PC

ADOM

Ancient Domains of Mystery je textovou hrou na hrdiny (RPG). Tento druh her má dlouhou a bohatou historii. Na jejím počátku byla hra s názvem, který bude možná počítačovým veteránům povědomý. Jmenovala se Rogue. Později přišel skvělý Hack pak Nethack a mnoho dalších. Dnes existuje řada takovýchto her. Jsou stále rozšiřované a vylepšované, ale stále si zachovávají svůj původní rys, kvůli kterému se staly tak populární a kvůli kterému jsou dnes opomíjeny - textový režim.
-Co to provádíš! Pokazila se ti grafická karta nebo co?
-Hraji si. Nevidíš?
-Vždyť máš na obrazovce jenom změť písmenek. A uprostřed bliká zavináč.
-To jsem já.
-Cože?!?
-Ten zavináč- to jsem já.
-Cítíš se dneska dobře? Neuhodil ses náhodou do hlavy?
-Tak dobře. Nejsem to já, ale moje postava.
-Aha. A co má znamenat to déčko, co se k tobě blíží?
-To je drak. Sakra, drak! Rychle pryč! (chvíle zuřivého ťukání do klávesnice)
-A proč se zmenšuje to číslo vlevo dole?
-Grrr. To jsou moje životy!
-Hele, už tam je záporné číslo.
-No tak to mně zabil :-(
...

Ancient Domains of Mystery (ADOM) je textovou hrou na hrdiny (RPG). Tento druh her má dlouhou a bohatou historii. Na jejím počátku byla hra s názvem, který bude možná počítačovým veteránům povědomý. Jmenovala se Rogue. Později přišel skvělý Hack pak Nethack a mnoho dalších. Dnes existuje řada takovýchto her. Jsou stále rozšiřované a vylepšované (Nethack 3.3.0 vyšel 11.12.1999, ADOM 0.9.9 Gamma 15 vyšel 22.12.1999), ale stále si zachovávají svůj původní rys, kvůli kterému se staly tak populární a kvůli kterému jsou dnes opomíjeny- textový režim. Toto jim zaručuje funkčnost i na starých počítačích a terminálech, ale hlavně snadnou přenositelnost na jiné platformy. Většina z nich je vyvíjená na Linuxu či jiném Unixu, ale existují i verze pro další operační systémy.

ADOM je jednou z nejpropracovanějších her svého druhu. Existuje ve verzi pro Linux, Amiga OS, OS/2 i DOS. Autorem je Thomas Biskup, který na hře pracuje už od roku 1994. Hra od této doby prošla nesčetnými změnami a narostla do neuvěřitelných rozměrů. Autor uvádí, že zdrojový kód v jazyce C má 350 000 řádků.

V jednom vzdáleném světě jménem Ancardia vedly donedávna všechny rasy klidný a spokojený život. Nedávno se však z údolí obklopeného horským pásmem Darklor začaly šířit zvěsti o příšerách vycházejících ze starobylých jeskyní a dolů. Velký mudrc Khelavaster předpověděl příchod chaosu, a že zemi může zachránit pouze pravý hrdina z čistým srdcem (a trestním rejstříkem). Již mnoho lidí, trpaslíků, elfů, trollů a jiné havěti se pokoušelo zastavit síly chaosu a zabránit jim v ovládnutí Ancardie. Nikdo se však ještě z podzemních chodeb nevrátil. Opět je tedy osud světa ve vašich rukou.

Nejdříve si volíte rasu (výběr z deseti), povolání (výběr z dvaceti) a jméno vašeho hrdiny. Každá rasa i povolání má své jedinečné schopnosti. Tato část hry je neuvěřitelně propracovaná. S takovou diferenciací při tak vysokém počtu povolání jsem se ještě nesetkal. Zběžný a stručný popis vlastností povolání zabírá v manuálu 20 stránek. Každé povolání vyžaduje naprosto odlišnou taktiku a způsob hry. Pak se už ocitnete na mapě pohoří Darklor. Veškeré příkazy dáváte svému hrdinovi pomocí klávesových zkratek. Toto je ze začátku jistou nevýhodou protože příkazů je opravdu hodně (>100). Brzy si na ovládání zvyknete a pak oceníte jeho efektivnost. Pro začátek, ale doporučuji vytisknout si příslušné stránky z manuálu.

Na vaše prozkoumání čeká více než dvacet rozsáhlých jeskyní. Většina z nich je náhodně generovaná (podobně jako třeba v Diablu), takže každá hra je jiná. Používat můžete přes 600 různých předmětů a artefaktů. V každé úrovni si na vás bude brousit zuby spoustu nepřátel z velkého výběru čtyř set druhů. Plnit můžete velké množství úkolů. Některé jsou součástí hlavní dějové linie, většinu ale budete plnit kvůli slíbené odměně a také kvůli zlepšení/zhoršení vašeho přesvědčení. Na Ancardii mají velikou moc bohové rozdělení do tří skupin– dobra, neutrality a chaosu. Podle vašeho přesvědčení se máte možnost stát šampiónem jednoho z nich což přináší jisté výhody (imunitu vůči ohni, větší štěstí...). Bohy si však musíte nejdříve uplatit pomoci vhodných obětí na oltářích. Podle vašeho přesvědčení se k vám taky chovají i ostatní postavy ve hře. Pokud je vaše přesvědčení zlé budete mít problémy nakoupit v obchodech, naopak z dobrým přesvědčením se nedokážete dostat do přízně vůdců podsvětí.

