě brandu „Tom Clancy’s…” značí, že Ubisoft má velké plány na poli “realistických” simulací, doplňte to princem z Persie, Assassin’s Creedem a Brothers in Arms a máte solidní portfolio. Schází snad už jen každoroční dávka sportů, které by zabránily spekulacím o prodeji firmy. Hříčky pro Wii a NDS by jejich roli mohly převzít a kdo ví – třeba přinést firmě větší stabilitu pro válku s giganty.

Váš názor Další článek: Majesty 2 The Fantasy Kingdom – na přání veličenstva

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,