Preview: Brütal Legend – rock ožívá pod kytarou tvůrce Monkey Island a Psychonauts

Obléct si těsnou koženou bundu, do ruky popadnout obrovskou sekyru a po boku krásné dívky se vydat do boje proti démonům utlačujícím zemi zaslíbenou hudbě. Do světa plného lesů, pneumatik a zesilovačů nás ve své pokroucené vizi zve legendární návrhář Tim Schafer, nechme se jím strhnout.

Platforma: PS3, Xbox 360
Typ hry: Ujetý žánrový mix
Multiplayer: Ano
Výrobce: Double Fine Productions (
http://www.doublefine.com/)
Vydavatel: Vivendi Games (
http://www.vugames.com/)
Datum vydání: Zatím není

Existují dva způsoby, jak stvořit špičkovou hru. Buď investor v roli novodobého Henryho Forda postaví výrobní linku, na kterou začne skládat nejmodernější grafiku, náklaďáky na ni navezou tuny polygonů, renomovaní spisovatelé spíchnou stovky řádků zápletky s licencí a vše zastřeší hudba filmových skladatelů. Nebo se stane centrem nápad, komplexní vize jedné osoby, jak by to mělo všechno fungovat, kolem níž se začne nabalovat předivo hratelnosti, která není pouze výsledkem prefabrikovaných herních prvků. Zatímco velcí komerční vydavatelé se upínají k první možnosti, stále existují osobnosti, jež sami utáhnout vývoj celého titulu, udrží v paměti matrici původní myšlenky zábavnosti a stvoří skvost. Mezi takové génie patří Tim Schafer – jeho The Secret of Monkey Island, Day of the Tentacle, Grim Fandango nebo Psychonauts nejsou nakupením řadových herních prvků, ale rostlou tkání založenou vždy na pevném, atraktivním základu. Schafer nyní útočí znovu, a to rovnou v jeho doposud největším projektu.

  

Tam, kde vládne mocná nota

Monkey Island se bezmezně točil kolem pirátů, Psychonauts kolem psychopatů, přičemž obě hry byly ve výsledku vesele rozverné. Schafer je však již od vydání motorkářské adventury Full Throttle fascinován drsňáctvím neurvalých chlapů v kožených bundách na burácejících strojích, kteří pro sprosté slovo nechodí do supermarketu na druhé straně města. Nově oznámený titul Brütal Legend, jež není ortodoxní akcí, strategií ani adventurou, ale vším mezi tím, se proto nechal inspirovat rokenrolem, metalem a vším tím hlasitým, co nutí sousedy popadnout svého psa a třískat s ním o zeď. Když se Tim rozhodne hru stylizovat, dělá to dokonale – metal a hudba prostupuje každým kouskem fantaskního světa, hudbou se zabíjí, verbují parťáci do osobní armády a podobně jako se v Monkey Island slovním šermem odzbrojovali významné postavy, zde se pokořují bossové všemocnou kytarou.

  

V hlavní roli se objeví roadie Eddie Riggs. Termínem roadie neboli road crew se v angličtině označuje doprovodný personál, který se stará o veškeré zázemí slavným hudebním skupinám. Jsou to technici, ladiči nástrojů apod. – oni nejsou hvězdami, ale bez nich by hvězdy neexistovaly. Eddie se jednou při zkoušení elektrické kytary před významným vystoupením poraní a jeho krev ukápne do chřtánu bestie vyobrazené na přezce opasku, jež se ukáže být prokletý. Zasršení jisker, decibely vylétnou až do nebes a rocker se rázem ocitá v neznámém světě, který již podle první lokace není tak úplně normální. Přesvědčuje o tom úvodní chrám Ormagödonu, v němž se hráč probouzí, přičemž po nalezení obrovské sekyry se na něj vrhají první démoničtí nepřátelé.

Drsný Riggs se poměrně rychle aklimatizuje a má k tomu důvod – na cestě za denním světlem se k němu přidává dívka Ofélie a společně pokořují prvního bosse, obří mihuli, po jejichž třech jazycích musí hráč postupně přejet, aby ji zabil. Dle prvních informací uveřejněných v časopisu Game Informer ale hra nebude pouze sérií podobných miniher, nýbrž souhrou několika herních modelů. Eddie drží v jedné ruce sekyru k půlení slabších protivníků, zatímco druhá třímá hmatník kytary rozehrávající tu pravou zábavu. Hraní na kytaru zastupuje mačkání posloupností tlačítek, jež představují klasická komba. Jedním z nich hráč doslova roztaví obličeje protivníků (doprovázeno jak jinak než stylizovaným grafickým efektem) a druhé pak třeba rozpoutá sérii koncertních pyrotechnických efektů, jež nepřátelům podpálí kalhoty. Skupině Rammstein roste konkurence.

  

Jeden za metal, metal za všechny... zametal

Jak Eddie postupuje krajinou plnou metalických pavouků spřádajících vlákna z kytarových strun (což není rádoby povznášející pokus novinářův o zatraktivnění textu, ale holý popis herních fakt), potkává další postavy, jako například sourozence Larse a Litu Halfordovi. Vedlejší hrdinové budou hrát v příběhu a výpravě velkou roli, vždyť oni budou hnacím motorem velké rockové výpravy. Riggs se z počátku chce dostat pouze zpět do svého světa, nicméně časem objeví kouzlo rockové země a dokonce se pokusí z Larse udělat velkou hudební hvězdu.