Postava, jako v každém RPG, je popsána několika číselnými charakteristikami. Mezi nejdůležitější patří: síla, schopnost učení se, síla vůle, zručnost a rychlost. Všechny tyto vlastnosti se mění v závislosti na akcích, které postava vykonává. Rychlost je veledůležitá během boje a při pohybu v podzemích. Důvodem je zajímavý systém určování „kdo je na tahu“. Hrdinovi i příšerám se v každém cyklu přičte určitý počet energie určený právě rychlostí. Ten, kdo první dosáhne hodnoty energie potřebné k vykonání akce může ji provést. Každá činnost pochopitelně vyžaduje různou energii. Toto všechno se naštěstí děje na pozadí a hráč pak pozoruje pouze efekty tohoto mechanismu – rychlá postava dokáže třeba útočit dvakrát častěji než golem. Když už je řeč o boji, nemůžu se nezmínit o inteligenci nepřátel. Ta bohužel není nijak ohromující a omezuje se v podstatě na to, že kouzelníci kouzlí, zloději kradou a raněné příšery utíkají. Nově ve verzi Gamma 15 některé příšery sbírají předměty. Prozatím je však neumějí použít. Na druhou stranu je nesporným kladem ADOMu způsob zjišťování informací o nepřátelích. Ten vychází z pozorování chování příšer. Pokud například zakouzlíte nějaké ohnivé kouzlo proti červenému drakovi pak mu nic neudělá a do poznámek o drakovi se připíše: „Červený drak je imunní vůči ohni.“. Takto vaše postava postupně získává informace o příšerách. Dokáže postupem času zjistit odhad jejich rychlosti, zdraví, síly útoků a kouzla, která používají. Tento systém se jeví jako mnohem zajímavější než je tomu například v Diablu, kde platilo po zabití 15 příšer stejného druhu jste se dověděli o všech jejich odolnostech a imunitách nezávisle na tom zda jste proti nim vůbec někdy magii použili.

Vývoj postavy je založen na zkušenosti, kterou hráč dostává za zabití příšer, a přidělování dovednostních bodů podobně jako tomu je ve hře Might and Magic VII. Dovedností je ve hře opravdu úctyhodný počet- od čtení, alchymie, geologie a farmaření přes plavání, šplhání, dřevorubství až po boj se dvěma zbraněmi, lukostřelbu a boj obouruční zbraní. Ve hře je několik kategorii zbraní. V každé z nich se hrdina může zlepšit, což má za následek zvyšování obranného i útočného čísla. Podobně je to s kouzly, používáním se zvyšuje jejich účinnost a efektivita využití magenergie.

Dějová linie je zajímavá a nelineární. Postupně budete zjišťovat příčiny současného stavu a hledat zdroj chaosu. Na hlavní mapě se vám budou postupem času objevovat další lokace. Na některá místa se můžete dostat až po dosažení určité úrovně, jiné se zase stanou pro postavy na příliš vysoké úrovni nepřístupné. Také způsobů zakončení hry je více.

S postupem času získává chaos nadvládu nad Ancardii a s tím je spjato i to, že každý kdo v této zemi žije je jím nepříznivě ovlivňován. V údolí Darklor je tento vliv ještě silnější. Také některé příšery a předměty mají schopnost vás takto poškodit. Vaše postava se tedy posupně přeměňuje na pomocníka chaosu. Některé změny můžou být sice užitečné (Pokud vám například narostou rohy zvýší se vám útočné číslo.) ale vedou až ke ztrátě kontroly nad postavou. Způsob, jak takové poškození léčit existuje, ale lze ho využít jen jednou. Také svitky zaručující preventivní ochranu proti tomuto jevu jsou velmi nedostatkovým zbožím. Tyto skutečnosti dělají hru časově omezenou.

Rozhodně však nečekejte, že ADOM je jednoduchá hra. Na její obtížnost se skládá několik faktorů:

  • Náhodné mapy – nikdy nebudete vědět kde se nalézají pasti a nebezpečné příšery.

  • Nedostatek jídla – je obzvláště na začátku velkým problémem.

  • Prokleté věci – pokud nemáte identifikační svitek poznáte prokletou věc až při použití. Následky jsou pak velmi nepříjemné.

  • Obtížné souboje – Porazit některé nepřátele pokud neznáte jejich slabá místa je velkým oříškem.

  • Absence klasického ukládání pozice – Hra se uloží pouze při ukončení hry. Pokud vaše postava zemře je uložená pozice automaticky smazána. Žádnou taktiku load-save zde tudíž nelze provozovat.

  • Absence cheatů – Ve hře podle autora žádné nejsou

Protože nic na světě není dokonalé, má i ADOM chyby. Obzvláště nepříjemnou vadou je nepřenositelnost uložených pozic mezi jednotlivými verzemi hry. Hráč pak stojí před nepříjemným dilematem. Začít hrát znova na nové verzi (Zase znova? To snad ne!) a nebo se spokojit z verzí starší (Ale seznam opravených chyb a nových možností je tak dlouhý a lákavý...). Také výše zmiňovaná obtížnost dokáže řadu lidí zcela odradit. Vhodnější by asi byla volba obtížnosti na začátku. Uvítal bych také větší interaktivitu v rozhovorech s NPC postavami. Další nepříjemností je občasné kolabování hry.

Pokud se vám ADOM zalíbil stáhněte si verzi pro váš operační systém zde (900kb). Hra je freeware. Autor pouze prosí o to, abyste, pokud se vám hra líbí, poslali na jeho adresu pohlednici. Myslím si, že je to vzhledem ke kvalitě hry cena opravdu minimální. Bohužel zdrojové kódy nejsou dostupné.

Váš názor Další článek: The Sims - video

Témata článku: , ,