  

Hudba je zároveň spásou pro lidstvo, které je utlačování prastarými démony. Ti se rozmnožili po exodu prastarých metalových titánů, jež kdysi vládli celé říši svými kytarami a zesilovači, ovšem již dávno se vydali hledat nové obzory hudby do vyšších sfér bytí. Právě pozůstatky titánů představují protějšek ke klasickým artefaktům z fantasy her. Hráč bude nalézat posvátné kusy hudebních nástrojů, elektroniky, techniky a dokonce si bude v průběhu dění moci z nalezených součástek postavit i extra silnou motorku k brázdění dálav a vybavovat ji novými zbraněmi. Při tvorbě herního světa se Schafer a jeho tým nechali inspirovat kulturou rocku absolutně, ovšem nabalili její prvky na severské mýty a přírodní krajinu. Vedle majestátních lesů hráči naleznou rozsáhlá pohřebiště náklaďáků, ze země rostou obří reprosoustavy a tam, kde by jiná hra označila cíl mise obyčejnou šipkou, rozzáří se kuželové světlo pódiového reflektoru. Podobně jako v ostatních Schaferových hrách zde budou k nalezení odkazy na řadu moderních fenoménů. Herní svět bude mít například charakter disku a bude po něm na koni jezdit kostlivec zahalený v rouchu – inspirace Prattchettovou Zeměplochou a jejím Smrtěm.

  

Dalším stupněm obskurní výpravy bude nabírání poddaných do Riggsovi armády. Jako první se o notu přihlásí tupouni z vesnice Crushing Pit, kteří jsou nuceni vykopávat pozůstatky karosérií kamiónů. Jelikož jim někdo vzal nářadí, dělají to hlavou, čímž si ji zarazili někam do úrovně ramen. Ovládání svěřenců bude probíhat primitivně několika příkazy d-padem, přičemž každý typ bude mít svou speciální schopnost – tupouni se srotí kolem Eddieho a budou jej svými hlavami zuřivě bránit. Variabilita nepřátel, po jejichž poražení přejdou na hráčovu stranu, se má stát jednou z hlavních zbraní Brütal Legend. Vedle řadových pohůnků, mezi které se zařadí i nešťastníci, jež se napili z Moře černých slz tvořeného čistým zoufalstvím, a nyní bloumají pláněmi jako zombie s blesky sršícími kolem hlavy, přicházejí i bossové. Pod vedením generála Lyonwhytea bojují zotročené metalové tanečnice odsouzené k trpění v generálově Věži potěšení, ovšem jen dokud je hráč neosvobodí a Riggs je nezačne nosit na ramenou. Dle prvních obrázků se tomu tak skutečně děje – Brütal Legend má překvapit s každou novou postavou.

Na co se těšíme
  • Otevřený svět se střídáním dne a noci
  • Žánrový mix taktické strategie, akce a adventury
  • Praštěný svět plný metalu a hudby
  • Kytata jako nejsilnější zbraň
  • Spousta typů spojenců i nepřátel
  • Ujetý příběh
Čeho se bojíme
  • Až moc divné, ovšem to je spíše plus, ne?
  • Příjetí publikem

Zní rozdováděná akce říznutá šíleným příběhem až příliš přitažená za nagelované vlasy punkového rockera? V očích masového publika ano, což se stalo osudným posledním Schaferovým projektům – zemřely na nepochopení. Brütal Legend však chce přitáhnou publikum i něčím jiným než originalitou, a to slavnými jmény. Zatímco pro běžného hráče bude titul představovat jen zábavnou ztřeštěnost, znalci poznají hlas hlavního hrdiny propůjčený hollywoodským rockovým osvícencem Jackem Blackem (filmy Škola ro(c)ku, Králové ro(c)ku, King Kong) nebo dabing zpěváků, jakými jsou například Rob Halford z Judas Priest nebo Lemy Kilmister z Motörhead (ztvární jednu z postav stylově nazvanou Kill Master). Nezůstane pouze u hlasů, plánuje se bohatý soundtrack s odkazy na kapely Kiss, Black Sabbath, přičemž zmínění Judas Priest a další přislíbili složení několika originálních songů. Příznivcům neotřelých her nastavujícím zrcadlo masové produkci právě svitla nová hvězda, a to ještě není takřka nic známo o bohatém multiplayeru. Zůstaňte naladěni na kytarovou vlnu!

Jak se těšíme: 90 %

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Akce | hudební akce
Výrobce: Double Fine Productions | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 16. října 2009
  • Geniální svět
  • Chytrý mix GTA a RTS
  • Úžasný soundtrack
  • Skvělý humor a příběh
  • Metal!
  • Dost krátké
  • Repetetivní úkoly
  • Technicky slabé
Diskuze (7) Další článek: Galerie: Need for Speed: ProStreet

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,